Bukefalos 28 år!

Faktura utfärdad av privatperson... Vad behöver jag ha med?

ch791022

Trådstartare
Som sagt när jag som privatperson utfärdar en faktura, vad är det som behöver stå med?

Inser att specificering av vad jag tar betalt för, men eftersom jag inte är momsredovisningsskyldig så behöver jag bara skriva exakta summorna?
Förfallodatum

Ska jag även ha med att det inte kommer utgå någon påminnelse, utan att det direkt vidare till kronofogden om det inte finns pengar tillhanda på konto på förfallodatumet?

Och är det något mer som jag ska ha med?

/Camilla
 
Sv: Faktura utfärdad av privatperson... Vad behöver jag ha med?

Namn, adress, telefonnr, personnummer, kontonummer, vad fakturan avser, någon identifiering av fakturan (fakturanummer?), summor, fakturadatum, förfallodatum, betalningvillkor och andra villkor för fordran.

Tänk också på att om det är tjänster du fakturerar riskerar den som anlitat dig att åka på avgifter för skatt och arbetsgivaravgift.
 
Sv: Faktura utfärdad av privatperson... Vad behöver jag ha med?

Vad är det som avgör om det ska betalas skatter och avgifter på det?
Och som jag har fattat det behöver jag inte funderar på det själv eftersom det är ett enstaka tillfälle och inga större summor?

/Camilla
 
Sv: Faktura utfärdad av privatperson... Vad behöver jag ha med?

Huvudregeln är att tjänst ska beskattas från första kronan (har du f-skattsedel ansvarar du för detta själv). Den som betalar kan komma undan arbetsgivaravgift och skatteavdrag om det är under 1000 kr, men sedan är denn* skyldig att betala både din skatt och arbetsgivaravgift vid en kontroll.
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 687
Senast: Crossline
·
Samhälle Beställde en grej på nätet den 29:de februari och betalade direkt via mitt kort. Betalningen låg sen som skyddat belopp. Nu på morgonen...
Svar
12
· Visningar
1 676
Senast: Fibusen
·
Ekonomi & Juridik Jag har en vad jag hoppas god vän som haft sin häst här och är skyldig mig en del för det. Jag aviserade redan vid nyår att jag behövde...
Svar
16
· Visningar
3 387
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 432
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp