Faktura vid årsskiftet - skatt?

Otherside

Trådstartare
Om jag skickar fakturor precis före årsskiftet, men de betalas 30 dagar senare, dvs i januari nästa år .... beskattas inkomsten då under detta år eller nästa?
 
Beror väl på hur du bokför
Bokför du inkomsten när du fakturerar eller när du får betalt (kontantmetoden)
Jag skickar allt till min revisor (heter nog nåt annat men har julhjärna just nu...) kvartalsvis. Jag vet inte om denne lägger in inkomsten vid faktureringstillfället eller när pengarna kommit in på kontot.
 
Ja om du bokför enligt faktureringsmetoden, nu vet inte TS om det är så eller inte.
Men om den inte bokförs ska man väl ta upp den bland skulder och fordringar i bokslutet (någon bilaga?). Så totalen av vinst som ska skattas för året borde bli samma oavsett bokföringsmetod. (Om jag inte är ute och seglar nu...?:o)
 
Men om den inte bokförs ska man väl ta upp den bland skulder och fordringar i bokslutet (någon bilaga?). Så totalen av vinst som ska skattas för året borde bli samma oavsett bokföringsmetod. (Om jag inte är ute och seglar nu...?:o)
Ja, i samband med årsskiftet bokför man enligt fakturametoden oavsett om man använder kontantmetoden annars, dvs fakturor (både kund- och leverantörsfakturor) som faktureras i nuvarande år, men betalas i nästkommande, bokförs som kundfordran respektive leverantörsskuld för att sedan bokas bort i samband med betalningen. Ska dock inte förväxlas med periodiseringar.
 
Om jag skickar fakturor precis före årsskiftet, men de betalas 30 dagar senare, dvs i januari nästa år .... beskattas inkomsten då under detta år eller nästa?
Det beror på, har du enskild firma eller handelsbolag så har du kalenderår som räkenskapsår och då ska allt periodiseras vid bokslutet så att alla inkomster och kostnader hamnar på rätt år. Aktiebolag kan ha andra räkenskapsår.

Så om det du fakturerar nu hör till 2023 beskattas det 2023 hör det till 2024 beskattas det 2024. Om du har kalenderår som räkenskapsår.
 
Det beror på, har du enskild firma eller handelsbolag så har du kalenderår som räkenskapsår och då ska allt periodiseras vid bokslutet så att alla inkomster och kostnader hamnar på rätt år. Aktiebolag kan ha andra räkenskapsår.

Så om det du fakturerar nu hör till 2023 beskattas det 2023 hör det till 2024 beskattas det 2024. Om du har kalenderår som räkenskapsår.
Jag har enskild firma. Men väntar nog till januari med att fakturera, då jag pga min ålder får lite fördelaktigare skatt nästa år i företaget…!
 
Det beror på hur stor fakturan är också. Är den under 5000kr får den hamna på nästa år. Från skatteverket:


Avvikelser från periodiseringsprincipen​

Det finns ett visst inslag av kontantmetoden i det allmänna rådet. Ett företag behöver inte periodisera inkomster och utgifter som var för sig understiger 5 000 kronor (BFNAR 2016:10 punkt 2.4). Regeln är en avvikelse från den grundläggande periodiseringsregeln i ÅRL som anger att intäkter och kostnader som är hänförliga till räkenskapsåret ska tas med i årsredovisningen oavsett tidpunkten för betalningen.
 
Hjälper inte tyvärr. Är det intjänat bokslutsåret så ska det med, oavsett datum för fakturan.
Det är inte intjänat än, utan är en garanti för jobb jag ska utföra 2024. Jag får en garanti när jag skrivit under kontraktet - så jag avvaktar med det till 1/1 2024.

Tack för alla svar, allihopa!
 
Nu säger min revisor/konsult att jag kan fakturera nu, men att det räknas av 2024 då det är framtida arbete. Toppen! Varje vecka räknas när man har företag..... :crazy:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Tidigare, dvs före december förra året, fick vi ALLTID våra eon-fakturor den 4de i varje månad. Men nu kan det bli lite när som helst...
Svar
8
· Visningar
660
Senast: A_NN_A
·
Relationer Min sambo blir 30 den 14 september, en torsdag. Har köpt en present men tänkte även bjuda ut han på middag samt har bokat privat spa i 2...
Svar
2
· Visningar
787
Senast: Acto
·
Övr. Barn På återbesöket hos ögonläkaren bestämdes att mitt barn ska ha ögonlapp för ena ögat. Fyra timmar per dag, varje dag, i minst tre månader...
Svar
11
· Visningar
815
  • Artikel
Dagbok Bör man inte få fakturor att betala, innan man får dylika brev. Detta brev är utställt 230130 jag fick det idag..... Inga e-fakturor...
Svar
3
· Visningar
504
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp