zassoo

Trådstartare
På återbesöket hos ögonläkaren bestämdes att mitt barn ska ha ögonlapp för ena ögat. Fyra timmar per dag, varje dag, i minst tre månader (till nästa återbesök).

Jag funderar nu på hur detta ska funka rent praktiskt i vardagen. Det kommer ju bli en invänjningsperiod och kanske inte fyra timmar per dag från start, det förstår jag. Men sen då, jag tänker framför allt på förskoledagar. Kan jag be förskolan att ta av ögonlappen en viss tid? Spontant känns det lättast att försöka klara av de fyra timmarna så tidigt som möjligt på dagen. Vi har dessutom inte så mycket utrymme tidsmässigt på förskoledagar, de går oftast ca 7:30-16:30.

Någon som har erfarenhet? Hur gjorde ni? Tips? Barnet ifråga är 4,5 år och går generellt väldigt bra att resonera med men är också väldigt envis och bestämd :D
 
På återbesöket hos ögonläkaren bestämdes att mitt barn ska ha ögonlapp för ena ögat. Fyra timmar per dag, varje dag, i minst tre månader (till nästa återbesök).

Jag funderar nu på hur detta ska funka rent praktiskt i vardagen. Det kommer ju bli en invänjningsperiod och kanske inte fyra timmar per dag från start, det förstår jag. Men sen då, jag tänker framför allt på förskoledagar. Kan jag be förskolan att ta av ögonlappen en viss tid? Spontant känns det lättast att försöka klara av de fyra timmarna så tidigt som möjligt på dagen. Vi har dessutom inte så mycket utrymme tidsmässigt på förskoledagar, de går oftast ca 7:30-16:30.

Någon som har erfarenhet? Hur gjorde ni? Tips? Barnet ifråga är 4,5 år och går generellt väldigt bra att resonera med men är också väldigt envis och bestämd :D
Det kommer säkert att gå bra. Jag tänker att det är lättast om ni lämnar på förskolan med ögonlapp på och så en viss tid på dagen så tar personalen av den och lägger i facket.
 
Har ingen erfarenhet som förälder. Men var själv lappbärare i perioder som barn och vad jag är glad idag att mina föräldrar höll ut och kämpade på med den. Det syns inte alls idag att jag skelade så pass att jag blev opererad som tvååring. Så jag vill bara ge lite pepp :bump:
 
Vi hade barn med ögonlapp när jag jobbade och det var inget konstigt. Lättast är förstås för personalen om den tas av samma tid var dag.
 
Min kusin hade ögonlapp som barn och det var inte särskilt krångligt (tyckte jag som annat barn då. ) Upplevde ingen panik i rutinen så att säga. :)
 
Har barnet glasögon? I så fall finns det supersmidiga tyglappar som går att trä på glasögonen och täcker för även runt om. De var mycket uppskattade av mitt barn, som blev irriterad i huden av klisterlapparna och började vägra dessa efter ett tag. Men med tyglapparna blev det inga som helst problem med ögonlapp och han kände sig cool med sin piratlapp med döskalletryck.
Vi beställde både tyglappar och klisterlappar med roliga tryck härifrån: https://www.barnmedbriller.dk/
 
Jag tror absolut att personalen kan hjälpa till med ögonlappen! Måste det vara fyra timmar på raken?
Jag tror det är fyra timmar total tid, men det kanske är enklast att beta av de fyra timmarna i ett svep om det går och inte behöva krångla flera gånger per dag :)
Har barnet glasögon? I så fall finns det supersmidiga tyglappar som går att trä på glasögonen och täcker för även runt om. De var mycket uppskattade av mitt barn, som blev irriterad i huden av klisterlapparna och började vägra dessa efter ett tag. Men med tyglapparna blev det inga som helst problem med ögonlapp och han kände sig cool med sin piratlapp med döskalletryck.
Vi beställde både tyglappar och klisterlappar med roliga tryck härifrån: https://www.barnmedbriller.dk/
Ja hon har glasögon, vi har funderat på den varianten också men vet inte vad som funkar bäst. Kanske beställer hem båda så går det att vara lite flexibel :)
 
Tack för alla svar! Vi får börja med att beställa hem ögonlappar och sen prata med pedagogerna så löser det sig säkert. Det är väl bara jag som inte vill vara till besvär :idea:
 
Nu har vi beställt två tyglappar med fina mönster som dottern fick välja själv. Hon sa direkt nej till såna man klistrar på huden vilket jag förstår och hade förväntat mig. Jag pratade med förskolan imorse också och det var inga problem alls att vi sätter på lappen på morgonen och de tar av vid lunch.
 
Nu har vi beställt två tyglappar med fina mönster som dottern fick välja själv. Hon sa direkt nej till såna man klistrar på huden vilket jag förstår och hade förväntat mig. Jag pratade med förskolan imorse också och det var inga problem alls att vi sätter på lappen på morgonen och de tar av vid lunch.
Det kommer säkert gå jättebra! Det är också en fördel med tyglapparna att de kan användas oändligt antal gånger. Bra ändå att ni köpte två, då det är smart att ha en i reserv när den andra är borttappad.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 084
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 127
Senast: Cambrie
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 146
Senast: Guldaskig
·
Hundträning Hej! Jag har en bruksschäfertik på precis ett år. Jag har otroligt svårt att avgöra vad som är "lagom" aktivering för henne. Stamtavlan...
Svar
9
· Visningar
1 578
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp