Bukefalos 28 år!

fejko

Trådstartare
Ska skriva mitt livs första faktura. Vad bör denna innehålla för information?
 
Mottagare, avsändare, vad fakturan är avsedd för, belopp utan moms samt moms. Organsationsnummer bör också finnas med, samt när fakturan förfaller och dröjesmålsränta i händelse av att fakturan förfaller.
Sen vart beloppet skall betalas, PG eller BG.
 
DEt är faktiskt så att momsregistreringsnumret (ofta samma som organisationsnummer) MÅSTE vara med om betalaren är företagare som skall lyfta momsen.

Jo jag är faktiskt medveten om det, och därför skrev jag Organsationsnummer bör också finnas med.
 
lånar tråden

Dröjsmålsräntan - får man bestämma storleken på den själv - eller finns det några normer?? :confused:
 
Enligt min information kräver lagen information om F-skattsedel på fakturan. Annars har man skyldighet att ta fram den informationen för sociala avgifter etc (betalningen är då att betrakta som lön).
 
Ja..det råder full avtalsfrihet vad det gäller dröjsmålsränta precis som om de flesta andra villkor i affärsförbindelser.
Men..om ingenting avtalats gäller bestämmelserna i räntelagen...där dröjsmålsräntan beräknas som diskonto + X procentenheter. I räntelagen anges också från vilken tid ränta belöper...om man nu inte avtalat annat..
 
så är det säkert, men jag får ju ingen F-skattesedel utan organistionsnummer och inget organisationsnummer om jag inte sökt F-skattesedel. :confused:
 
F-skatt kan du ha som privatperson (och personnr har jag alltid).

Diskonto är ersatt med referensränta (om man vill söka på nätet efter aktuell referensränta)
 

Liknande trådar

Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 352
Senast: Snubbelfot
·
Juridik & Ekonomi Om jag skickar fakturor precis före årsskiftet, men de betalas 30 dagar senare, dvs i januari nästa år .... beskattas inkomsten då under...
Svar
15
· Visningar
554
Senast: tinaiva
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 675
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp