Falsade skor!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fladde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 078
F

Fladde

Min häst har Falsade skor bak och ska ha det.
Men det är inga broddhål i dom :crazy:
Finns det Falsade skor med broddhål?

Sv: Falsade skor!

Min häst har oxå falsade skor bak. Hovslagaren borrar i två hål i dem vardera på sommaren och fyra nu på vintern

men då försvinner ju iden med falsen.........falsen ger ett visst grepp, man aldrig bättre än brodd..ska su ha brodd så behöver du alltså inte falsade...därför har inte falsade skor broddhål.

martha skrev:
men då försvinner ju iden med falsen.........falsen ger ett visst grepp, man aldrig bättre än brodd..ska su ha brodd så behöver du alltså inte falsade...därför har inte falsade skor broddhål.

Okej så det räker att brodda fram då?

Falsade skor ger ett bra grepp på lite mjukare underlag.
Behöver du grepp på ett fastare underlag, t.ex is, så hjälper inte falsen särskilt mycket. Då får man sko med "vanliga" skor med broddhål i stället, för att få önskad effekt.

Nä jag vet men hovslagaren tycker det va bättre att borra hål i dem när underlaget är som värst än att byta skor.

Falsade skor har en utfalsad rand i mitten. En springa på några mm vid och några m.m djup. Denna går runt nästan hela skon och ger ett bättre grepp. Men på vindern fungerar inte dessa om man inte jobbar hästen på grus. Brodda istället runt om ordentligt.

Exakt vad är anledningen enligt din hovslagare varför hon ska gå med falsade bak? Eller är det enl. vet, pga hennes rygg problem...????

Senast ändrad:

mackan skrev:
Exakt vad är anledningen enligt din hovslagare varför hon ska gå med falsade bak? Eller är det enl. vet, pga hennes rygg problem...????

Det är enligt Vet och "fys" ang hennes rygg problem

Liknande trådar

Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
139
Senast: Islaend
·
Utrustning När jag jobbade i stall för 10+ år sedan så tyckte jag att Mountain Horse ridkängor i denna modell Var oslagbara under den varma delen...
Svar
1
· Visningar
241
Senast: Jeps
·
Kläder & Bli fin Jag ska gifta mig om mindre än 2 veckor, men jag vet i tusan vad jag ska ha för skor, och det börjar verkligen brinna lite i knutarna... 2
Svar
29
· Visningar
2 116
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag har sedan några veckor tillbaka ett gåband hemma, för att kunna gå på det delar av dagen när jag jobbar hemifrån och för kunna välja...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka