Falsk identitet

Hur förklarar man för en ung tonåring att rättsystemet är så "mesigt" att det inte ens inleds en förundersökning då förundersökningsledaren anser att chansen att få fram vem som gjort det är lika med noll?

Hur kan det vara utformat så att ett "ekonomiskt lidande" räknas som allvarligare än att medvetet vara så elak med någon som redan mår dåligt att hen nästan kraschar?

Jag fattar det verkligen inte...😥
 
Hur förklarar man för en ung tonåring att rättsystemet är så "mesigt" att det inte ens inleds en förundersökning då förundersökningsledaren anser att chansen att få fram vem som gjort det är lika med noll?

Hur kan det vara utformat så att ett "ekonomiskt lidande" räknas som allvarligare än att medvetet vara så elak med någon som redan mår dåligt att hen nästan kraschar?

Jag fattar det verkligen inte...😥
Det är de rika som skriver lagarna
 
Hur förklarar man för en ung tonåring att rättsystemet är så "mesigt" att det inte ens inleds en förundersökning då förundersökningsledaren anser att chansen att få fram vem som gjort det är lika med noll?
Jag tror(!) att ett trubbigt rättssystem inte är hela problemet. Innan det är aktuellt att spåra IP-adresser krävs hjälp från företaget med chatplattformen, med att knyta det aktuella användarkontot till en specifik inloggning. Såvitt jag förstått är de företagen i många fall uttalat anonyma och svårkommunicerade. I andra änden, och det är nog den enklaste, krävs motsvarande bistånd från den internetoperatör som den aktuella användaren nyttjat, för att knyta uppkopplingen/chatsessionen till en specifik användare. Men sedan krävs ju att man kan, rimligt rättssäkert, styrka vilken person som faktiskt skrivit meddelandena. I en familj med flera användare, eller på en skoldator, eller på ett bibliotek eller en arbetsplats, är det inte självklart att det utom rimligt tvivel går att knyta en viss person till själva gärningen. I praktiken kan ett sådant här ärende nog kräva en lång utredning som ändå inte säkert resulterar i någon användbar bevisning.
Om ett brott "uppenbarligen" inte går att utreda så behöver förundersökning inte inledas. Och det tycker jag kan vara rimligt. Men jag föreställer mig att vad som är uppenbart ifråga om den här typen av gärningar kan skilja sig mellan olika poliser. Kanske kan det vara aktuellt att överklaga beslutet att inte inleda förundersökning, jag vet inte vad praxis är kring den här typen av gärningar.
 

Liknande trådar

Relationer Jag följer några ekonomikonton på Instagram. Accepterar följarförfrågningar inom det området. Igår fick jag en förfrågan som jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 451
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 541
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Hej! Kanske en dum fråga men jag är urkass på sådant här.🙈 Jag har alltid haft två konton hos Swedbank. Jag har ett privatkonto och ett...
Svar
16
· Visningar
3 068
Senast: Acto
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
8 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp