falsk krupp...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur diagnosticerar man falsk krupp, då

För att kanske få ännu fler svar på mina frågor...
Hur ställs diagnosen falsk krupp? Är det enbart på den skällande hostan, eller är det fler indikationer? Kan man ställa diagnosen annat än medan barnet är mitt uppe i ett "anfall"? Kan man åka in till vc dagen efter ett nattligt "anfall" och få en diagnos?
Beräta gärna mer, ni som vet! :)
 
Diagnos

För att svara omlägget strax ovan: Jag tror inte du ska vara orolig, om din dotter får fler kruppepisoder (vilket är rätt sannolikt, endel barn har s.k. "krupptendens") som är av den grad att hon behöver medicinering, så blir det ju automatiskt att man måste söka hjälp.

Sen, hur ställer man diagnosen "falsk krupp"? Det är ett tillstånd som inträffar i samband med luftvgsinfektioner, oftast virusorsakade. Det kan vara olika sorters virus, det finns minst et 20-tal vanliga förkylningsvirus omkring oss som vi kan drabbas av.

Krupphostan är det karaktäristiska, och andingssvårigheterna som följer att barnet inte orkar hämta andan emellan de jobbiga hostattackerna. Så, jag skulle nog vilja säga att just hostan är karaktäristisk, och det är sannolikt just skällhostan + pågående infektion i luftvägarna + andningsbesvär som följer, som är diagnosen "falsk krupp". Ett "anfall" av falsk krupp vara inte bara som ett kort moment, ofta varar det minst 4-8 timmar eller upp till 3-4 dygn.

Man åker in när man måste, så enkelt är det! Man märker på sitt barn att det börjar bli för jobbigt, och då är det dags att åka. Om man sen förses med Lepheton-Desenthol och kanske t o m Betapred om man är ett "krupp-barn" inför nästa gång, så ska man ändå alltid vara i kontakt med läkare IFALL man upplever situationen så att man måste ge Lepheton-Desenthol och cortison. Hostan nästa gång kan ju bero på lunginflammation, och utan ett vant öga för sjukdom, så kan man därigenom "missunna" barnet ett tidigt läkarbesök och antibioitka, som behövs vid lunginlfammation. Det kan få förödande konsekvenser, särskilt pneumococcpneumoni.

Och, som jag nämnde tidigare, är Inhalation Micronefrin (adrenalin för barn) det som definitivt lättar, och det kans bara ges på sjukhus och VISSA vårdcentraler.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ När jag var 18 fick jag krupp. Det var oerhört otäckt, jag fick tack och lov hjälp snabbt eftersom min bror ringde 112 (jag fick åka...
2
Svar
22
· Visningar
4 101
Senast: rtf
·
Hundhälsa Just nu är jag arg, bortom ord. Pappas tik har varit lite loj i nästan en månad nu, kom efter löp. Hon är 6 år gammal så det första...
2 3
Svar
50
· Visningar
12 708
Senast: Hellas
·
Gravid - 1år Eller falsk Krupp som det numera heter. Vill gärna ha tips på hur man kan underlätta för honom. Och om man kan undvika detta fler...
Svar
16
· Visningar
2 767
Senast: atnym
·
U
  • Låst
Övr. Barn Är hemma på "permission" från barnakuten efter ett rätt dramatiskt besök där igår. Vi vaknade i förrgår natt av att Sara skrek som...
Svar
14
· Visningar
1 547

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • Sytråden del 4
  • Dasspapper

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp