Fälttävlans-tråden 2025

Bukefalos 30 år!

Nu är nog detta längre tillbaka än 2012, men i Skåne saknar jag Flyinge x 2 (Skatteberga och Revinge), Trolleholm, Skönabäck (kommer inte ihåg vilken klubb som anordnade tävlingarna där), Falsterbo, Bollerup. Sen hade väl alla inte dom bästa förutsättningarna, och Bollerup hade väl "bara" svår klass, men trist att se banor försvinna.

Askim
Baståsen
Bollnäs
Boxholm
Dalslands
Enköping
Falkenberg
Flyinge hästsportklubb
Runsten
Hoburg
Katrineholm
Kinda
Malmö Ridklubb
Mariestad
Norra bohusläns
Nyköping
Styringe stall
Stockholm equestrian games
Upplands-Västmanlands fältrittklubb
Åsarna

Några kan väl vara att arrangemanget gått över till annan klubb, men många som försvunnit helt
Enköping har väl men annan arrangerande klubb?

Jag undrar vilka ryttare som gör 200+ starter 😅 Var det per år, eller hela tidsperioden 2011-2025?

Enköping har väl men annan arrangerande klubb?

Jag undrar vilka ryttare som gör 200+ starter 😅 Var det per år, eller hela tidsperioden 2011-2025?
Ja som sagt vissa arrangemang kan ju bytt klubb. Vad heter de som kör på den banan nu?

Det är för hela perioden 2011-25. Men bra jobbat ändå! Den som har flest är 538 starter 😅

Jag tycker att det är jätteintressant att se hur antalet tävlingsplatser verkar höra ihop med antalet starter. Jag tolkar det som att det är viktigt att göra det så enkelt som möjligt att arrangera fälttävlan för att det ska kunna arrangeras fler små tävlingar, så att ryttarna får nära. Självklart får det inte ske på bekostnad av säkerheten, men det vore väldigt intressant att veta om något hade kunnat göra skillnad för arrangörerna som lagt av pga små startfält? Om något hade kunnat få dem att fortsätta?

Mvh,
Lady_S

Jag tror det är bristen på funktionärer som gör att många lägger av. Det behövs ett enormt antal och det är oxå därför många kör över 2 dgr för annars får dom inte ihop funktionärer till tävlingarna.

Jag tror det är bristen på funktionärer som gör att många lägger av. Det behövs ett enormt antal och det är oxå därför många kör över 2 dgr för annars får dom inte ihop funktionärer till tävlingarna.
Ja, det låter troligt. Samtidigt som ryttarna helst vill ha 1 dag?

För mig, som extrem nybörjare (varit på ft-läger och tränat på olika banor ca 1-2 ggr/år) har den största grejen varit bemötandet tyvärr. Tycker de som håller på med sporten ofta säger att de är så öppna, men det är inte min erfarenhet. Jag har flera gånger efterfrågat enkla saker som var en viss terrängbana ligger eller hur man får veta när det hålls träningar på en annan. Svaren är svävande och hjälper inte ett dugg, utan man måste vara ”med i gänget” för att få info.

Så jag tappade sugen redan innan första tävlingsstart.

För mig, som extrem nybörjare (varit på ft-läger och tränat på olika banor ca 1-2 ggr/år) har den största grejen varit bemötandet tyvärr. Tycker de som håller på med sporten ofta säger att de är så öppna, men det är inte min erfarenhet. Jag har flera gånger efterfrågat enkla saker som var en viss terrängbana ligger eller hur man får veta när det hålls träningar på en annan. Svaren är svävande och hjälper inte ett dugg, utan man måste vara ”med i gänget” för att få info.

Så jag tappade sugen redan innan första tävlingsstart.

Fast just med träningarna så är det dålig info överlag. Det är aldrig någon som vet utan man måste ha kontakt själv med en tränare eller kolla olika klubbars hemsidor eller gå med i någon facebookgrupp eller sida som tränarna har. Inte ens när man är med i gänget vet man om när det är träning eller var. Men nu med facebook osv är det ju betydligt enklare att få info än förr i tiden.

Sen är det ju dyrt att träna terräng och man måste oftast åka långt så det tar en hel dag att åka och träna vilket gör att många kanske inte heller är så sugna på det. Får man då problem i terrängen blir det väl inte värt det till slut. Nu har jag ju en egen bana med det viktigaste som vatten, gravar och nerhopp vilket är ju det man får problem med om man får problem, annars har jag ju 2 timmar till närmsta tävlingsbana typ. Jag är ju van att åka långt efter att ha hållt på med ft i 100 år men tänk de nya som kommer in som måste tränare ett par tre ggr innan första tävlingen osv..

Ungefär 35 funktionärer (inklusive veterinär, hopp- och dressyrdomare, terräng- och hoppbanbyggare...) för en fälttävlan med centimeterklasser där dressyren går på en bana. Vilket såklart är mångdubbelt fler än vad som behövs för att rodda runt en dressyrtävling på motsvarande nivå.

Uppe hos oss har deltagarna så lång resväg att de föredrar om fälttävlan går över två dagar, de måste ändå bo över, men det är klart att det blir dyrare med boende och uppstallning. :down:

Mvh,
Lady_S

Sen är det ju dyrt att träna terräng och man måste oftast åka långt så det tar en hel dag att åka och träna vilket gör att många kanske inte heller är så sugna på det. Får man då problem i terrängen blir det väl inte värt det till slut. Nu har jag ju en egen bana med det viktigaste som vatten, gravar och nerhopp vilket är ju det man får problem med om man får problem, annars har jag ju 2 timmar till närmsta tävlingsbana typ. Jag är ju van att åka långt efter att ha hållt på med ft i 100 år men tänk de nya som kommer in som måste tränare ett par tre ggr innan första tävlingen osv..
Fast det verkar ju som att vi är hyfsade på nyrekrytering. Ryttarna åker och tränar, tar fälttävlanskortet, åker på en tävling... Men sen? Det är en av de saker som förvånade mig mest. O_o

Mvh,
Lady_S

Fast det verkar ju som att vi är hyfsade på nyrekrytering. Ryttarna åker och tränar, tar fälttävlanskortet, åker på en tävling... Men sen? Det är en av de saker som förvånade mig mest. O_o

Mvh,
Lady_S

Som jag skrev innan, för dyrt, för mycket tid och att det är svårt att vara bra på tre grenar på en gång 😅

Nu bor ju jag så bra att jag har promenadavstånd från stallet till terrängbanan, en väldigt bra bana där de arrangeras flera tävlingar varje år.
Finns en riktig eldsjäl i klubben som är C-tränare och är väldigt drivande i att utveckla banan och håller många träningar.
Hade jag inte haft de förutsättningarna hade jag inte haft råd eller tid.
Nästa bana som håller tävlingar är ca 5 mil bort, där tränar vi ett par gånger per år och startar på deras tävlingar.

Mvh,
Lady_S

Ja men sen så upptäcker dem det jag skrev i inlägget du svarade på som jag nu svarar på 🤣🤣

Mvh,
Lady_S
Ja det är märkligt?
Som sagt har ju dessa ekipage tränat, och gillat det, och sen tagit fälttävlanskortet, och gillade det. Sen kommer de ut på en tävling och det var inte kul?

Jag har varit inne på det tidigare, och undrar om kanske möjlighet rida ”terrängritt” (slippa bedömning i dressyr och att ha pressen att klara hoppningen för att få starta det man sökt upp grenen för att få göra).
Och jag VET att nu kommer säkerhetsaspekten snart 😅 men kanske kunde terrängsritt tävlingarna göras så säkra som möjligt? Och för orutinerade ryttare kanske FT kort bara ska gälla med den häst det togs så man får ta ett nytt med nästa? Då har ju någon kollat att ekipagen är ok släppa ut på en terrängbana?

Ja det är märkligt?
Som sagt har ju dessa ekipage tränat, och gillat det, och sen tagit fälttävlanskortet, och gillade det. Sen kommer de ut på en tävling och det var inte kul?

Jag har varit inne på det tidigare, och undrar om kanske möjlighet rida ”terrängritt” (slippa bedömning i dressyr och att ha pressen att klara hoppningen för att få starta det man sökt upp grenen för att få göra).
Och jag VET att nu kommer säkerhetsaspekten snart 😅 men kanske kunde terrängsritt tävlingarna göras så säkra som möjligt? Och för orutinerade ryttare kanske FT kort bara ska gälla med den häst det togs så man får ta ett nytt med nästa? Då har ju någon kollat att ekipagen är ok släppa ut på en terrängbana?

Det finns redan enbart terräng och det är inte jättestort intresse. Jag brukade starta eftersom du fick rida 2 rundor terräng så det är suveränt att komma igång med.

Det finns redan enbart terräng och det är inte jättestort intresse. Jag brukade starta eftersom du fick rida 2 rundor terräng så det är suveränt att komma igång med.
Vad syftar du på då? Inverkansbedömd terrängritt eller finns det nåt annat format med enbart terräng?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka