Fälttavlanshäst???

theJohanna

Trådstartare
Vad söker ni hos en FThäst då ni köper nytt? Vill ni ha färdigutbildade hästar eller göra jobbet själva?

Sv: Fälttavlanshäst???

Dom flesta ft-ryttarna verkar vara fattiga, så dom får får nöja sig med att utbilda själva. Nackdelen är att man inte vet om hästen har huvud till terrängen. Om man har råd med en mer färdig ft-häst kommer två frågor. 1 -varför är den till salu 2 -går den genom veterinärbesiktning.
Om man läser en annons där det står fälttävlansämne verkar det betyda att den varken duger till dressyr eller hoppning.

Köper ni fullblod från banan som t.ex visat sin duglighet i steepealchase? Stavas nog inte så :s

ja det är ju alltid bäst :D

Jag har ett fullblod som har gått Steepealchase (stavning??) och måste tyvärr sälja honom då sambon har fått jobb i Australien och jag ska förhoppnings plugga där.. Min fundering var då om jag ska sälja honom som han är nu..
(ganska rååå) köpte han inte för så länge sedan och han behärskar redan grundläggande dressyr och bom/småhinder i hoppning(7år) eller om jag ska skicka honom till syrran som ska vidarutveckla honom i dressyr.... Hon kommer inte att hoppa med honom då hon har tävlat dressyr på hög nivå och inte gillar hoppning.
Vidareutbilda eller sälja direkt???

Köper ni fullblod från banan som t.ex visat sin duglighet i steepealchase? Stavas nog inte så :s

Jag har köpt banhästar men då slätlöpare, älskar fullblod. Dock så har jag för det mesta köpt outbildade halvblod dvs irländare, tyska hästar.

Annars föder jag upp själv :D

ja det är ju alltid bäst :D

Jag har ett fullblod som har gått Steepealchase (stavning??) och måste tyvärr sälja honom då sambon har fått jobb i Australien och jag ska förhoppnings plugga där.. Min fundering var då om jag ska sälja honom som han är nu..
(ganska rååå) köpte han inte för så länge sedan och han behärskar redan grundläggande dressyr och bom/småhinder i hoppning(7år) eller om jag ska skicka honom till syrran som ska vidarutveckla honom i dressyr.... Hon kommer inte att hoppa med honom då hon har tävlat dressyr på hög nivå och inte gillar hoppning.
Vidareutbilda eller sälja direkt???

Om du vill ha betalt så är det bästa att utbilda

Även fast han bara blir utbildad i dressyr? Gillar verkligen den här hästen han har många kvalitéer. Vill att han ska komma till ett bra ställe och risken då de blir för billiga att de hamnar hos något blåbär som aldrig har haft häst men nu vill ta upp en dröm och efter några månader inser de att de inte klarar av ett känsligt fullblod.

Jag tror ärligt talat inte att du får mer betalt för att syrran rider dressyr på honom. Det finns ju fortfarande fina men billliga fullblod att köpa o för att du skulle få så mycket mer betalt för honom så måste han ha tävlat framgångsrikt i nån disciplin iaf.

Men om du är noga med vart han hamnar o har lite bråttom själv nu så lämna honom hos syrran o låt henne annonsera o se till att han inte hamnar var som helst.

Låt henne utbilda honom i dressyren så är det lättare att lägga en ordentlig grund för hoppning eller vad man nu vill, sedan :)

Ja det var min ursprungliga plan också att utbilda honom i dressyr för att sen ta upp hoppningen, för hoppa kan han verkligen, bara att banhoppnings hindren är så konstiga mot de stora han är van vid. ;) har än inte lagt så mycket vikt vid hoppningen då jag vill att han ska bli mer lydig först. Men nu kom det här med australien lite ivägen så att säga. Kan omöjligt ta med alla hästarna. Skrämmande dyrt.

Jag är fattig och det gamla fälttävlansstoet hade en gammal skada som omöjliggjorde träning och tävling. Så det var bara att börja producera nya talanger. Nu har vi två stycken. En sexåring och en treåring. Sexåringen är min och treåringen syrrans. Min är skit o pannkaka medan syrrans är en förmodligen blivande stjärna.:cool:

Med facit i hand så hade det nog varit bättre att satsa på en färdig häst. Men man är ju lite tramsig med sina egna djur. Ville inte sälja det gamla stoet, hon hade varit såld en gång men det var då den gamla skadan visade sig.

Händer det min häst något så kommer jag antingen att köpa en äldre häst eller låna en. No more unghästar!

Liknande trådar

Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
853
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Som privathäst har han testat både fälttävlan och medelsvår dressyr.Nu gör Morris, 12, succé som ridskolehäst hos Djursholms Ridklubb. –...
Svar
15
· Visningar
948
Senast: Sassy
·
Dressyr Jag funderar på att köpa en häst för att börja tävla dressyr. Äger just nu en Holsteiner som är sjukt fin i dressyren, men går tyvärr på... 2
Svar
30
· Visningar
2 016
Senast: cili
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka