Familjehemsbarn

proxygirl555

Trådstartare
Om man har ett barn som är familjehemsplacerad hos en, och man känner att man klarar inte av det. Vad ska man ta sig till då? Jag vet inte alls vad jag ska göra längre. Känner att det e för stort för mig nu, att det funkar inte. O det e ju inte bättre att det e min lillasyster heller. Då hamnar ju skuldkänslor med in i bilden.

Mvh sandra
 
Sv: Familjehemsbarn

Dels måste du kontakta soc som har placerat henne hos dej och kunna få hjälp och stöd den vägen men du måste också säga ifrån att du kanske inte klarar det längre.

Sedan är det så att alla föräldrar någon gång känner att det är dem övermäktigt och att man behöver stöd. För dej som dessutom egentligen ska vara syster så blir det givetvis inte lättare.
Kanske kan ni få hjälp och stöttning så att du kan få vara bara syster istället så att den relationen får blomstra istället?

Jag tror, jag är helt övertygad om att man ska få ha den position i en relation som man ska ha. Jag har funderat mycket på det sedan jag blev sjuk och behöver mycket hjälp från både min dotter och sambo.
Det är viktigt att de får vara "bara" sambo och "bara" dotter och att de inte bara blir mina hjälpare. Att jag får vara mamma till min dotter och partner till min sambo och inte bara patient.
Att vi helt enkelt får ha den relationen som var meningen.

Jag förstår att det är tufft för om du inte kan ha din syster kvar som familjehemsplacerad så måste du ju förr eller senare berätta det för henne. Det är ju inte det lättaste :crazy: Det blir ju mycket jobbiga känslor men jag tror att du vinner mycket på att isåfall verkligen ha tänkt igenom det här och vilken relation du vill ha med din syster. Du måste också ge din syster samma förutsättningar, dvs ge henne lika lång tid på sig att vända och vrida på det som du har behövt när du väl berättar.

Kanske tycker inte hon heller att det fungerar? Kanske vill hon också ha den relation som systrar kan ha.

Tänk på vad du faktiskt har gjort för din syster istället för att gräma dej över vad du inte kan ge.
Du har försökt men ditt liv är också viktigt, du har bara ett liv du med.
 
Sv: Familjehemsbarn

Jag tycker att det hade varit värre om det INTE var din syster. Om du hade tagit dig an ett okänt barn, och fått henne/honom att börja lita på dig som en slags ersättningsförälder, då hade det nog varit ett hårt svek för det barnet att bli bortvalt. Han/hon hade fått börja om på nytt i en ny familj, och förmodligen tappat kontakten helt med dig.

Men eftersom det är din syster, förlorar hon ju ingen relation bara för att ni/du har kommit fram till att du inte klarar att vara både syster och vårdnadshavare på samma gång. Om hon får en ny vårdnadshavare, får hon ju egentligen ytterligare en relation med någon som vill henne väl. Fast det tar kanske några år innan hon själv kan se fördelarna med det...
 
Sv: Familjehemsbarn

Hej!
Du ringer till socialtjänsten och pratar med den handläggare som har hand om placeringen. Har ni ingen regelbunden uppföljning? Även om det är en släktingplacering så har socialtjänsten samma ansvar som vid andra placeringar. Tyvärr så händer det ganska ofta att släktingplaceringar "glöms" bort.

Jag skickar PM till dig!

Kram Coop
 
Sv: Familjehemsbarn

Jag tycker att det hade varit värre om det INTE var din syster. Om du hade tagit dig an ett okänt barn, och fått henne/honom att börja lita på dig som en slags ersättningsförälder, då hade det nog varit ett hårt svek för det barnet att bli bortvalt. Han/hon hade fått börja om på nytt i en ny familj, och förmodligen tappat kontakten helt med dig.

Men eftersom det är din syster, förlorar hon ju ingen relation bara för att ni/du har kommit fram till att du inte klarar att vara både syster och vårdnadshavare på samma gång. Om hon får en ny vårdnadshavare, får hon ju egentligen ytterligare en relation med någon som vill henne väl. Fast det tar kanske några år innan hon själv kan se fördelarna med det...

Har du själv varit familjehem? Alla placeringar lyckas inte fullt ut. Att säga upp en placering, för med sig många känslor och tankar, inget man gör för att man inte orkar med lite tjafs. Utan många gånger är problamtiken så stor att barnet/ungdomen behöver mera än just det familjehemmet kan ge. Därför är det så viktigt att barn och familj matchas innan en placering sker. Men barnen har stora ryggsäckar med sig och alla problem visar sig inte just då utan kommer med tiden.

Har varit där och ingen ska säga att vi gav upp eller svek barnet bara för att vi sa upp uppdraget. När ett barn tar över en familj och tar så mycket energi från familjemedlemmarna att man går på knäna, vad ska man göra då menar du?

Ett förtydligande, föräldrarna är fortfarande vårdnadshavare även om barnet är placerat. De har fortfarande rätten att bestämma i alla ärenden som berör barnet. När ett barn varit placerat i samma familjehem under 3 år måste socialtjänsten särskilt överväga om det ska ske en vårdnadsöverflyttning till familjehemsföräldrarna. Det görs en utförlig utredning och om utredningen kommer fram till att det är för barnets bästa så skickas det in till tingsrätten. En särskilt förordnad vårdnadshavare kan även utses till bland annat ensamkommande flyktingbarn. En särskilt förordnad vårdnadshavare har samma rättigheter som en "vanlig" vårdnadshavare. Dvs får skriva på papper, ta beslut om skolgång, sjukvård osv.

Coop
 

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 189
Senast: Destiny_D
·
Gravid - 1år Känns jobbigt att skriva en sån här tråd men gör det ändå. Är det någon som blivit sjukskriven för depression under graviditet? Hur...
Svar
10
· Visningar
1 467
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 759
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 311
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp