Bukefalos 28 år!

Familjerätten

Om 14-åringen inte känner sig bekväm med att träffa honom så behöver hon ju inte göra det. Ingen kan tvinga henne till caféet eller nån annan stans för att prata med honom.
Det är barnet som har rätt till sina föräldrar, inte tvärtom.
 
Om 14-åringen inte känner sig bekväm med att träffa honom så behöver hon ju inte göra det. Ingen kan tvinga henne till caféet eller nån annan stans för att prata med honom.
Det är barnet som har rätt till sina föräldrar, inte tvärtom.

Jag vet det och alla andra med, men i mitt ex värld så gäller bara vad han vill och därför kan det vara bra att förvarna femiljeenheten och höra vad de säger, så när hans hissy fit kommer över att han inte får bestämma allt som han vill, så kan jag bara hänvisa till den handläggare som jag pratat med att han kan ta eventuella frågor med denna :sneaky: Han tror att han kan styra hur allt det här ska gå och det kommer han att märka att det får han inte och eftersom jag känner honom så väl så kan jag i mångt och mycket förutse hur han kommer att reagera och agera på saker och ting och därmed vara lite proaktiv :up:
 
Jag blir så trött. Kan inte föräldrar bara förstå att om de beter sig vettigt vill barnen ha tillgång till båda sina föräldrar? Hon har bott hos honom, nu vill hon bo hos dig. Beter han sig vettigt kommer hon att hälsa på och behålla kontakten frivilligt men istället agerar han som en rövhatt. Så logiskt.

Heja @Gnist det här fixar du!
 
Familjerådgivningen tar i första hand upp relationen mellan de vuxna, sedan betyder inte relation bara en kärleksrelation, medan samarbetssamtal fokuserar på föräldrarollen och samarbetet kring barnen.
Jag har jobbat med samarbetssamtal i många år, och har även en viss utbildning i familjerådgivning.

Ursäkta en lite OT-fråga som kanske ändå är av intresse för någon annan:

Finns det reglerat (typ i socialtjänstlagen) om själva "samtalsförfarandet" och hur det "ska" skilja sig mellan samtal på familjerådgivningen och samarbetssamtal i familjerätten?
Är nyfiken på detta pga.att i en närliggande kommun förs inga som helst anteckningar eller journaler när själva benämningen är familjerådgivning oavsett vad saken gäller.
(En situation liknande Gnists där den ena föräldern ENDAST kan tänka sig rådgivning, vägrar samarbetssamtal just pga.journalföringen)
 
Ursäkta en lite OT-fråga som kanske ändå är av intresse för någon annan:

Finns det reglerat (typ i socialtjänstlagen) om själva "samtalsförfarandet" och hur det "ska" skilja sig mellan samtal på familjerådgivningen och samarbetssamtal i familjerätten?
Är nyfiken på detta pga.att i en närliggande kommun förs inga som helst anteckningar eller journaler när själva benämningen är familjerådgivning oavsett vad saken gäller.
(En situation liknande Gnists där den ena föräldern ENDAST kan tänka sig rådgivning, vägrar samarbetssamtal just pga.journalföringen)

Samarbetssamtal får inte journalföras. Det är en frivillig insats som inte får registreras i socialregistret.
 
Jag blir så trött. Kan inte föräldrar bara förstå att om de beter sig vettigt vill barnen ha tillgång till båda sina föräldrar? Hon har bott hos honom, nu vill hon bo hos dig. Beter han sig vettigt kommer hon att hälsa på och behålla kontakten frivilligt men istället agerar han som en rövhatt. Så logiskt.

Heja @Gnist det här fixar du!

Jadu, rövhatt är nog ett av de lindrigare uttryck jag skulle kalla honom för rent allmänt och speciellt idag..

Han har kopplat in en advokat, fastän vi var överens om samarbetssamtal via familjeenheten och i brevet jag fick idag så stod där bland annat att "han inte tillåts ha någon kontakt med *barnets namn* överhuvudtaget" och att " det bästa för *barnets namn* i den situationen som uppstått är att hon flyttar tillbaka till honom innan skolstart"..

Lögn ett är att han inte tillåts ha någon kontakt med henne, vilket förutom hon själv som naturligtvis kan tala om att hon visst haft kontakt med sin pappa både via telefon och fikat igår, finns bevis för via samtalsloggar som min telefon har backup på, så han har ringt hit 10 gånger sen hon flyttade hit, varav 7 gånger för att specifikt prata med henne och tre gånger för att bekräfta saker.

Lätt att motbevisa således och sen finns en del annat där i som också är lätt att motbevisa som de lögner det är.

Brevet avslutas med lite skrämseltaktik "Det finns ju sedan också en möjlighet att få frågan om boende och umgänge provat i domstol men en sådan process hoppas både *idiotens namn* och jag går att undvika"

Jahaja, då kanske han inte skulle ha ljugit eller bara skitit i vad vi kommit överens om kan jag tycka, för jag är inte ett dugg rädd för att det ska tas upp i domstol. Är det nån som ska vara det så är det väl han, men vill ha ha sin smutsiga byk i fråga om hur han behandlar barnen upp i domstol, så inte mig emot liksom. Kan bli en intressant upplevelse för honom..
 
Jadu, rövhatt är nog ett av de lindrigare uttryck jag skulle kalla honom för rent allmänt och speciellt idag..

Han har kopplat in en advokat, fastän vi var överens om samarbetssamtal via familjeenheten och i brevet jag fick idag så stod där bland annat att "han inte tillåts ha någon kontakt med *barnets namn* överhuvudtaget" och att " det bästa för *barnets namn* i den situationen som uppstått är att hon flyttar tillbaka till honom innan skolstart"..

Lögn ett är att han inte tillåts ha någon kontakt med henne, vilket förutom hon själv som naturligtvis kan tala om att hon visst haft kontakt med sin pappa både via telefon och fikat igår, finns bevis för via samtalsloggar som min telefon har backup på, så han har ringt hit 10 gånger sen hon flyttade hit, varav 7 gånger för att specifikt prata med henne och tre gånger för att bekräfta saker.

Lätt att motbevisa således och sen finns en del annat där i som också är lätt att motbevisa som de lögner det är.

Brevet avslutas med lite skrämseltaktik "Det finns ju sedan också en möjlighet att få frågan om boende och umgänge provat i domstol men en sådan process hoppas både *idiotens namn* och jag går att undvika"

Jahaja, då kanske han inte skulle ha ljugit eller bara skitit i vad vi kommit överens om kan jag tycka, för jag är inte ett dugg rädd för att det ska tas upp i domstol. Är det nån som ska vara det så är det väl han, men vill ha ha sin smutsiga byk i fråga om hur han behandlar barnen upp i domstol, så inte mig emot liksom. Kan bli en intressant upplevelse för honom..


Var glad att rövhatten tar i så, lättare att motbevisa.
 
Samarbetssamtal får inte journalföras. Det är en frivillig insats som inte får registreras i socialregistret.

OK, kanske felformulerat av mig då.
Det aktuella paret hade varit på familjerådgivning precis före skilsmässan och där fanns inte något anteckningsblock framme.
Vid det enda samarbetssamtalet som paret varit på (ca. ett halvår efter att betänketiden gått ut och skilsmässan var ett faktum) togs anteckningar för att handläggaren skulle kunna följa upp samtalet vid nästa träff.
Någon fler träff blev det dock aldrig pga att mamman vägrar delta på samarbetssamtal men kan tänka sig familjerådgivning pga det jag skrev ovan.
 
OK, kanske felformulerat av mig då.
Det aktuella paret hade varit på familjerådgivning precis före skilsmässan och där fanns inte något anteckningsblock framme.
Vid det enda samarbetssamtalet som paret varit på (ca. ett halvår efter att betänketiden gått ut och skilsmässan var ett faktum) togs anteckningar för att handläggaren skulle kunna följa upp samtalet vid nästa träff.
Någon fler träff blev det dock aldrig pga att mamman vägrar delta på samarbetssamtal men kan tänka sig familjerådgivning pga det jag skrev ovan.

Och vad är det då du undrar?

Familjerådgivningen har absolut sekretess, de får bara prata om information som kommit fram vid samtal om barn kan tänkas fara illa. Familjerådgivaren hade kanske så bra minne att denne inte behövde anteckna.

De anteckningar som togs vid samarbetssamtalet går under benämningen arbetsmaterial och ska makuleras efter att kontakten avslutats.
 
Och vad är det då du undrar?

Familjerådgivningen har absolut sekretess, de får bara prata om information som kommit fram vid samtal om barn kan tänkas fara illa. Familjerådgivaren hade kanske så bra minne att denne inte behövde anteckna.

De anteckningar som togs vid samarbetssamtalet går under benämningen arbetsmaterial och ska makuleras efter att kontakten avslutats.

Som jag skrev i min första fråga - om det är OK/tillåtet/normalt arbetssätt att anteckningar förs vid den ena typen av samtal men ABSOLUT INTE vid den andra.
Det finns en överenskommelse i tingsrätten där det finns infört att både föräldrar och barn ska gå på samtal men eftersom mamman återigen motsätter sig det nu när det börjar närma sig de bokade tiderna blir det en ny stämning...
 
Som jag skrev i min första fråga - om det är OK/tillåtet/normalt arbetssätt att anteckningar förs vid den ena typen av samtal men ABSOLUT INTE vid den andra.
Det finns en överenskommelse i tingsrätten där det finns infört att både föräldrar och barn ska gå på samtal men eftersom mamman återigen motsätter sig det nu när det börjar närma sig de bokade tiderna blir det en ny stämning...

Frågan är i vilket syfte anteckningarna förs, som arbetsmaterial eller för journalföring. Visa handläggare behöver anteckna och andra inte, man kan inte generalisera utifrån enskildas arbetsmetod.
 
Liten uppdatering:

Pratade med en advokat idag och han fattade inte vad de pysslar med exet och hans advokat, för det finns inget mål att driva. Hon fyller 14 om några dagar och går inte att tvinga till var hon ska bo.

Dvs ungefär vad alla vi andra normalbegåvade människor också vet, men vi ska träffa advokaten på måndag så hon och jag får säga vårt och sen får väl vår advokat ta kontakt med hans advokat.

Enligt skatteverkets handläggare så kommer dottern, så länge hon inte flyttar tillbaka dit (vilket inte kommer att ske) bli folkbokförd här nån gång i mitten av september som senast oavsett vad han gör/inte gör med de papper han fått från dem.

Så ptja, min förhoppning är att det här ska vara ur världen inom relativt snar framtid så jag kan fokusera på uppföljningen med f-bolaget från bilolyckan, pågående arbetsskadeärende och lite annat :up:
 
Tack :)

Fick precis brev från f-kassan dessutom om att jag efter augusti inte längre behöver betala underhåll till honom eftersom jag anmält till dem att hon flyttade hit den 26/7.

Tycker dock det är väldigt generöst att han ändå får 2 underhåll och minst 2 barnbidrag att stoppa i egen ficka när hon faktiskt bor hos mig och jag förutom att betala in underhållet helt försörjer henne så jag sitter i tfn-kö till dem nu för att få reda på hur de tänkte där?
 
Tack :)

Fick precis brev från f-kassan dessutom om att jag efter augusti inte längre behöver betala underhåll till honom eftersom jag anmält till dem att hon flyttade hit den 26/7.

Tycker dock det är väldigt generöst att han ändå får 2 underhåll och minst 2 barnbidrag att stoppa i egen ficka när hon faktiskt bor hos mig och jag förutom att betala in underhållet helt försörjer henne så jag sitter i tfn-kö till dem nu för att få reda på hur de tänkte där?
Underhåll och barnbidrag är ju till barnets omkostnader så de kanske räknar med att han betalar saker för henne eller ger dig pengarna.
 
Fick inget riktigt svar på varför han får nu, men beroende på när skatteverket folkbokför henne, vilket troligast blir när de tar beslut om det i mitten av september så kommer inte jag få underhåll förrän i slutet av oktober, så på måndag när jag och dottern ska träffa advokaten som jag lejt så kommer jag via han att kräva att exet betalar underhåll för den månad hon redan bott här och för september omedelbart, samt att han ska betala underhåll även i slutet av september och därefter kommer det gå via försäkringskassan.

Däremot så har de frusit utbetalningarna av barnbidraget fram tills handläggaren på försäkringskassan fattat beslut om det ska gå till mig eller honom.
 
Så länge hon är skriven hos pappa får du inget underhåll men finns en blankett på fk ni kan skriva på så görs det avdrag för dagarna.

Fk och underhåll är dumma i huvudet. Så förvänta dig ett j-vla jobb där oxå om exet ska strula å inte vill skriva papper.
 
Har redan pratat med dem som sagt och jag får tidigast från och med slutet av oktober eftersom hon kommer att skrivas här som senast i mitten av september oavsett vad han vill eller inte. Det enda som kan hindra det vore om hon skulle flytta tillbaka dit och det kommer inte att ske.
Däremot så kommer jag som sagt att kräva att han betalar underhåll direkt till mig för den tid som jag inte får det via försäkringskassan och vägrar han så ses vi i tingsrätten liksom.
 
Har redan pratat med dem som sagt och jag får tidigast från och med slutet av oktober eftersom hon kommer att skrivas här som senast i mitten av september oavsett vad han vill eller inte. Det enda som kan hindra det vore om hon skulle flytta tillbaka dit och det kommer inte att ske.
Däremot så kommer jag som sagt att kräva att han betalar underhåll direkt till mig för den tid som jag inte får det via försäkringskassan och vägrar han så ses vi i tingsrätten liksom.

Prata med FK är ju som att prata med en heliumballong! Vi har fått dra ett ärende till förvaltningsrätten då de betalat ut massa underhåll felaktigt. De är 2 år sen och de har fortfarande inte blivit nått beslut.
 
I hans fall så blir det som sagt ingen fler utbetalning efter augusti och om försäkringskassan bedömer att han fått för mycket så blir det ett ärende mellan försäkringskassan och exet.
Dvs inget jag har att göra med och vägrar han betala underhåll för den tid som hon bott här och i mellantiden som det tar tills jag får från försäkringskassan på grund av att han inte skriver på papperna, så kommer jag som sagt att dra exet till rätten för han är ju fortfarande försörjningsskyldig gentemot dottern och vägrar han betala till försäkringskassan sen när det går via dem så är även det ett ärende mellan försäkringskassan och exet.
 

Liknande trådar

Äldre Kanske onödig tråd, men måste få lite lugn i själen. Mår dåligt över att ta konflikter med folk som jag tycker bra om. Har vansinniga...
Svar
5
· Visningar
1 249
Senast: gulan
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 222
Senast: Wonna
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 611
Senast: Brandgul
·
Småbarn Jag och mitt barns pappa har varannan vecka. Barnet är nu 4 år och vi har haft såhär i tre år snart. Det har fungerat hyfsat bra, mycket...
Svar
6
· Visningar
1 469
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp