Överreagerar jag?

Kijona

Trådstartare
Kanske onödig tråd, men måste få lite lugn i själen. Mår dåligt över att ta konflikter med folk som jag tycker bra om. Har vansinniga problem stress, så jag kan inte hantera saker så bra just nu.

Saken är den att jag hyr ett hus på annan ort i ett annat land där jag studerar. Min pojkvän flyttade hem, och efter det hyrde jag då ut två av rummen i huset till A och B, så att jag skulle kunna bo kvar tills jag fick min examen.Tyvärr var jag tvungen att ta paus från skola p g a att jag inte kunde hantera pressen, och flytta hem till Sverige ett tag. Planen var att fortsätta studera i höst men nu blir det nästa höst istället.
Har haft en hyresgäst hittills, men nu måste jag hitta en ny som kan bo där tills nästa år.
En av killarna (A) som bor i huset, och som är en vän till mig, tipsade om att han hade en klasskamrat som kanske ville flytta in. Klasskamraten skulle komma och titta på rummet förra helgen och jag sa att A skulle höra av sig så snart han visste om klasskamraten ville ha det.

A har inte hört av sig, vilket gjorde att jag antog att hans kompis inte ville ha det. Alltså bokar jag biljett idag till mig och pojkvän så att vi ska kunna åka ner och fixa ny hyresgäst, hämta hem lite saker + njuta lite av att vara tillbaka i staden. Frågar ändå A idag om hans kompis var intresserad, så att vi isåfall kan fixa kontrakt och så när jag kommer dit, det var klasskamraten tydligen och flyttar in på lördag (NU på lördag).

Här sitter jag alltså med flygbiljetter och en plan att flyga ner på måndag och stanna till torsdag, men nu har det bestämt utan min vetskap att det flyttar in en kille i mitt rum då, så jag och pojkvän har ingenstans att bo? Frågade om han kan flytta in på torsdag istället plus att jag kommer att vilja ha en månadshyra i förskott, då det trots allt är jag som står på kontraktet för huset och då alltså är ansvarig, men då tyckte A:
"Jag har inte sagt något om förskott och om jag skulle säga det nu så skulle det bli konstigt"......:banghead:
"Den här killen har ingenstans att bo, han sover på en soffa, han kan inte tänka sig att flytta in på torsdag istället utan det måste vara lördag."

Sen går det från:
"Jag kan gå i god för honom, han är jätteschysst" men när jag förklarar att jag det isåfall blir A, som får gå in och betala om klasskamraten sticker eller tar sönder något så säger A istället:
"Nej men du kan inte tvinga mig att gå i god för honom",
Sen lägger A till: "Jag förstår att jag och B som bor här inte har några rättigheter".
Till saken hör att jag är den som betalar hyran till hyresvärden varje månad + el och gas till gasbolaget, de för över pengar till mitt konto. Detta gör jag då det inte är någon av dom som vill ha ansvaret för det, och planen trots allt var att jag skulle vara tillbaka nu i höst. Fördelen för mig är att jag då kunnat ha kvar lite saker i huset.

Vad i hela.......HUR kan folk tycka att det är normalt att bete sig såhär? :confused: :banghead: Även om jag nånstans vet att det inte är jag som tänker fel, så känner jag mig så himla besvärlig och som att det är jag som gjort fel.
Är det jag som överreagerar?
 
Se det från den ljusa sidan. Killen kommer inte in i huset som hyresgäst, så du kan lugnt flyga ner.

Luktar råtta om hela historien, jag hade krävt att A eller B tog över kontraktet.
 
Se det från den ljusa sidan. Killen kommer inte in i huset som hyresgäst, så du kan lugnt flyga ner.

Luktar råtta om hela historien, jag hade krävt att A eller B tog över kontraktet.


Ja det kanske är det bästa. Det är väl bara problemet att jag inte vet var jag ska ha mina saker, och att jag gärna vill komma tillbaka till detta hus nästa år. Mest för att hyran är så billig, vilket är tacksamt som student :crazy:
 
Vad i hela.......HUR kan folk tycka att det är normalt att bete sig såhär? :confused: :banghead: Även om jag nånstans vet att det inte är jag som tänker fel, så känner jag mig så himla besvärlig och som att det är jag som gjort fel.
Är det jag som överreagerar?
När jag såg den här tråden började jag fundera över konflikter. Kan inte minnas att jag haft några sedan tidiga 20 års ålder. I den åldern handlade det om killar och även som i ditt fall, lägenheter. Bodde några år i Göteborg då och det var 1 månad här och 3 månader där osv. Gjorde själv dumma saker och blev utsatt för typ likande ditt fall. Vad jag lärde mig är att bägge parter är delaktiga i det som händer. Någon startar, den andre spär på så är konflikten ett faktum.
Du står inte utan skuld i detta fall tycker jag. Du är huvudansvarig för lägenheten. Att du sedan överlåter åt din vän att fixa ny hyresgäst och lägger över ditt ansvar på honom -kan man göra. Men då får du räkna med att det inte blir på "ditt" sätt (som det nu inte blev heller). Du tycker saker är självklara -saker din kompis inte tänkt på och då skyller du det på honom, istället för OK, mitt fel att inte informera om förskott och varför förskott måste erläggas. Att hyresgästerna börjar känna sig som att de upprätthåller dina möjligheter till att lämna en attraktiv bostad för annat för att sedan när det passar dig komma tillbaka är inte så bra. Det har ju uttryckts högt (Sen lägger A till: "Jag förstår att jag och B som bor här inte har några rättigheter) Om A är en pålitlig person skulle jag om jag vore dig säga -du förlåt det är naturligtvis jag som ska informera om reglerna här i huset. Du har varit schysst och fixat en hyresgäst -jag ser till att få förskottshyra och informerar om vad som gäller. Jag är givetvis väldigt glad över att just du bor här eftersom du är pålitlig och en bra inneboende som gör rätt för sig.
gulan
 
När jag såg den här tråden började jag fundera över konflikter. Kan inte minnas att jag haft några sedan tidiga 20 års ålder. I den åldern handlade det om killar och även som i ditt fall, lägenheter. Bodde några år i Göteborg då och det var 1 månad här och 3 månader där osv. Gjorde själv dumma saker och blev utsatt för typ likande ditt fall. Vad jag lärde mig är att bägge parter är delaktiga i det som händer. Någon startar, den andre spär på så är konflikten ett faktum.
Du står inte utan skuld i detta fall tycker jag. Du är huvudansvarig för lägenheten. Att du sedan överlåter åt din vän att fixa ny hyresgäst och lägger över ditt ansvar på honom -kan man göra. Men då får du räkna med att det inte blir på "ditt" sätt (som det nu inte blev heller). Du tycker saker är självklara -saker din kompis inte tänkt på och då skyller du det på honom, istället för OK, mitt fel att inte informera om förskott och varför förskott måste erläggas. Att hyresgästerna börjar känna sig som att de upprätthåller dina möjligheter till att lämna en attraktiv bostad för annat för att sedan när det passar dig komma tillbaka är inte så bra. Det har ju uttryckts högt (Sen lägger A till: "Jag förstår att jag och B som bor här inte har några rättigheter) Om A är en pålitlig person skulle jag om jag vore dig säga -du förlåt det är naturligtvis jag som ska informera om reglerna här i huset. Du har varit schysst och fixat en hyresgäst -jag ser till att få förskottshyra och informerar om vad som gäller. Jag är givetvis väldigt glad över att just du bor här eftersom du är pålitlig och en bra inneboende som gör rätt för sig.
gulan

Tack för råd,
för att klargöra så var det inte så att jag officiellt överlåtit åt honom att fixa någon, utan han nämnde att han kanske visste någon, vilket jag tyckte var bara bra. I samma vända nämnde han att den här killen skulle komma och titta på lägenheten i helgen, och jag antog då A skulle förmedla kontakten till mig sen om den här killen var intresserad så att jag sen skulle kunna fixa kontraktet och förskott.

Jag är förstår att jag varit otydlig, men jag trodde verkligen inte att det skulle gå så snabbt utan att jag fick veta ngt och ha chans att informera om förskott osv.
I och med att jag inte bor i landet så vill jag inte stå där och vara tvungen att helt plötsligt betala hyra för att den här killen bestämt sig för att sticka därifrån? Eller bli betalningsskyldig för något som blivit förstört? Alternativet jag har är att säga upp hela lägenheten om inte jag vill stå kvar på kontraktet, då ägaren i sådant fall vill sälja säger han, då detta förmedlades till mig via en kontakt. Då blir både A och B utan lägenhet istället, vilket inte heller känns riktigt bra.

Min lösning har hittills varit att stå kvar på kontraktet då med fördelarna att de kan bo kvar och jag kan flytta tillbaka dit sen, men det kanske är att var dumsnäll.
 
Jag är förstår att jag varit otydlig, men jag trodde verkligen inte att det skulle gå så snabbt utan att jag fick veta ngt och ha chans att informera om förskott osv.
Det är ju sådant man lär sig med tiden...och ibland tycker man själv att man har varit så tydlig -vad tusan kunde missuppfattas -liksom!
I och med att jag inte bor i landet så vill jag inte stå där och vara tvungen att helt plötsligt betala hyra för att den här killen bestämt sig för att sticka därifrån? Eller bli betalningsskyldig för något som blivit förstört?
Förstår verkligen det. Men tror det är något du får ta med i beräkningen. Det är en risk, samtidigt så har du en bostad att återvända till när du vill börja plugga igen.
gulan
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 688
Senast: ameo
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 997
Senast: Pinus
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 213
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp