Familjevänlig bil...vad skulle ni rekommendera?

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

Nordstjernan

Jag tänker mig en 6 eller 7-sitsig med plats för barnvagn i bagaget.

Är det några här som antingen har en sådan och kan ge tips, eller funderar på denna typ av familjebil, och har gjort lite "åka-runt-och-titta-research" på olika märken?

Tex)
Chr***er Grand Voyager, F**d Galaxy
WV Sh**an
** Transport

Vi har "bara" 3 barn men vill ha en bil med separata säten, och i och med fler säten möjlighet att tex skjutsa kompisar. Och kanske DVD i nackstöden, det vore ju inte dumt...Nu har vi en V70 XC som funkar ok, men det är lite TRÅÅÅNGT där bak.
 
Sv: Familjevänlig bil...vad skulle ni rekommendera?

har ingen direkt erfarenhet av dessa bilar men har för mig att med alla säten uppfällda blir det inte mycket plats kvar i bakluckan på en VW Sh**an..
 
Sv: Familjevänlig bil...vad skulle ni rekommendera?

Först: det finns ingen anledning att sätta *** i stället för bokstäver, man FÅR skriva ut märkena! ;) (egentligen en notering till ALLA som gör så, inte bara dig...)

Sen: jag själv startade en tråd om detta på senior för några veckor sen. Där finns en hel del matnyttigt, så gå gärna dit och läs! *letar länk* http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=651794

Vi har själva letat runt en del och det är INTE många av dessa bilar där man kan ställa en barnvagn på rätt håll bakom de bakre sätena. De flesta modellerna har två extra platser i bagageutrymmet, så där får man ju välja passagerare eller packning. Grand Voyager har nog lastutrymmet där bak (föll på lägre max släpvikt för vår del) och Trans Sport (den Vi kommer köpa!) har gott om plats för packning.
En till aspekt är att de flesta har de bakersta sätena placerade bara typ 1-2 dm från bakluckan - DÄR skulle jag inte våga sätta varken mina barn eller nån annan passagerare...

Vet precis vad du menar med att det är trångt där bak - vi har en 945a ändå...
 
Sv: Familjevänlig bil...vad skulle ni rekommendera?

Chrysler GV har gått om utrymme bakom bakersta soffan. Vi har 3 stora Berner Sennen hundar som får plats där bakom. När vi packar bilen full så ligger hundarna i gången mellan pilotstolarna. Chryslern är bra på många sätt. Skön att köra och bra utrymmen MEN svindyr att ha försäkrad, svindyr att reparera samt att den dra soppa.
Bortsett från detta så är det en trevlig bil.;)
 
Sv: Familjevänlig bil...vad skulle ni rekommendera?

Vi har en Seat Alhambra (stavas det så tro?).
7 sitsig med separata säten. Barnvagnen, om man har ledbart handtag går att köra rakt in utan att fälla ihop, helt suveränt:)

Älskar vår bil!!!

Ang soppa vår drar ca 1l/mil men vid långkörning runt 0,85l/mil.

Färsäkring runt 5000:-. Kolla med ett lokalt försäkringsbolag. Flera tusen kr billigare än de stora.

Lycka tll!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Familjevänlig bil...vad skulle ni rekommendera?

Vi var i stort behov av stor bil med plats för både barnvagn och hundbur (inte många bilar som kan pressa in det :crazy: ) Vi köpte oss en VW Caravelle -94 i alla fall. Kanonbra bil som jag är helnöjd med. Lite busskänsla, visst, men den är kanon att köra och parkera, du har ett hjul i varje hörn :D Skjutdörr på sidan vilket också är bra om man har barn, dörren kan stå helt öppen medan alla ska i och ur bilen.
 
Sv: Familjevänlig bil...vad skulle ni rekommendera?

ameo skrev:
...jag själv startade en tråd om detta på senior för några veckor sen. Där finns en hel del matnyttigt, så gå gärna dit och läs! *letar länk* http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=651794

Vi har själva letat runt en del och det är INTE många av dessa bilar där man kan ställa en barnvagn på rätt håll bakom de bakre sätena. De flesta modellerna har två extra platser i bagageutrymmet, så där får man ju välja passagerare eller packning. Grand Voyager har nog lastutrymmet där bak (föll på lägre max släpvikt för vår del) och Trans Sport (den Vi kommer köpa!) har gott om plats för packning.
En till aspekt är att de flesta har de bakersta sätena placerade bara typ 1-2 dm från bakluckan - DÄR skulle jag inte våga sätta varken mina barn eller nån annan passagerare...

Vet precis vad du menar med att det är trångt där bak - vi har en 945a ändå...

Tack för tipset på din tråd, det är precis sådana funderingar jag har!!

Chrysler Grand Voyager är snygg men som du säger, låg släpvagnsvikt (1600). Men kanske det blir förändringar nu med nya EU-reglerna, det står om det på bytbil, att totalvikt/tjänsteviktsreglerna kommer att förändras.
Trans Sport är mäktig! Jag har inte kikat på den innan, men nu måste jag börja läsa lite om den.
Bra tanke det där angående barnen långt bak, nära bakluckan, säkerhetsmässigt inte så attraktivt!
 
Sv: Familjevänlig bil...vad skulle ni rekommendera?

bananabambi skrev:
Skjutdörr på sidan vilket också är bra om man har barn, dörren kan stå helt öppen medan alla ska i och ur bilen.

Skjutdörr verkar otroligt smart!
 
Sv: Familjevänlig bil...vad skulle ni rekommendera?

Min svägerska har en Ford Windstar som de åkte till Tyskland och köpte billigt. De är väldigt nöjda med den. Jag vet dock inte släpvikt och sånt på den. Annars vore ju en Audi Q7 kul att ha:love: :d
(lite skoj - den kostar 400 000 och uppåt)
 
Sv: Familjevänlig bil...vad skulle ni rekommendera?

ny hästägare skrev:
Vi har en Seat Alhambra (stavas det så tro?).
7 sitsig med separata säten. Barnvagnen, om man har ledbart handtag går att köra rakt in utan att fälla ihop, helt suveränt:)

Älskar vår bil!!!

Det låter ju bra. Kan du alltså köra in vagnen stående även om alla säten är på plats??
 
Sv: Familjevänlig bil...vad skulle ni rekommendera?

Welsh skrev:
Chrysler GV har gått om utrymme bakom bakersta soffan.
Hur känns den att köra på halt väglag? Svajar den något? Gungig o stor, eller stabil?
 
Sv: Familjevänlig bil...vad skulle ni rekommendera?

Har vänner som har en Crysler och den brukar inte starta då det är kallare än minus 15 C….hoppas att det är nåt som bara gäller just det exemplaret!
 
Sv: Familjevänlig bil...vad skulle ni rekommendera?

Britta68 skrev:
Har vänner som har en Crysler och den brukar inte starta då det är kallare än minus 15 C….hoppas att det är nåt som bara gäller just det exemplaret!
:crazy: Oj. Undrar vilken årsmodell?:confused:
 
Sv: Familjevänlig bil...vad skulle ni rekommendera?

Nordstjernan skrev:
:crazy: Oj. Undrar vilken årsmodell?:confused:

jaa du, sent 90-tal skulle jag gissa på, typ 97-00. Men om ingen annan här haft liknande problem så är det kanske nåt som bara gäller just det exemplaret?
De har iaf hamnat att bogsera den ett antal ggr och det är ju inte nån lätt bil att dra, tung som attan....
 
Sv: Familjevänlig bil...vad skulle ni rekommendera?

På Bilmässan hittade jag en Honda som är 6 sitsig. 3 säten fram och 3 säten bak, rymligt bagageutrymme. Sätena går att skjuta fram och bak och läggas ner osv. Mycket praktiskt bil som kommer stå högst på vår lista när större bil blir nödvändig.
 
Sv: Familjevänlig bil...vad skulle ni rekommendera?

Nordstjernan skrev:
Hur känns den att köra på halt väglag? Svajar den något? Gungig o stor, eller stabil?
Ligger som en smäck på vägarna trots att vi inte har dubbdäck. Säkraste vinterbilen jag någonsin kört (kör bil på jobbet)
OCH den startar ner till -25 (har inte varit kallare hitills under de 5 åren vi haft den)
 
Sv: Familjevänlig bil...vad skulle ni rekommendera?

Madick skrev:
På Bilmässan hittade jag en Honda som är 6 sitsig. 3 säten fram och 3 säten bak, rymligt bagageutrymme. Sätena går att skjuta fram och bak och läggas ner osv. Mycket praktiskt bil som kommer stå högst på vår lista när större bil blir nödvändig.
Kom bara ihåg, om ni ska ha fler barn ;), att barnstolarna tar plats på BREDDEN... Två barnstolar (oavsett fraåmåt- eller bakåtvända, tar massor med utrymme, så det är VÄLDIGT obekvämt att sitta mellan/bredvid dem i baksätet. Min rumpa får inte ens plats mellan :eek:...
Ska ni ha fler barn så blir nog bilen inte så praktisk längre.
 
Sv: Familjevänlig bil...vad skulle ni rekommendera?

Hmm, sätena kändes som att man fick plats bra. I vår SAAB 9000 sitter jag ok mellan två barnstolar, även i kompisens Focus. Den här bilen var lite bredare än andra.

Men det lär bli till mycket testande innan man bestämmer sig ändå :)

Och dessutom, fler barn kommer inte än på ett tag, så den äldsta lär ju kunna sitta utan stol, och då blir det ju mer plats genast.
 
Sv: Familjevänlig bil...vad skulle ni rekommendera?

ameo skrev:
Två barnstolar (oavsett fraåmåt- eller bakåtvända, tar massor med utrymme, så det är VÄLDIGT obekvämt att sitta mellan/bredvid dem i baksätet. Min rumpa får inte ens plats mellan :eek:...

Jag måste bara berätta en liten historia som handlar om att klämma in sig mellan bilstolar.

Jag, min mamma, min syster och hennes två barn var på väg upp till min mormor och jag skulle altså sitta bak med barnen, nu var det så trångt att vi först klämde dit barnen så att dom satt rakt och att stolarna/ bilkuddarna satt fast bra sedan skulle jag klämma mig förbi pojken som var 6 år, skräcken lös ur hans ögon och han skrek skrämt:

- Moster Anne ta bort din röv från mitt ansikte!

Vi höll på dö av skratt!

Efter det så ger mig inte in på att försöka klämma in mig mellan två bilstolar/ bilkuddar!
 
Sv: Familjevänlig bil...vad skulle ni rekommendera?

Nej, det kan man inte :(
Jag har nästan aldrig de två bakersta i. Ska man ha in barnvagnen så är det trångt om alla säten är i. Och man får fälla ihop och krångla.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp