Bukefalos 28 år!

Fan i helvete

kpist

Trådstartare
jävla skit bajs grrr ahh :devil:

Har aldrig hatat hundar och hundägare förren vi skaffa hund!
Kan inte bara alla jävla hundägar idioter lära sej hålla i och hålla koll på sina hundar ORDENTLIGT!

Var precis ute på en lugn och fredlig promenad med doris, kommer upp på gångvägen och jag inser försent *slå i huvet* att vi möter en okänd hund, det fanns ingen naturlig plats att rymma till och doris hade redan sett hunden..
Vi har tränat och tränat och tränat på hennes osäkerhet till andra hundar. och jag vill inte att hon ska tro att jag är rädd för hundar. Vilket jag iofs är, jävlahundjävlar :mad:

skithunden kryper runt i snödrivorna på innan sidan, ägaren ser ut att ha kontroll har ganska kort koppel och tittar på hunden hela tiden. jag går förbi på andra sidan gångbanan med doris på min bortre sida. precis när vi är förbi flyger hundjävel upp gör en usväng och dyker upp i röven på doris, men hinner inte röra henne förren hon fluger fram tjutandes med svansen så långt mellan benen att hon petar sej i näsan! :cry:
Ägaren hinner då iaf rycka tag i hunden och till min glädje får hunden sej en utskällning! :devil:


Men nu är allt förstört, känns så jävla hopplöst.. det är precis det här vi har tränat på. att gå nära mej när vi går förbi folk och speciellt hundar, inte bara kuta förbi så fort hon kan. att lita på mej. och hon hade precis börjat lita på att jag ska ta hand om alla otäcka hundar och allt annat otäckt. hon har börjat ta kontakt med mej när hon blir rädd ist för att springa blint där ifrån. och nu har jag svikit henne. nu måste vi börja om från början igen.

när vi fortsatte promenaden så fick vi två barn ca tio meter efter oss och hon kunde inte sluta titta, gick nästan baklänges. tillbaka på ruta ett. hon försökte kuta förbi, med svansen mellan benen, två mäniskor som väntade på bussen.

fanfanfan :( jag ska ta henne med mej och flytta lååångt ut på landet, med dom närmast grannarna flera mil bort.. och fram för allt inga hundar..

Behövde bara skriva av mej, och ursäkta alla svordommar. Kan bli så när man är upprörd. :smirk:
 
Stackare..... du får en tröstkram utav mig och en lyckospark i baken till din Doris i hopp om att hon blir lite modigare. :)
 
Men.. den andra hunden skulle kunnat vara min hund... Hon är bara ett år och väldigt okontrollerad i kroppen. Och när man går förbi hundar så kan hon bli lite hoppig och galen... Tyckte det verkade som om hundägaren agerade precis som sig bör i din situation, visst förstår jag att du är ledsen över att din hund blev rädd, men vad skulle ägaren till den andra hunden ha gjort istället? Du kanske kunde ha sagt åt den andra ägaren innan ni gick förbi att hon är rädd, så hade han/hon kunnat vara extra uppmärksam?
Jag skulle bli jätteledsen om någon blev arg på mig för att min hund blev lite studsig, och skulle hellre vilja att ägaren sa till i förväg så att vi kanske kunde ha gått därifrån så att vi hade sluppit ett möte som slutat dåligt... Självklart måste jag också träna min hund, men det är ju inget som kommer över en natt, och det krävs ju att man får träna att möta hundar för att det ska kunna gå över.
 
Håller med dig Heira. Tycker hundägaren agerade rätt. Har man hunden i koppel och tittar på den brukar man se och känna om den är på väg att hoppa till. Men inte alltid. Det kanske var en unghund dessutom!
En bra kommunikation hundägare på promenad emellan är aldrig fel!
 
Det var verkligen inte meningen att någon skulle ta illa upp. Var tvungen att skriva av min ilska och besvikelse, på mej själv. Egentligen är jag inte fientligt inställd till vare sej ägaren eller hunden. Just du, när jag skrev det, i stundens hetta var jag bara vädligt upprörd.
Jag gillar glada och studsiga hundar. Ibland önskar jag att jag hade en själv. Men det är inte alltid lätt att bo i ett relativt hundtätt område med en osäker hund. Självklart förstår jag att inte alla hundar kan vara glada/lugna och väluppfostrade. Hey, skulle inte kalla Doris jätte väluppfostrad.
;)
 
Okej... men du får lova att om du träffar på mig och min studsiga tollare/bordercollie så måste du säga till så vi inte skrämmer Doris, för det vill vi inte! :)
 
strikt ägaransvar innebär i mina ögon att man har full kontroll på hunden i alla situiationer, ska iaf försöka. har man koppel på hunden så kan man undvika att en hund hoppar på en annan hund, unghund eller ej.

Mina hundar får aldrig hälsa på främmande hundar eller människor, hade varit väldigt jobbigt kan jag tycka. Men i stället tar folk illa upp när mina hundar inte visar intresse för andra hundar eller människor, osociala har de kallats. Jag vill ex inte att ngn främmande hund rusar fran till min skara, valpen kan bli skrämd och då kan det mkt väl rassla till när de äldre ska visa att man låter bli henne. Speciellt inte om de är kopplade.

Svårt att säga vad den andra ägaren skulle gjort när man inte sett situiationen, men jag hade blivit lika arg som kpist. Folk har väldigt lätt för att tro att alla hundar måste hälsa på alla och det tar inte lång tid att lära en social och framåt hund detta...

//E
 
Du tror väl inte att jag låter hunden komma fram till andra hundar utan ägarens tillåtelse? :confused: Det min hund kan göra är att hon studsar när vi går förbi hundar, men inte så att hon kommer i närheten av hunden, hon studsar vid min sida. Och vi har tränat, det lovar jag, men hon har otroligt mycket energi. Blir du arg om en livlig unghund hoppar vid sin ägares sida om du går förbi med din hund? Betyder det att jag inte tar tillräckligt ansvar för min hund? För att kunna bli av med ett beteende måste man ju ha anledning att träna, och om vi INTE går förbi andra hundar har hon ju inte en chans att lära sig, och blir bara värre..
 
Vi har råkat ut för många bakslag genom åren. För varje gång en lös hund har kommit fram så har vi varit två steg tillbaka. Men det går snabbare och snabbare för varje gång att få de att känna sig trygga igen...
 
Självklart tror jag inte att du är ansvarslös och jag tror inte att du är en av alla dessa människor, men jag säger bara att det inte finns mkt till försvar i en sådan här situation.

En unghund lär ju sig, din hund kommer säkert sluta hoppa, mig stör det inte om en annan hund hoppar på sin egen ägare, så länge det inte drabbar mig.

//E
 
Min hund får såklart inte heller gå fram till andra hundar utan tillåtelse och jag vill inte heller att nån annan hund plötsligt springer fram till henne.
Med det sagt menar jag inte att hon aldrig får hälsa på andra hundar.
Jag tycker det är viktigt att hundar får hälsa på varandra och bara "vara hundar". Hon har massa hundkompisar vi brukar ha sällskap med, ibland är de 6 st hundar som springer lösa och busar och nosar tillsammans.
 
Nog blev jag jäkligt arg. Men man kan ju inte veta, det kanske inte var hundens vanliga beteende. Så ägaren kanske inte var beredd, vilket man iofs borde vara ändå. Det är ingen ursäkt men en förklaring.
Men jag stannade inte och frågade. :smirk:


Jag känner redan nu att Doris blivit säkrare. Men vill gärna hålla lite mer koll på hundar och "skumma" människor. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 661
Senast: AlmostEasy
·
A
Övr. Hund Hade just ett sånt underligt möte på kvällspromenaden med vovvarna - ibland undrar jag om jag är den enda normala personen i den här...
Svar
12
· Visningar
1 237
Senast: HorseGeek
·
Övr. Barn som gör mej så tvärilsk??!? Nog kan jag annars oxå bli irriterad på idioter i min omgivning men lägger då inte så mycket krut på...
Svar
5
· Visningar
1 452
Senast: Flyttfogel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp