Fan vad rädd jag blev

Wille

Trådstartare
Jag satt vid datorn och lutade mig bakåt. Plötsligt blev jag jätteyr. Jag fick panik och rusade upp. Tänkte att jag behövde ta mig ut ur huset innan jag svimmade. Det gick över innan jag hann ut, men nu är jag skärrad och har ångest. Det är dags att gå och lägga sig, men jag känner rädsla inför att göra det.
 
Jag satt vid datorn och lutade mig bakåt. Plötsligt blev jag jätteyr. Jag fick panik och rusade upp. Tänkte att jag behövde ta mig ut ur huset innan jag svimmade. Det gick över innan jag hann ut, men nu är jag skärrad och har ångest. Det är dags att gå och lägga sig, men jag känner rädsla inför att göra det.
låter kontraproduktiv. Det är kallt ute.
 
För mig kan det hända att det snurrar till i huvudet som hastigast ifall jag suttit framför en skärm för länge och/eller är trött och/eller har ätit dåligt. Tror inte att du behöver oroa dig i och med att det gick över så fort :heart
 
Förstår att du blev rädd. Det är nog din största fobi i livet men du måste försöka andas lugnt nu och ta din medicin. Försök att tänka glada tankar så medicinen får verka
 
Jag kan också få yrsel både av att ställa mig upp och luta mig bakåt. Att lägga dig i sängen och slappna av låter som det allra bästa alternativet om du vill undvika att känna dig yr igen - och om det mot förmodan skulle hända är du på rätt plats. :heart
 
Det finns små kristaller i örat som påverkar/styr balansen och när man lutar sig bakåt kraftigt t.ex. är typiskt sånt tillfälle de trillar fel och orsakar jättekraftig yrsel. Inget farligt alls även om jag verkligen förstår att du blev rädd!
 
Jag satt vid datorn och lutade mig bakåt. Plötsligt blev jag jätteyr. Jag fick panik och rusade upp. Tänkte att jag behövde ta mig ut ur huset innan jag svimmade. Det gick över innan jag hann ut, men nu är jag skärrad och har ångest. Det är dags att gå och lägga sig, men jag känner rädsla inför att göra det.
Varför i hela friden ska du UT om du svimmar? Om du sitter på en stol, så sitt kvar. Det värsta som kan hända om du svimmar är ju att du skulle ramla och slå dig, så att sitta eller ligga är väl att föredra.

Det är verkligen synd att du har den här fobin för den verkar vara roten till det onda, och det största hindret till att du klarar av att komma över dina andra fobier.
 
Varför i hela friden ska du UT om du svimmar? Om du sitter på en stol, så sitt kvar. Det värsta som kan hända om du svimmar är ju att du skulle ramla och slå dig, så att sitta eller ligga är väl att föredra.

Det är verkligen synd att du har den här fobin för den verkar vara roten till det onda, och det största hindret till att du klarar av att komma över dina andra fobier.
Hon vill ut så att någon granne kan hitta henne och eventuellt larma efter hjälp.
 
Hon vill ut så att någon granne kan hitta henne och eventuellt larma efter hjälp.
Att svimma på en hård stentrappa, eller liknande, är ju betydligt värre än att svimma sittandes i en stol. Men absolut känns det som ett fobibeteende att springa i panik. Det gör jag ju också om jag stöter på en orm.
 
Jag fick en fruktansvärd ångest igår och tog en till alimemazin eftersom jag bara tagit en tidigare. Jag var t.o.m. rädd för att lägga mig och sova men till slut vågade jag lägga mig ner på prov, med kläderna på och utan täcke. Det gick bra. Sen kunde jag krypa ner under täcket och somna. Idag är jag vansinnigt trött.
 
Jag fick en fruktansvärd ångest igår och tog en till alimemazin eftersom jag bara tagit en tidigare. Jag var t.o.m. rädd för att lägga mig och sova men till slut vågade jag lägga mig ner på prov, med kläderna på och utan täcke. Det gick bra. Sen kunde jag krypa ner under täcket och somna. Idag är jag vansinnigt trött.
Låter helt rätt hanterat att göra det på prov.

Det är viktigt att påminna sig själv när det händer att det inte är farligt. Alla känslor är på riktigt men inget kommer hända utan man får vänta ut det bara. Som flera påpekat så vore det bra om du kunde försöka låta bli att springa iväg när yrseln kommer. Att svimma i sig är inte farligt om du mot förmodan skulle göra det men ett "fritt fall" där du inte kan ta emot dig kan sluta väldigt illa trots att fallhöjden inte är högre än du är lång.

Annars är ju det klassiska tipset att böja ner huvudet mellan benen faktiskt ganska effektivt för att bli av med yrsel. Att lägga sig ner tycker jag ofta kan ha en rätt obehaglig effekt av att man snurrar, det känns bättre att sitta och luta sig framåt, så tänka på andningen att man tar ordentliga djupa andetag, att hyperventilera gör det värre.

Ta hand om dig :heart
 
Låter helt rätt hanterat att göra det på prov.

Det är viktigt att påminna sig själv när det händer att det inte är farligt. Alla känslor är på riktigt men inget kommer hända utan man får vänta ut det bara. Som flera påpekat så vore det bra om du kunde försöka låta bli att springa iväg när yrseln kommer. Att svimma i sig är inte farligt om du mot förmodan skulle göra det men ett "fritt fall" där du inte kan ta emot dig kan sluta väldigt illa trots att fallhöjden inte är högre än du är lång.

Annars är ju det klassiska tipset att böja ner huvudet mellan benen faktiskt ganska effektivt för att bli av med yrsel. Att lägga sig ner tycker jag ofta kan ha en rätt obehaglig effekt av att man snurrar, det känns bättre att sitta och luta sig framåt, så tänka på andningen att man tar ordentliga djupa andetag, att hyperventilera gör det värre.

Ta hand om dig :heart
Jo, jag förstår ju det, men jag får panik när jag får yrsel.
 
Jo, jag förstår ju det, men jag får panik när jag får yrsel.
Nej det är ju inte lätt. Det finns olika verktyg att ta till för att kunna hantera det, eller ja att kunna "bete sig" när det sker. Bäst hjälp är ju någon form av terapi för detta om man har det riktigt jobbigt men jag vet ju tyvärr vad du tycker om det. Men på något sätt borde du i alla fall se till att försöka hantera det, framförallt med tanke på din hälsoångest i övrigt för det du gör här är ju faktiskt farligt på riktigt till skillnad från det andra som ändå bara är hjärnan som dummar sig.
 
Nej det är ju inte lätt. Det finns olika verktyg att ta till för att kunna hantera det, eller ja att kunna "bete sig" när det sker. Bäst hjälp är ju någon form av terapi för detta om man har det riktigt jobbigt men jag vet ju tyvärr vad du tycker om det. Men på något sätt borde du i alla fall se till att försöka hantera det, framförallt med tanke på din hälsoångest i övrigt för det du gör här är ju faktiskt farligt på riktigt till skillnad från det andra som ändå bara är hjärnan som dummar sig.
Tycker och tycker. Terapi har aldrig fungerat för mig. Det blir inte bättre hur mycket jag än kämpar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 370
Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
2 903
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Jag har en son som är extremt rädd för sprutor och nålstick. Överlag är han väldigt rädd för att saker ska göra ont, att ta bort en...
2
Svar
29
· Visningar
2 457
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 237
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp