Fanatiska tuggningar!

H

Horsewhisperer

Viva la NH!
Tänkte följa Dreamers exempel och se om jag kan skapa lite intressanta diskutioner. Finns ett problem som jag har lite svårt att lösa när jag stöter på det. Hästar som vill tugga på allting! Tränar man i lina vill de tugga på den, med tyglar vill de käka dem. Har hört att det kliar i unghästars tänder och det är framförallt hos dem som jag har stött på problemen. Min taktik hitills har varit att kräva uppmärksamhet så att de inte hinner tugga. Ge liv i repet har också fungerat rätt så bra då det är jobbigt att tugga då. Några tips och åsikter kring problemet?
Niklas
 
hejsan! :)

känner igen det där :) Förstår inte heller det roliga med att tugga på läder men! Min lille Rocky, är ju ingen unghäst, 9 år har han hunnit bli, men han envisas ändå med att tugga på tyglarna, eller mer suga på dom. Jag tar ut den ur munnen på honom & trixar med ngt annat! Det funnkar bäst, att bli arg är ju uteslutet.
Lycka till :D
 
Ett sätt är ju att lära dem att göra det på kommando, dvs de får beröm och godis för att de tar upp något med munnen, men BARA om man har bett om det först.
Typ klickerträning fast man måste inte "klicka", det går lika bra att säga det man brukar säga när man berömmer.

Det jag har gjort är att ignorera beteendet. Har hon bitit på något som inte är så bra att hon biter på har jag bara drivit på och berömt när hon gått framåt och slutat med knaprandet. På så sätt har jag förstärkt framåtbjudning och fokus på uppgiften jag gav henne och detta lämnar henne med ett positivt minne av det hela.

En annan synpunkt är att bara hålla på medan det går bra, dvs att upphöra med övningen INNAN hästen börjar fundera på annat och känna efter hur pass mycket det kliar i tänderna :)
 
Beror på varför hästen tuggar på saker.

* Är det för att den är understimulerad/tycker att arbetet är tråkigt, då får man stimulera den och sysselsätta den så att det blir roligare att vara med mig än tugga på saker. En unghäst jag träffade för några år sen skulle alltid tugga på rep och tyglar, men efter en stunds intensiv mental träning så stod han så lugnt och stilla :)

* Har den ett "medfött" bitbehov så kan man, precis som Dreamer sa, lära den att plocka upp saker, bära saker och sånt.

Ett liknande exempel ur levande livet är min häst som tycker det är skoj att stå på två ben, så jag har lärt in ett kommando för det. Det är dock inget jag "showar" med, utan nåt jag använder när han visar att han vill busa och stå på två ben.
 
Är det för att den är understimulerad/tycker att arbetet är tråkigt, då får man stimulera den och sysselsätta den så att det blir roligare att vara med mig än tugga på saker.

Ja exakt så! Jag måste hela tiden vara roligare, intressantare, mer värd uppmärksamhet än omgivningen. Fast det klarar inte jag hela tiden, det är grymt svårt ibland!
Sen så tror jag mycket på idén med att göra det lätt att göra rätt! Dvs att man gör allt som står i ens makt för att underlätta för hästen att göra det som är rätt, och svårt att göra det som är fel.
Nu vet ju inte jag hur man skulle tillämpa det i det här fallet eller om det ens är ett sånt tillfälle där det ska tillämpas, men... det var bara en tanke som dök upp. Det blev helt plötsligt lite kul att vara här igen! :)
 
Visst är det så, men man ska inte kräva/förvänta 100% uppmärksamhet hela tiden tycker jag. Då blir det diktatur, följ eller dö! Hästen är ens vän även om det är jag som berättar vad VI ska göra och var VI ska gå. Att hela tiden kräva att hästen blint ska stirra på är inte speciellt schysst, och nog inte så kul för hästen... Jag har inget problem om hästen kollar omgivningen när jag är med den. Den är ju mer häst än vad vi är och faror kan faktiskt dyka upp enligt dess tänkande. Idealet tycker jag är att ha en häst som vill vara med en för att den tycker att det är kul och gör det jag ber om för att den vill följa, inte för att den måste. Sen finns du ju också grader av uppmärksamhet. Ee häst som svänger huvudet hit och dit och springer över en vill man ju aldrig av, då måste man KRÄVA! Men då har man å andra sidan inte ledarskap heller.
Niklas
 
100% uppmärksamhet jämt ber jag inte om - det har JAG inte mental styrka nog ge hästen så varför skulle den kämpa sig blå när inte ens jag har koncentrationen fullt igång.

Man ska vara noga att lägga in mentala pauser, så att alla får en stund att vila och samla sig, både när det går bra och när det gått dåligt.
 
Vi har en 5-åring och en 3-åring efter samma hingst i stallet som vuxit upp på olika håll men båda dessa ska alltid pryla med tyglar/grimskaft/borstar i munnen jämt.
Dessa två hästar är de enda som beter sig såhär av alla de hundratals hästar i närheten jag känner väl.

Tror inte att det är genetiskt, men man blir ju förbryllad ibland... :confused:
 
Jag upplever att min pålle "smakar" på saker när han tuggar och dregglar på allt. Han är otroligt nyfiken och klipsk (han har redan lärt sig att öppna nya boxdörren... :mad:)Och visst kan det vara ett tecken på tristess, eftersom min är så nyfiken och vaken är han också ganska svår att få mentalt "trött" det känns som om vi skulle kunna hålla på med övningar hela dagarna. Vad jag vill säga är att det känns delvis positivt när de visar nyfikenhet och påhittighet :)
 
...och jag upplever det som en slags stress, att ha nåt att göra, att bara inte kan bara stå stilla, att ha nåt att tugga på är en trygghet för dom, inte för att dom skulle vara otrygga på det sättet, men som t ex min ettårshingst som är ett energiknippe...ska alltid ha nåt att göra...när jag leder honom slkall ha ha grimskaftet som en "snuttefilt", han har en boll(punkad läderboll) som han bär omkring på, bär pinnar i hagen osv...jag upplever honom som stressad eftersom han har svårt att bara koppla av och må gott(nu gör han ju det ibland ändå, men i jämförelse med andra hästar)jag låter han hållas men accepterar inte mig som nåt surrogat :p
 
Man kan tillfälligtvis använda ett järn/ kopparbett,under förutsättning att det inte är några fysiska fel i munnen, tex tandfällning.
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 181
Senast: Sonic76
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp