Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation
Om inte veterinär och hovslagare kan utesluta fång, så är ju haken att man VET ju egentligen inte att det var/är fång förrän andra tecken bekräftar det senare. T ex breddad lamellrand, lägesförändringar på hovbenet, 'fångring' etc.
När min hade sulläderinflammation, så han fick skor och hela sulor BF direkt, och butta. Han blev omgående bättre av det, däremot så efter vad kan det varit, 1½ v kanske tappade han en sko och sulan sviktade fortfarande då. Men mindre, och ffa inte lika öm.
SÅ det kan ta ett tag innan det 'ger sig helt' även med sulläderinflammation.
Tyvärr kan det ju vara fång även om 'inget ändrats', iaf om de är insulinresistenta. Min är det, och han fick fång i februari.. Inget ändrat, en meter snö.. Och så atypisk fång att flera vet och hovslagare missade det. Han tappade skor i samma veva, och är plattfotad och känslig. Blev sulöm och sulan sviktade. Vi tyckte det var mkt konstigt då det som sagt var så mycket snö, han borde verkligen inte blivit öm av det. Dock hade vi provat en ny typ av sula, och undrade om den kanske tryckt innan och gett sulömhet?
Han ställdes på box och så vidare (men ingen NSAID) just pga att det är en fångponny. När han var helt ua i box och varit så några dagar fick han komma ut igen. Skodd. Men på den fossingen han tappat skon så han var inte ren, och till och från var han halt på det frambenet. Puls och värme till och från men utan röd tråd. Fångvände inte, och både travade och galopperade gärna. Hältan klingade av men försvann inte helt, den kom och gick.
Kollades hemma av vet ggr flera, och hältutreddes på klinik utan att ngt hittades. Inte minsta tecken på fång och då det var enkelsidigt och verkligen inga andra tecken på fång än till-och-från puls & värme, och det just var en enkelsidig komma-och-gå-hälta så uteslöt alla fång.
Det fortsatte vara hälta till och från, inte mkt men så jag såg det när jag tittade efter det. Just när jag skulle in på klinik igen, så hamnade jag på sjukhus och det gick ett par veckor när jag var rätt dålig och han bara fick drälla i hagen och ingen pulskoll etc. När jag började kunna ta hand om de själv var jag fortfarande rätt dålig i ett par veckor och bara matade och släppte in/ut samt visiterade. Noterade att pulsen etc avklingat men kollade inte hälta. När jag fräschat på mig så hade det gått en månad sen jag blev sjuk. Och det som sett ut som en tillväxtstörning (INTE fångrand) i kronranden hade nu växt ner såpass att det syntes bättre. Och.. klassiska, rejäla fångringar..
Så det VAR fång ändå, den mest atypiska man kan tänka sig.
Så i ditt läge, det är verkligen jättesvårt. Men säger vet fång skulle jag behandla hästen som om det var det. Är den tjock, har depåer eller liknande?