Fång eller sulläderinflammation/irritation

Sv: Fång eller sulläderinflammation/irritation

Jag förstod dig, men jag hävdar ändå att det inte är minsta mindre riskfritt ur fångsynpunkt att ha en häst på frostgräs för den är invand på det. Risken finns fortfarande att MÄNGDEN socker/fruktan blir såpass hög att det utlöser fång.

Jag förstod dig, men jag hävdar ändå att det inte är minsta mindre riskfritt ur fångsynpunkt att ha en häst på frostgräs för den är invand på det. Risken finns fortfarande att MÄNGDEN socker/fruktan blir såpass hög att det utlöser fång.

Jag tror att risken kan bli högre ju längre tid den går där, om den är IR eller har lätt för att bli det.

Tja, du har ett helt annat sätt att se på risk då ;)

Det jag säger är att invand måste ju vara behäftad med mindre risk än ovan. Riskfritt är det väl aldrig.

Det du säger är dessutom att du vet bättre än O.W på SLU :D

Fast OW rekommenderar INTE IR-hästar eller fångghästar att gå på frostgräs eller spätt vårgräs.

Jag höll ju med dig om att det är ännu större risk om det blir som ett hastigt foderbyte med. Men att man minskar en redan hög risk lite anser jag i det här fallet tyvärr inte gör att risken är på nivån att man kan tycka att det 'hjälper' med den minskningen.

Det är extremt hög risk om det är frostgräs/spätt vårgräs PLUS som hastigt foderbyte.
Men det är ju fortfarande hög risk även invand på frostgräs/spätt vårgräs.

Om du läser det jag har skrivit, så pratar jag varken om fånghästar eller IR-hästar utan vanliga, sunda individer.

Jag skrev faktiskt också: "Sedan finns det ju alltid hästar i riskzonen, men nu talar jag inte om undantagen."
Jag begriper inte varför man inte kan diskutera helt vanliga friska hästar utan att dra in hästar med diagnoser??

Då är jag med. Att jag antog det var fång/IR-hästar är för att tråden handlar om fång kontra sulläderinflammation på en fd fånghäst, och sen sen diskuterats socker/fruktan och just fång/IR-hästar.

Talar vi en vanlig, frisk häst är jag helt enig med dig!

Det var ett svar på en fråga som axel ställde i inlägg #25 :)

Kan någon tipsa mig om en vettig veterinär via pm. som är intresserad av att utreda fånghäst (som är smal). Helst en i sydvästra Sverige.
Jag har bett flera om hjälp att testa ACTH och insulin glukos men hittills har minst 5 olika sagt nej, det är onödigt, acceptera att han är fångkänslig. t o m ett större djursjukhus säger "onödigt". Men jag gör allt rätt och han blir sjuk ändå då måste något i honom vara trasigt anser jag :-(
Min häst är något sämre så det är fång!?! :-(

ACTH kan Du testa hemma, Du måste bara ha tag i en veterinär som kan centrifugera blodprovet och sedan frysa det direkt. Sedan skall det skickas till Tyskland (men jag funderar på om det numera inte finns något svenskt labb som testar).

Jag har tagit det hemma, sedan åkt (många mil) till Helsingborg, lämnat det till dem och de skickade till Tyskland. Fick svar på ett par dagar.

Glukosbelastning har jag bara gjort på klinik.

Vad jag har kunnat läsa mig till så är ACTH trubbigt instrument, kan stiga skyhögt vid stress, bremsning etc på några minuter.

Även om det är sulläderinflammation blir väl hästen sämre med tiden, så länge sulan inte avlastas?

Håller tummarna att allt ordnar sig.

Han har stått på mjuk spånbädd i flera dagar så avlastad är han.
Jag vet det om ACTH men inga veterinärer verkar det som, sva analyserar.
Tack!

Om man går in och läser på hästkliniken i Ultuna så förstår jag det som att de inte gör ACTH analyser på kliniken utan endast i forskningssammanhang.

Men om han har sulläderinflammation så hjälper väl knappast spånbädd utan sulan måste skyddas från allt tryck/kontakt?

När det gäller ACTH är det väl bara att hitta en veterinär som har en centrifug och sedan sköter Du resten själv.

Be din Vet kontakta t.ex. Strömsholm hur ni ska gå tillväga.

Jag skulle ha den på mkt spån men inte bädd. Om det är fång.

Kan någon tipsa mig om en vettig veterinär via pm. som är intresserad av att utreda fånghäst (som är smal). Helst en i sydvästra Sverige.
Jag har bett flera om hjälp att testa ACTH och insulin glukos men hittills har minst 5 olika sagt nej, det är onödigt, acceptera att han är fångkänslig. t o m ett större djursjukhus säger "onödigt". Men jag gör allt rätt och han blir sjuk ändå då måste något i honom vara trasigt anser jag :-(
Min häst är något sämre så det är fång!?! :-(

Hur långt har du till Helsingborg? De utreder iaf.

Annars, om du bara lyckas få med en veterinär med en centrifug på tåget som är villig att stå som svars- och fakturamottagare kan du testa fastevärde insulin och glukos 'själv'. De skickas till SVA. Så du behöver bara ta ett fasteblodprov, centrifugera och skicka. Remiss/följesedel finns att skriva ut på nätet (prislista med). Enda 'problemet' är att SVA inte gör några 'affärer' med djurägare, så du måste ha en veterinär i ryggen som står som betalnings- och svarsmottagare. Sen får du betala vet och be vet om svaret.

Distriktsvet finns ju alltid, det som kan vara haken där är centrifugeringen, det ska centrifugeras inom en timme (helst snabbare). Men om du bor hyfsat nära stationen och stationen har en centrifug (det har nog de flesta? Iaf de som har smådjursmott också) så finns ju alternativet att DV kommer ut first thing en morgon och tar blodprovet, sen åker du iväg med det till stationen och de centrifugerar där. Sen skickas det och svaret kommer till DV.

*kl*

Min shettis blev ju dålig när det frös på nu för ett par veckor sen. Från ömfotad till att inte ens vilja gå pga det ojämnt hårda underlaget.
Direkt in på box. Hon blev inte bättre till dagen efter och var varm i hovarna och hade puls. Sulan sviktade litegrann upplevde jag. Såklart ringde jag veterinären som kollade med visitertång och hon var sulöm på alla 4 och fick metacam. Och sa att det troligtvis var fång igen (fickd et maj/juni och har fått några dippar sen dess).
Nu har hon ätit metacam 10 dagar, har varit sval i hovarna tills idag då en hov var varm. Hon står fortfarande på box i väntan på att hovslagaren ska komma ut och testa att sko henne med heltäckande sulor.

Vad jag vill komma till är att jag är tveksam till att det är fång den här gången. INGET är ändrat i hennes liv sen ett bra tag tillbaka nu. Samma foderstat, samma hage, inget gräs, inte överviktig, inga fettdepåer.
Hur vet jag om det är fång eller inflammation i sulorna?
Nu sviktar inte sulorna längre.
Om jag känner med en visitertång, ska hon vara helt oöm om det är inflammation i sulorna nu efter metacambehandlingen?

Är det fång igen känner jag att jag inte vet vad jag ska göra mer... känns som jag gjort allt nu sen i maj/juni och nu lider jag verkligen med att hon ska fortsätta gå i en jätteliten hage ensam. Känns som 7 månader i den och boxvila räcker nu.

Om inte veterinär och hovslagare kan utesluta fång, så är ju haken att man VET ju egentligen inte att det var/är fång förrän andra tecken bekräftar det senare. T ex breddad lamellrand, lägesförändringar på hovbenet, 'fångring' etc.

När min hade sulläderinflammation, så han fick skor och hela sulor BF direkt, och butta. Han blev omgående bättre av det, däremot så efter vad kan det varit, 1½ v kanske tappade han en sko och sulan sviktade fortfarande då. Men mindre, och ffa inte lika öm.

SÅ det kan ta ett tag innan det 'ger sig helt' även med sulläderinflammation.

Tyvärr kan det ju vara fång även om 'inget ändrats', iaf om de är insulinresistenta. Min är det, och han fick fång i februari.. Inget ändrat, en meter snö.. Och så atypisk fång att flera vet och hovslagare missade det. Han tappade skor i samma veva, och är plattfotad och känslig. Blev sulöm och sulan sviktade. Vi tyckte det var mkt konstigt då det som sagt var så mycket snö, han borde verkligen inte blivit öm av det. Dock hade vi provat en ny typ av sula, och undrade om den kanske tryckt innan och gett sulömhet?

Han ställdes på box och så vidare (men ingen NSAID) just pga att det är en fångponny. När han var helt ua i box och varit så några dagar fick han komma ut igen. Skodd. Men på den fossingen han tappat skon så han var inte ren, och till och från var han halt på det frambenet. Puls och värme till och från men utan röd tråd. Fångvände inte, och både travade och galopperade gärna. Hältan klingade av men försvann inte helt, den kom och gick.

Kollades hemma av vet ggr flera, och hältutreddes på klinik utan att ngt hittades. Inte minsta tecken på fång och då det var enkelsidigt och verkligen inga andra tecken på fång än till-och-från puls & värme, och det just var en enkelsidig komma-och-gå-hälta så uteslöt alla fång.

Det fortsatte vara hälta till och från, inte mkt men så jag såg det när jag tittade efter det. Just när jag skulle in på klinik igen, så hamnade jag på sjukhus och det gick ett par veckor när jag var rätt dålig och han bara fick drälla i hagen och ingen pulskoll etc. När jag började kunna ta hand om de själv var jag fortfarande rätt dålig i ett par veckor och bara matade och släppte in/ut samt visiterade. Noterade att pulsen etc avklingat men kollade inte hälta. När jag fräschat på mig så hade det gått en månad sen jag blev sjuk. Och det som sett ut som en tillväxtstörning (INTE fångrand) i kronranden hade nu växt ner såpass att det syntes bättre. Och.. klassiska, rejäla fångringar..

Så det VAR fång ändå, den mest atypiska man kan tänka sig.

Så i ditt läge, det är verkligen jättesvårt. Men säger vet fång skulle jag behandla hästen som om det var det. Är den tjock, har depåer eller liknande?

Nej hon är inte tjock och har inga depåer.
Jag känner mig helt uppgiven nu.

Varför kan hästen få fång om den är IR?Alltså vad utlöser fången då?

Alldeles för höga insulinnivåer kan utlösa fång.

Min teori, men obs det är min helt egna, är dock att hans IR förvärrades pga hormonerna (ställer om inför vintern, spara på resurserna, syns tydligt han gör så VARJE höst & vinter tyvärr), och så sänktes tröskeln för att utlösa fång. Dvs man hamnade med det som gått utmärkt innan väldigt nära 'gränsen'. En tappsko på det och mekanisk påfrestning och det blev för mkt och gick över gränsen.

Han hade ju exakt samma foderstat som innan osv. Säg att den totalt gav 1 kg socker/dag bara för att ha ngt att räkna med som exempel. Detta 1 kg socker var inga som helst problem sålänge hans insulinkänslighet var bra. Så kom vinteromställningen och insulinkänsligheten försämrades, hans insulinnivåer ökade osv. Då blev samma 1 kg socker som var noll problem innan plötsligt preciiis på gränsen och typ 'balanserade på gränsen till fång'. Och då krävdes det helt enkelt bara ytterst lite för att det skulle gå över gränsen.

Det är min teori som sagt, jag kan ju dock naturligtvis inte bevisa den, men enligt mina veterinärer låter det inte orimligt. Man såg ju tyvärr i vågor den vintern hur han 'plötsligt' och 'utan yttre anledning' började bygga depåer och lägga på sig. Och just pga att ingen yttre anledning fanns, så var det mest troligt hormonförändringarna. Det där gick i vågor hela vintern, och i samband med en sån han fick tappskon och fång.

Tyvärr syns exakt samma i år, fast nu har vi ju ett bättre utgångsläge då han är smalare osv. Men ser tydligt även i år hur han senhöst/tidig vinter började 'dra ner' metabolismen, sen stannade det av och 'normaliserades', men nu när det smällde till och blev kallt så kom ett sånt svep igen.

Medan han hela sommaren stadig gick ner, så jag är nuförtiden nästan mer rädd för vintern än för sommaren med honom, just pga IR.

Men är din smal och utan depåer borde det ju inte vara IR, och inte fång - även om det är en lömsk jäkla sjukdom och man aldrig kan vara säker.

Man känner revbenen tydligt på henne utan att hon är för smal, men hon är lite bukig. Det tror jag beror på att hon fodrades en hel del med halm i somras när fången uppstod första gången för att då snabbt gå ner i vikt (då var hon tjock) och hon har inte motionerats sen dess så hon aldrig blivit bra någon längre period utan att få en dipp med jämna mellanrum.

Vad menar du med depåer?
För mig är det ansamlingar vid nacke, ryggen, rumpan och vid bogen ungefär. Vad jag kan se har hon inegt sånt.

Har du bild på din häst med depåer och utan?

Depåer är fettansamlingar ja. Jag har bilder men måste tyvärr stöka klart lite och krypa i säng, ska upp svintidigt imorgon. Men ska försöka komma ihåg sen.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 052
Senast: Roheryn
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 187
Senast: Mint
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 826
Senast: Ceta
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
24 181
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka