Fång-varning?

Tossa90

Trådstartare
Har en ponny som gått i sin gamla vinterhage där gräset är några cm, (stödutfodrades med hö) men efter förändring på puls i kota å varmare hovar har jag nu gjort en mindre hage med mkt liiiiiite gräs i för att jag är rädd för att hästen ska få fång. Hästen har nu mindre puls, ibland inte alls kännbar sedan jag byte hage, (liknar pulsen som den hade i vintras/tidig vår).
Dock vet jag inte hur hästen reagerat andra somrar på gräs då jag inte tagit pulsen tidigare.

Hästens revben kan kännas under ett lager av fett, så mer mot det feta hullet. Något tjockare/hårdare manke mot vad den haft andra år. (Har eksem som gör manken hård med).
Hästen är under igångsättning så rids ca 1h varje dag i mest skritt, men lite trav å galopp med.

Kan ändrad puls å varmare hovar vara varningstecken på fång? Eller kan det vara normalt för vissa hästar att få denna ändring när den äter gräs?
Har rådfrågat veterinär när jag märkte denna skillnad, men hen trodde inte på fång å tyckte jag skulle låta den va kvar på lite gräs. men jag är tveksam. :/
Några tankar kring detta? xD
tack på förhand
 
Jag hade absolut sett det som ett tidigt fånganfall och jag hade nog varit tveksam till att rida hästen innan en röntgen av hovarna faktiskt. Det kan ju finnas en förändring, tyvärr är hästar rätt smärttåliga och om de gått med en måttlig rotation längre tid kan de ha vant sig vid smärtnivån och därför inte visa tydligt att de har ont/det finns symptom.
 
Har en ponny som gått i sin gamla vinterhage där gräset är några cm, (stödutfodrades med hö) men efter förändring på puls i kota å varmare hovar har jag nu gjort en mindre hage med mkt liiiiiite gräs i för att jag är rädd för att hästen ska få fång. Hästen har nu mindre puls, ibland inte alls kännbar sedan jag byte hage, (liknar pulsen som den hade i vintras/tidig vår).
Dock vet jag inte hur hästen reagerat andra somrar på gräs då jag inte tagit pulsen tidigare.

Hästens revben kan kännas under ett lager av fett, så mer mot det feta hullet. Något tjockare/hårdare manke mot vad den haft andra år. (Har eksem som gör manken hård med).
Hästen är under igångsättning så rids ca 1h varje dag i mest skritt, men lite trav å galopp med.

Kan ändrad puls å varmare hovar vara varningstecken på fång? Eller kan det vara normalt för vissa hästar att få denna ändring när den äter gräs?
Har rådfrågat veterinär när jag märkte denna skillnad, men hen trodde inte på fång å tyckte jag skulle låta den va kvar på lite gräs. men jag är tveksam. :/
Några tankar kring detta? xD
tack på förhand
Jättebra att du agerade och förhoppningsvis har du vänt det i tid. Jag hade haft kvar den i den lilla hagen och avstått från ridning och gått promenader istället tills du vet helt säkert att det har stabiliserats. Om du sedan börjar anstränga den mer så håll koll på hovarna. En röntgen av hovarna ger svar på om hästen har fått förändringar. Ett bra tips framöver är att regelbundet känna över ben, hovar och kropp för att lära sig hur ”min häst känns i friskt tillstånd”.

Jag har en häst och en ponny, min häst är av det ädlare slaget och på henne kan jag känna puls till och från hela tiden, den förändras beroende på om det är morgon eller kväll, om det är varmt ute, om hon har ansträngt sig etc. Min ponny däremot är annorlunda och när hon hade fång för några år sedan så kändes ingen märkbar puls eller värme i hovarna utan symptomen var ett litet förändrat rörelsemönster och en svullnad längs nacken.

Efter att min ponny hade fång så fick jag sådan ångest att jag gick och kände på hästarnas ben och hovar flera gångar om dagen så nu har jag lärt mig hur mina hästars ben och hovar känns och det gör det lättare att upptäcka eventuella avvikelser tidigt. Lycka till med din ponny!
 
Var tar ni pulsen på hästen för att känna av fång ?
Lånad bild
Screenshot_20190809-222129_Samsung Internet.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Förra veckan hade många av oss kraftig nederbörd i några dagar som nu följts upp av sol och värme. Livsfarligt tänker jag för hästarna...
Svar
2
· Visningar
1 029
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hej! Jag har ett islandssto på 10 år som fick fångkänning igår. Enda symptom var puls över kotan och lite varma hovar. Kändes i båda...
Svar
14
· Visningar
1 772
Senast: Amk
·
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 437
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 382
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp