”Sår” i hoven

Min hovis är inte den nojiga typen och jag hade dålig koll innan, har aldrig ens haft en hovböld som behövt öppnas tex. Men jag förstod det som att det var alvarligt om det var öppet in/ngt penetrerat sula eller liknande dels pga stor risk att saker kapslas in och kan skapa problem senare och dels om det är öppet att typ kötthoven saknar mottryck. Jag fick mycket mer respekt för den typen av hovskador efter denna grejen.
Svårt att hålla rent ett sånt sår också, infektionsrisken är ju hög för det och att de får skit på hovarna hela tiden också. Hovböld kan man nästan räkna med också senare efter ett sånt sår :meh:
 
Det är ju ingen här som kommer kunna ge dig definitiva besked. Bättre om en veterinär eller duktig hovslagare tittar på det. Det brukar vara smidigt att köra till klinik där det även finns hovslagare på plats så kan man få allt fixat och genomgånget.

Jag hade inte litat på en hovslagare som tycker att man bara kan släppa ut en häst i hage när den haft blödande sår i hoven.. Känns väldigt oseriöst!
Nej, ”definitiva besked” har jag ju heller inte bett om. Men att fråga om andras erfarenheter i väntan på vet/hovslagare måste man ju få göra. Jag tyckte också att det var konstigt att han sa så, därför har jag fortsatt med sjukhage samt omslag och som sagt kommer han imorgon igen. ”Motiveringen” till varför han sa så när jag ifrågasatte var att han tyckte den mest riskfyllda fasen var över. Hade vi däremot inte lagt om det när det var färskt så hade det kunnat gå värre, tyckte han. Men eftersom han kommer imorgon bitti så blir det ändå att han får kolla på det först, och så får det bli veterinär efteråt i sådana fall. Finns en akutmottagning nära mig så där borde man ju kunna få tid relativt snabbt. Tack för svar!
 
Hade liknade symptom på min häst, med ett litet sår och lite halt. Hovslagare rensade så långt den vågade, men åkte ändå in till klinik. Visade sig vara ett spiktramp ca 5 cm ljupt och precis missat hovleden (tror jag det var) . Gips och box 4 veckor. Hade inte varit kul att få in skit i det såret. Åk in och kolla försäkerhets skull säger jag!
Får nog göra det. Var din häst varm/hade puls/öm vid tryck?
 
Jag hade undvikit lerig hage, hellre valt sjukhage och eventuellt lagt alsolomslag i väntan på hovis om jag var osäker.

Hovböld kan det ju bli i efterhand när såret börjat läka, såvitt jag vet. Tar ju ett tag för en inflammation att uppstå.
Tack för svar! Hon går i sjukhage med hoven omslagen.
 
Min hovis är inte den nojiga typen och jag hade dålig koll innan, har aldrig ens haft en hovböld som behövt öppnas tex. Men jag förstod det som att det var alvarligt om det var öppet in/ngt penetrerat sula eller liknande dels pga stor risk att saker kapslas in och kan skapa problem senare och dels om det är öppet att typ kötthoven saknar mottryck. Jag fick mycket mer respekt för den typen av hovskador efter denna grejen.
Tack för svar! Låter som att det nog är allvarligare än jag först trott (även om jag är otroligt nojig). Har heller inte varit med om liknande innan.
 
Svårt att hålla rent ett sånt sår också, infektionsrisken är ju hög för det och att de får skit på hovarna hela tiden också. Hovböld kan man nästan räkna med också senare efter ett sånt sår :meh:

Ja alltså det där med risken att skit är kvar o så var alltså förutsatt att man rensat allt man kunde utifrån, gipsat och bandagerat. Hovis vill ändå röntga för säkerhets skull i mitt fall. Utifrån syntes bara en liten rispa på kötthoven (? Jag är sämst på vad allt heter och det var några år sedan men det som blödde iaf) men något litet skit kunde ju gömmas där. Men i vårt fall så var det ju något vasst som penetrerat sulan såg det ut som så det kanske är annat då.

Men öppet var verkligen big big nono! Mycket värre än jag i min okunskap tänkte.
 
Tack för svar! Låter som att det nog är allvarligare än jag först trott (även om jag är otroligt nojig). Har heller inte varit med om liknande innan.

Hoppas du får bra svar i morgon och att det går bra! Bra att du frågade vidare när du inte kände dig helt bekväm med hovis svar! Det är inte lätt när man står i en helt ny situation
 
Jag hade aldrig vågat chansa. Det är liksom inte värt risken - kan bli så allvarligt i värsta fall. Åk till klinik, säger jag. Lycka till!
 
Ja, det var så jag tänkte också. Men lite konstigt att hon inte är märkbart halt eller öm när man trycker på ”såret”.🤔
Vad har du tryckt med och med vilken kraft.
Säg att hästen väger 500 kg och står hästen still så blir det ca 150 kg på ett framben och för skritt ökar det, för trav ytligare och i galopp kan belastningen bli över 1 ton.
 
Ja, det var så jag tänkte också. Men lite konstigt att hon inte är märkbart halt eller öm när man trycker på ”såret”.🤔
Min ena häst blev halt för några månader sedan. Vi pratar då om hälta av typen, "han rör sig inte som han normalt sett gör" men han nickade inte (det var en framhov) och var inte jättehalt, kunde vända utan större problem och det var just mer en markering, något var inte hundra bra. Ingen ökad puls, ingen reaktion för visitertång, minimalt ökad värme i kronranden men ingen ökad värme i hoven. Någon dag var han varmare i andra framhoven vilket både jag och veterinären tolkade berodde på att han belastade den hoven mer för att avlasta den onda hoven. Helt ua på röntgen från alla möjliga vinklar. Blev mycket bättre av bedövning av hoven. Veterinären karvade lätt i sulan men hittade ingenting. Han fick metacam i några dagar och våtvarmt omslag men var fortfarande påverkad, han stod då på boxvila utan sko. Några dagar senare skulle han skos igen, hovslagaren tog så mycket han vågade på sulan utan att karva djupt men hittade inget heller. Pga andra orsaker går han redan med sulor med soulpack under och när sko, sula och soulpack sattes på igen blev hästen ohalt. Vid nästa skoning hittades trots det en gammal mindre utläkt hovböld ungefär på samma ställe där din häst har sitt sår. Så, min slutsats blir att även med visitertång, röntgen och hela baletten kan en hovböld missas. De hästar jag har sett tidigare vid hovböld har blivit i stort sett blockhalta men så var det inte i min hästs fall. Hovbölder är luriga och jag kan bara vara tacksam för att det inte blev värre än vad det blev på min. Vad som orsakade hovbölden i min hästs fall kan jag ju bara gissa på.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 774
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp