Bukefalos 28 år!

Fång vs. erlichia

Sv: Fång vs. erlichia

Smärtstillande är väl alltid smärtstillande, så det borde väl lindra symtomen även vid erlichia? Även om det inte är bestående. Uppdatera gärna i tråden vad som händer när hon går av det antiinflammatoriska.

Visst är det skönt med Metacam förresten, som hästarna faktiskt tycker är smakligt?

Förresten. Jag menade inte att ifrågasätta att du vill ta second-opinion, det tycker jag alltid att man kan göra om man har möjlighet. Ville bara skriva att det som din veterinär rekommenderade ligger i linje med rekommendationer som erlichioshäst i min närhet fått, och även vad en bekant som är veterniär på SVA och har forskat i området brukar säga.
 
Sv: Fång vs. erlichia

Det är just pga. att man hört så många som fått tjata sig till en behandling som jag vill ha åsikt från några fler håll innan jag känner mig nöjd. Samtidigt vill man ju inte okynnesbehandla med så starka mediciner som erlichia behandlas med...

Helst skulle jag vilja ha en helt klar instruktion på hur och när jag ska göra vad för att hästen ska ha det så bra som möjligt under behandling och för att bli frisk så fort som möjligt. Inte för att jag vill stressa eller har bråttom utan för att hon ska må bra.
 
Sv: Fång vs. erlichia

Second-opinion = andra åsikter.

Man frågar helt enkelt fler veterinärer än den som undersökt ens häst vad de tror om symptom, diagnos, behandling och chanser. Man tillämpar helt enkelt lite hederlig källkritik.
 
Sv: Fång vs. erlichia

Det är jätteskönt med Metacam! Finadynet var däremot ett riktigt aber att få i henne. Uppdaterar hur läget är när hon gått av medicinen.
 
Fång som bieffekt?

Förresten... Kan det vara så att hästen pga. av erlichian helt enkelt blivit mer disponerad för fång? Och att det faktiskt är så illa som jag befarat att hon rykt på både och?
 
Sv: Fång vs. erlichia

Fick du något svar på vad din häst led av på kliniken? Hur mår han idag?

Vi fick kliniktid på fredag. Ska bli skönt att åka ner och kolla upp henne och förhoppningsvis får vi lite mer klarhet i om det är fång, erlichia eller både och. Är det fång är det ju dessutom bra att få hovarna röntgade för att se ev. hovbensrotation och sänkning.

Håll tummarna! :crazy:
 
Uppdatering

I onsdags fick damen sin sista Metacam. På fredagen var vi på klinik och då var hon helt ren och rörde sig precis som hon brukar.

Röntgade frambenen och en antydan till hovbensrotation samt ev. en väldigt liten sänkning kom fram på plåtarna.

Hon hade då ingen puls vä. fram och lite puls hö. fram. så vet. ordinerade fortsatta boxvila samt butta. Så snart hon inte har någon puls kvar ska hon börja skrittas. Dock fortsatt boxvila till dess att hon skrittats ett tag och vi kan konstatera att hon inte får tillbaka pulsen.

Dessutom ansåg vet att hon skulle skos med bakofram-vända skor, medan vår hovslagare inte tyckte det var en bra idé utan hellre såg att vi höjde upp trakterna. Har ni några erfarenheter av endera?
 

Liknande trådar

Hästvård En av mina hästar har fång och det blir inte bättre, snarare värre. Tänkte höra om det är någon som har liknande erfarenheter av fång...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
9 922
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 473
Hästvård Min 4-åriga halvblodsvalack har väldigt motstridiga symptom. Vet anser utan att ha sett hästen men på vår (min och hovis beskrivning)...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 265
Senast: bettysmatte
·
Hästvård Sto i 20-års åldern Promenadhäst Normalviktig Glad och alert Ingen feber Rör sig frivilligt i alla gångarter som ser normala ut...
Svar
17
· Visningar
6 344
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp