Fång vs Fångkänning

Grazing

Trådstartare
Något som jag undrat över ett tag nu är fångkänningar. Jag hör en hel del folk runt omkring mig som pratar om hästar som "bara" fått känningar av fång vilket då är lika med att hästen kan fortsätta gå på gräs, den kan fortsätta som vanligt mer eller mindre. Dock med ett litet uppehåll i gräsätandet om det är det som har varit orsaken.

Räknas det som fång först när det skett förändringar i hoven?

Det är tex en häst i stallet nu som har känning på känning och däremellan går hästen på gräs även om det är en lite mindre gräshage, men gräs är det ju iallafall. Där kan den gå tydligen pga att den "bara" har haft känningar? Just nu så har den dessa känningar och har väldigt svårt att röra sig även om det snabbt blivit bättre såfort hästen kom ifrån gräset.

Jag vet vad som händer i hoven på en häst med fång men vart går gränsen mellan känningar och "riktig" fång?

När på året är det möjligt att släppa en fånghäst i tex en gräshage? För frostgräs och tort gräs tex som det är under snön, kan inte det också vara en fara? Eller är det okej såfort gräset slutat växa helt enkelt?

Gräset nu är iallafall väldigt starkt för min häst som fortfarande går på bete med munkorg på sig och är jättefin i kroppen. Därför känns det för mig konstigt att släppa en fånghäst på höstgräs. Eftersom min stora häst klarar sig utan stödfodring på gräset som finns nu.

Sv: Fång vs Fångkänning

Har hästen fångkänning bör det innebära att den visar ngt o därmed inte kan ridas. så bara av den anledningen bör de tas bort från gräset eller sättas på munkorg.

Vad som är vad är högst godtyckligt. Ngn kan mena att bara hästen har ngt förstärkt puls så har den fång andra menar när den är ngt påverkad i sin rörelse.

Vi borde ha en vettig skala på fång o inte bara känning eller svår fång där hästen står i fångposition. Belastningskala finns ju, men fångkänning kan oxå vara svårdefinierad.

Fång= förgiftning och laminitis

Fångkänning för mig är att hästen bara har blivit ömfotad och har lite lite puls alltså början till fång. Om en häst skulle få känning på känning på gräs skulle jag inte ha den alls på gräs. Mina EMS hästar har gått på gräs de senaste två veckorna nu men igår fick de gå tillbaka till skogshagen utan gräs eftersom vi har börjat få frostnätter här.

Räknas det som fång först när det skett förändringar i hoven?

Ja, den vedertagna definitionen av fång är när hovkapslen har förskjutits i förhållande till hovbenet, antingen som rotation eller sänkning av hovbenet (eller både sänkning och rotation). Har det inte skett någon lägesförändring av hovkapseln i förhållande till hovbenet är det inte fång.

Man måste skilja mellan laminitis och fång. Laminitis är i princip inflammation i lamellranden och är det som föregår fång. Det som du kallar “fångkänning” är således laminitis. Eftersom lamellranden är försvagad kan hästen bli ömfotad. Men så länge som hovarna inte överbelastas (eller hovarna har olämplig form) behöver fång inte uppkomma.

En häst med laminitis ska inte ha fri tillgång till gräs, speciellt inte nu med soliga dagar och kalla nätter. Den ska antingen stå i box med mjuk bädd eller ha boots med pads och gå i “sjukhage”. Upprepade “fångkänningar” visar med all tydlighet att hästen hanteras felaktigt.

Ja, den vedertagna definitionen av fång är när hovkapslen har förskjutits i förhållande till hovbenet, antingen som rotation eller sänkning av hovbenet (eller både sänkning och rotation). Har det inte skett någon lägesförändring av hovkapseln i förhållande till hovbenet är det inte fång.

Har vi en säkning eller rotation (lägesförändring av hovbenet i förfållande till hornkapseln) så har vi kronisk fång!

Dessa lägesförändringar är ALLTID secundärt,, det primära traumat startar alltid med fångkänning, övergör sedan i fång för att slutligen leda till kronisk fång.

Tyvärr ser man bara kronisk fång på hästar där ägarna av ngn anledning inte vidtagit nödvändiga åtgärder omgående när individen uppvisat fångkänning.

Belastningsfång är tyvärr ofta förekommande på barfotahästar med fångkänning , Sk sulläderinflamation.

Liknande trådar

Hästvård Måste skriva av mig lite. Har en bekant med en ponny valack modell mindre, som påstår att hennes hovslagare (han är outbildad om det...
Svar
13
· Visningar
2 077
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 508
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 869
Senast: Efwa
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage... 2
Svar
22
· Visningar
5 031

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka