Bukefalos 28 år!

Fånga hund i rörelse (foto)

pepp

Trådstartare
Ja, jag tycker det är hopplöst. Har en svart luddig best som mest bara blir ett enda sudd. Försöker ha så kort slutartid som det bara går och höjer iso så dom inte blir allt för mörka (det var rätt kasst väder idag med)

Här kommer lite av dagens bilder:
Bild692.jpg

Bild705.jpg

Bild671.jpg


Tja, ni ser ju. Hur tusan ska jag lyckas? Använder mig av en Nikon D40, för närvarande med kitobjektivet. Har dock ett Sigma 30 mm 1.4, men det har ju inga zoommöjligheter.
Kan tycka att zoomen på kitobjektivet inte räcker så långt heller, har nån tips på ett bra prisvärt zoomobjektiv?
 
Sv: Fånga hund i rörelse (foto)

Har du den inställd på sport?
Jag är inte så hemma på alla funktionerna än;)

Jag har precis köpt ett nikon AF-S 70-300VR till min D40X som jag är nöjd med i alla fall:)
Har inte hinnit testat den så mycket än, men än så länge är jag nöjd:)
 
Sv: Fånga hund i rörelse (foto)

Jag använder mig av M, tycker inte sportratten funkar så bra alla gånger. Tror jag testade med det idag, men fick då sämre resultat än ovan :crazy:

Är inte heller så hemma med det här ännu tyvärr.
 
Sv: Fånga hund i rörelse (foto)

Du behöver ett ljusstarkt objektiv, sånt kostar tyvärr.

Sen behöver du bättre ljus för att få tillräckligt snabba slutartider, dessutom är svarta hundar bland det svåraste att få bra exponeringar på. Men bra väder är regel nummer ett när det gäller mörka saker som rör sig snabbt, annars blir det svårt att få tillräckligt snabba slutartider och samtidigt få en bra exponering.

Det är även möjligt att du blir tvungen att överexponera lite för att få en bra exponering på själva hunden!
 
Sv: Fånga hund i rörelse (foto)

Vilken slutartid kommer du upp i?
Kan du välja Slutarprioritering istället för helmauellt läge?
Jag kör aldrig helmanuellt :angel: utan antingen slutarprio eller bländarprio beroende på vad jag ska fota :) (dvs jag ställer bara in det ena värdet så väljs det andra manuellt)

telezoom, kolla Tamron, dom kommer med ett 70-200/2.8 nu snart.... ett sånt vill jag ha men kostar ca 7000 kr om jag minns rätt :)
 
Sv: Fånga hund i rörelse (foto)

Då skulle jag rekommender att TS hellre kör bländarprio (A) än slutarprio (S), då slipper hon hålla på med exakta slutartider utan bekvämare bara ställa en en lämplig bländare så fixar kameran resten.
 
Sv: Fånga hund i rörelse (foto)

tycker ts skallstlla in manuell fokus.
hitta en punkt som du vet är fokuserad.
sedan följa hunden och ta kort när hund kommer i fokus, då behöver inte kameran extratid för att ställa in skärpan.

sedan är det inte helt fel med rörselseoskärpa, då hunden faktiskt rör på sig...
 
Sv: Fånga hund i rörelse (foto)

sedan är det inte helt fel med rörselseoskärpa, då hunden faktiskt rör på sig...

Så brukar jag göra framförallt på hästtävlingar följa objektet med kameran och i farten ta bilden...
 
Sv: Fånga hund i rörelse (foto)

min kamera är otroligt snabb på kontinuerlig fokusering i alla fall fast vet inte hur Pepps kamera är på den punkten....
Jag fotar aldrig med manuell fokus för jag har sådant brytningsfel att jag inte ser om det är skarpt :angel:
 
Sv: Fånga hund i rörelse (foto)

Tack för era svar! Idag gick det lite bättre då vädret var betydligt bättre!

Filiduttan
Jajamen, kan välja slutarprio, ska testa det också. Har liksom fastnat med att använda mig av manuellt läge just nu bara :D

Har nu kikat lite på dom här:
Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED
Sigma 55-200/4-5,6 DC HSM
Vad är det för skillnad på det översta och det här: Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR? Vad betyder VR?

Är nöjd med det Sigma jag redan har, men det kanske är bättre att satsa på ett Nikon ändå?
Dom ligger väl i den prisklassen jag kan tänka mig, max 3000 dock. (Ja, jag vet att man får vad man betalar för) Är ju bara en glad amatör som vill få hyfsade bilder.
 
Senast ändrad:
Sv: Fånga hund i rörelse (foto)

VR står för Vibration Reduction och innebär optisk bildstabilisator, några av de optiska glaselementen kan röra sig för att kompensera för vibrationer. Däremot hjälper inte möjligheten till längre slutartider om objektet rör sig.

Men Nikons 55-200 är betydligt bättre än Sigmas 55.200.
 
Sv: Fånga hund i rörelse (foto)

Skulle du rekommendera det utan VR eller med?
 
Sv: Fånga hund i rörelse (foto)

Om du enbart kommer att plåta objekt som rör sig kan du lika gärna köra utan VR, men om du någon gång kommer att plåta stillastående objekt funkar VR bra! Då skulle jag köpt VR.
 

Liknande trådar

S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 759
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp