Fångringar

R

RebeckaKihlberg

*Hjälp*...upptäckte idag att min pålle har som en ring runt hoven på båda fram, kan detta vara fångringar??
Det "står ut" lite lite...så att man känner det, men det konstiga är att jag inte märkt det n i helgen, utan först idag. :(

Han har inte ingett några tendenser till fång alls, inte varm i hovar eller så, ingen feber, stått normalt osv.
Om det nu är fångringar....vad gör man??
Han verkar inte ha ont....*hjälp* :cry:

Jag har haft STEN koll på honom under hela sommaren.
Kan det ha med att göra att jag bytt foder för ett tag sedan...innan fick han havre,betfor,mineraler osv,men han behövde lite mer hull så han går nu på müsli foder...han har blivit vand vid detta sucsesivt åxå....*suck* :(

*HJÄLP*

//Orolig matte :cry:
 
Jag tror inte att du behöver oroa dig.
En hov tar ca ett år på sig att växa ut. Det är jätteintressant att titta på en hästs hovar för man kan se alla stora förändringar i hästens liv i dem (iaf under det senaste året förstås :smirk:). Speciellt foderrelaterade förändringar! De linjer du talar om kan mycket väl ha med foderbytet att göra.
Om du har haft sådan bra koll på din häst så borde han ju inte kunnat haft fång, eller hur? Inte så att det ger tydliga märken på hovarna i alla fall.

Mvh/Marie
 
Brukar vara ett tecken på tvärt foderbyte. Så trots att du vande över successivt så kanske det beror på detta. Fråga hovslagaren nästa gång.
 
Säkert inget du behöver oroa dig för. Min häst har också ringar, från när han gick på betet.
 
Alla stora förändringar i hästen liv syns som ringar.
Dessa ringar är negativt.
Har hästen fått en ring har det varit en stor förändring av tarmfloran.
Men när ringen syns har det gått långt över att misstänka fång.
Din häst skulle alltså redan haft fång om du nu kan se ringen. Och fångringar är större än foderringar.

Så oroa dig inte!!!
 
kan räcka med höbyte tex, för att få såna ringar (om man inte vänjer in dem som man ska)
 
Det går att SE skillnad på fångringar och foderbytesringar på hovarna.

Ringar efter foderbyten och liknande sitter på SAMMA avstånd från kronranden runt hela hoven.
Fångringar "divergerar" i trakterna, vilket innebär att avståndet både mellan ringarna och mellan ringar o kronrand är STÖRRE i trakterna än framtill på hoven. (Varför det blir så vet man inte, men ATT det blir så vet man... :))
 

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 646
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
885
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 196
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 129
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp