Sv: Fångtråd igen!
Jag förstod det nog som att gult gräs är ofarligt och det låter ju logiskt på ngt sätt ingen klorofyll - ingen fotosyntes- inget socker. MEN att det gula kan vara grönt längst ner och att detta gröna kan vara sockerbomber. Men sedan kan man undra hur mkt de får i sig förstås.
Jag har läst ngt med vatten7regn/snö också att det sköljer ur en del socker.
Så inte vet jag.
Min ponny går i stor grsähage just nu med lite gräs med ganska mkt snö över, utan munkorg. Men inte mer än tre timmar per dag för tillfället.
Men det är nog jag som är överdrivet superhysterisk panikslagen bara vid tanken på tanken på ett återfall på frostgräs.
Ja, jag har ju också läst det att så länge det finns grönt, så akta akta.
Samtidigt så känns det som att någon gång/någonstans borde det gå en gräns eller hur man ska säga. Ponera att man har en hage med gräs, och det är grönt när det fryser. Sen är det djupfryst och snö i månader. Någon gång då borde det ju sjunka/dö/ändras. För man kan ju hitta övervintrat grönt gräs med, dock mörkgrönt och när det tinar är det ganska 'slemmigt' och det blir brunt sen där på våren.
Sen borde mina få i sig så lite att det inte är fara. De har ju gått i hagen innan det kom massor med snö, Lillen hade munkorg då dock. Och borde då lyckats gnaga i sig fler strån än nu. Det uppgrävda gräs jag ser som verkar ratas är ju det som legat i ratorna i höstas, och ratats då och som sagt verkar ratas nu. Men det är ändå svårt att inte noja. Samtidigt kan jag inte göra något åt det, mer än spärra in dem på box. Så vore ju lite skönt om man visste när man sas helt kunde andas ut.
wrangler skrev:
Funderar på detta med att hjälpa upp magen. Vad är era bästa tips? Mag o Tarm produkt eller fil, jäst eller annat?
Vad ger ni "mag o tarm" i om ni inte ger kraftfoder? Funderar på att för enkelhetens skull köra den där melassfria betforn du tipsade om, brukar den finnas på dom vanliga foderställena?
Nej, det är nog tyvärr få som har den, och oftast måste det nog tas hem. Men du kan ju som sagt vattna ur vanlig betfor.
Jag gav först bakteriebalans, men sen efter tips här bakjäst. Tyckte jästen funkade bättre faktiskt. Gav ganska mkt, Lillen fick 1 pkt/dag och E fick ½ pkt.
I början fick L morgon och kväll, men sen fick han bara kväll. Han har fått jäst läääänge, fram till jul ungefär (fick fång vid midsommar). E fick från han kom hit (lucia) och lika länge. Nu får de inget och magarna är finna (förr när jag försökte ta bort jästen, även på senheten, blev Lillens mage instabil).
Kommer ge jäst igen såfort man ens kommer kunna börja ana vår igen.