Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 831
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Jag vet att detta är jättejobbigt och jag vet fortfarande inte helt säkert vad som utlöste min ponnys anfall. Men det är nog bra om man vet vad det berodde på. Det verkar ju antingen som att han aldrig fått ner insulinhalten igen utan att han har haft en högre halt under en längre tid så att systemet har mattats av en del? Eller också har han ätit ngt som höjt det igen som ex byte av grovfoder, ngt ute i hagen eller annat?

Du har skrivit att ingen av dem hade ngn lamellseparation- bara blödning!!!

Får väl leta upp inlägget.:eek:

Det rimmar oxå med symptomen, samt hovens utséende.

Coari såg ju samma.
Man undrar ju varför så låga sömtag fast den har sula på- stor risk för tappsko.

Sen undrar jag varför man går emot sina egna råd- att aldrig köpa på sig en fånghäst o inte ens direkt ta itu med hovarna som inte skötts optimalt.:crazy:

Jag skulle inte ta en om den så skänktes till mig.

Nu kommer jag inte ihåg när,men förförra gången prov togs så var värdena jättebra och då var han oxå fin i kroppen och hade inte depån på länden som han har nu.
Han har ätit precis samma saker hela tiden. Och i hagen har han ingenting att äta.

Du har skrivit att ingen av dem hade ngn lamellseparation- bara blödning!!!

Får väl leta upp inlägget.:eek:

Det rimmar oxå med symptomen, samt hovens utséende.

2009-08-04, 18:26
Alexandra_W skrev:
Lamellranden var ju ju rejält breddad - men som hovis sa 'lång ifrån värsta sorten', 'räfflig' eller hur man ska säga (det syns den 'tänjts ut' och fibrerna eller vad man ska kalla det dragits sönder) och med rejäla spår efter blödningar. (Min kommentar - där kraschade det jag ju läst på flera ställen - att breddad lamellrand = lägesförändring). Och man börjar se 'fångringen' på hoven. Men hovis påpekade gång på gång i övrigt att han har jättefina hovar.

2009-08-19
Alexandra_W skrev:
På Lillen så syntes det ingenting 10 dagar efter fånganfallets första, men syntes tydligt (inkl lamellrandsblödningar) 5 veckor efter fånganfallets första dag. På mitt kblsto syntes det i samma veva, men svårt säga om det synts tidigare, hon verkades 5 v efter anfallsdebut och då syntes lamellrandsbreddning.

2009-09-12
Alexandra_W skrev:
På Lillen syntes blödningarna i lamellranden efter 4 v. Hur länge då funnits är ju svårt att säga. Men han verkades ju 3 eller om det var 4 dagar efter insjuknande, var dags enligt intervall. Då verkades han och tån kortades in till lamellranden. Då syntes ingenting.

Sen rördes ju inte hovarna på 4 v, men sen när han verkades 4 v efter syntes tydliga blödningar, och det där 'tänjda', randiga eller hur man ska säga samt breddad lamellrand.

Ytterligare 4 v senare, då han haft gips under tiden, så verkades han igen, då såg man än mer gamla blödningar som kom ner, man såg fortfarande avvikande struktur på lamellranden, men den var inte breddad.

Sen svarade jag dig, när du påstod samma sak, 2009-12-16, med exakt samma citat som ovan. Tror du att vi kan enas om att du minns fel nu, så slipper vi ta upp plats med att reda ut det igen?

Sen undrar jag varför man går emot sina egna råd- att aldrig köpa på sig en fånghäst o inte ens direkt ta itu med hovarna som inte skötts optimalt.:crazy:

Jag skulle inte ta en om den så skänktes till mig.

Jag har sagt att jag rek ingen köpa en fånghäst, och att jag heller inte skulle göra det själv annat än som sällskap till en annan fångis. Att jag köpte E är enkelt - han är bokstavligt talat helt perfekt och uppfyller precis det jag sökte. Sen har jag full förståelse för att man inte vill ha en fångis om man ens fick den gratis, och jag rek ingen generellt att köpa fånghäst. Men jag köpte E, och jag är extremt nöjd med honom, lilla pyret är ett fynd och jag kunde inte hittat bättre :love:

Eget KL

Gräset nu, är det att anse som ofarligt om det är gult? :crazy: Gick en sväng i hagen för att se om jag kunde hitta den där tappskon som ligger i snön nånstans. Letat den flera ggr förr men icke, men jag gillar inte att den ligger nånstans därute, och att de (eller ffa E) kan trampa på den =/

Hittade ingen sko, men kunde konstatera att de börjat gräva något överdjävligt efter gräs hästarna. Såg ut som det bökat en flock vildsvin ungefär, de har grävt bort stora högar med snö och gjort djupa gropar i snön för att få tag i gräs. Det mesta jag såg var gult, och det mesta var 'uppgrävt' med snön och låg där som strössel, dvs föll inte i smaken. Men här och var såg jag enstaka strån som var gröna. Grävt fram mossa, löv och annat med, men ratat det.

Så jag TROR de söker de där enstaka gröna stråna, och det går nog åt mer energi att få fram de där stråna än vad de ev ger. Men det var det där med sockret? :crazy:

Hur har du gjort med maten när din gått upp i vikt/fått depåer? (för att utgå från min ursprungsfråga) Min har ju stått på samma foderstat i princip hela tiden,men nu verkar det inte funka alls. kan ju iof ha något att göra med kylan som har vart oxå..

Jag förstod det nog som att gult gräs är ofarligt och det låter ju logiskt på ngt sätt ingen klorofyll - ingen fotosyntes- inget socker. MEN att det gula kan vara grönt längst ner och att detta gröna kan vara sockerbomber. Men sedan kan man undra hur mkt de får i sig förstås.
Jag har läst ngt med vatten7regn/snö också att det sköljer ur en del socker.

Så inte vet jag.
Min ponny går i stor grsähage just nu med lite gräs med ganska mkt snö över, utan munkorg. Men inte mer än tre timmar per dag för tillfället.
Men det är nog jag som är överdrivet superhysterisk panikslagen bara vid tanken på tanken på ett återfall på frostgräs.

Tack för ditt utförliga inlägg!

Som du säger, ingen är den andra lik och jag har turen att ha en duktig vet och hovis. Men det är alltid intressant att hämta info från folk som redan har varit där så att säga, och provat sig fram.
Och sedan, som du säger, försöka pussla sig fram till sin egen bästa lösning så att säga.

Vad gäller hö't, så nej jag har ingen socker analys på det men tanken har slagit mig att det kan vara en bov i dramat så att säga..... men rimligtvis borde det ju då bli bättre om mängden hö minskas efterhand som mängden silage ökas. Jag får helt enkelt hålla noga uppsikt och fortsätta med min lååångsamma invänjning av silaget.

Funderar på detta med att hjälpa upp magen. Vad är era bästa tips? Mag o Tarm produkt eller fil, jäst eller annat?
Vad ger ni "mag o tarm" i om ni inte ger kraftfoder? Funderar på att för enkelhetens skull köra den där melassfria betforn du tipsade om, brukar den finnas på dom vanliga foderställena?

Ang gammalt gult gräs. Jag frågade just om det men min vet anser att gräset är lika farligt nu. Min homeopat som har egna fånghästar menar att det just är det långa gräset som är värs.

Om det går nu i kylan så kan du blötlägga höet. då försvinner en del av sockret. Två ggr 20 min med vattenbyte mellan. Men det är kanske inte genomförbart vid den här årstiden.

Jag tycker att vanlig bakjäst är bra. Det har man dessutom gjort studie med som visar att det gynnar bakteriefloran. Urvattnad betfor, lite lusernpellets elelr liknande går kanske att blanda i?

Detta med gräset är helkomplicerat. Det enda man kan vara säker på är nog att man aldrig kan veta när det är minst farligt. Helt klart är det risker med gräshagar även nu.

Just det ja! Det sa ju vet åt mig att jag kunde få bort sockret med blötläggning men jag tog för givet att det inte var så mkt socker eftersom alla andra värden i det hö't är rätt kassa.... men nu vet jag ju bättre :grin: Man lär sig mycket på det här....

Det ska jag prova! Tror inte det fryser i mitt stall nu... hoppas hon äter det bara!

Med bakjäst menar du den vanliga, små gula paket? Så vi pratar om samma.... Hur mycket ger man av det dagligen och det är inte något man ger i perioder utan hela tiden, jämt?

Även om annat kan vara dåligt i ett hö så kan det nog innehålla en del socker.

det är de gula paketen man har när man bakar bröd. Det ska räcka med ett kvarts pkt om dagen till en stor häst. Jag är lite lat och tycker det blir för kladdigt att dela sönder för mkt så jag ger min C-ponny ett halvt pkt om dagen. Det har hon fått sedan hon fick fång för tretton månader sedan och antagligen innan dess också minns inte riktigt. Kanske inte varje dag längre för nu glömmer jag det ibland. Hon är van och äter det som det är.

Ska prova med detta och se vad hon tycker om det.
Har ett paket hemma, och det borde ju gå att mosa ihop det med tokoselen också en gång i veckan om man kan få henne att äta det. Men just nu äter hon nog vad som helst om det ligger i krubban :D

Imorrn åker det in ett badkar i stallet för höblötläggning också!

Jag förstod det nog som att gult gräs är ofarligt och det låter ju logiskt på ngt sätt ingen klorofyll - ingen fotosyntes- inget socker. MEN att det gula kan vara grönt längst ner och att detta gröna kan vara sockerbomber. Men sedan kan man undra hur mkt de får i sig förstås.
Jag har läst ngt med vatten7regn/snö också att det sköljer ur en del socker.

Så inte vet jag.
Min ponny går i stor grsähage just nu med lite gräs med ganska mkt snö över, utan munkorg. Men inte mer än tre timmar per dag för tillfället.
Men det är nog jag som är överdrivet superhysterisk panikslagen bara vid tanken på tanken på ett återfall på frostgräs.

Ja, jag har ju också läst det att så länge det finns grönt, så akta akta.

Samtidigt så känns det som att någon gång/någonstans borde det gå en gräns eller hur man ska säga. Ponera att man har en hage med gräs, och det är grönt när det fryser. Sen är det djupfryst och snö i månader. Någon gång då borde det ju sjunka/dö/ändras. För man kan ju hitta övervintrat grönt gräs med, dock mörkgrönt och när det tinar är det ganska 'slemmigt' och det blir brunt sen där på våren.

Sen borde mina få i sig så lite att det inte är fara. De har ju gått i hagen innan det kom massor med snö, Lillen hade munkorg då dock. Och borde då lyckats gnaga i sig fler strån än nu. Det uppgrävda gräs jag ser som verkar ratas är ju det som legat i ratorna i höstas, och ratats då och som sagt verkar ratas nu. Men det är ändå svårt att inte noja. Samtidigt kan jag inte göra något åt det, mer än spärra in dem på box. Så vore ju lite skönt om man visste när man sas helt kunde andas ut.

wrangler skrev:
Funderar på detta med att hjälpa upp magen. Vad är era bästa tips? Mag o Tarm produkt eller fil, jäst eller annat?
Vad ger ni "mag o tarm" i om ni inte ger kraftfoder? Funderar på att för enkelhetens skull köra den där melassfria betforn du tipsade om, brukar den finnas på dom vanliga foderställena?

Nej, det är nog tyvärr få som har den, och oftast måste det nog tas hem. Men du kan ju som sagt vattna ur vanlig betfor.

Jag gav först bakteriebalans, men sen efter tips här bakjäst. Tyckte jästen funkade bättre faktiskt. Gav ganska mkt, Lillen fick 1 pkt/dag och E fick ½ pkt.

I början fick L morgon och kväll, men sen fick han bara kväll. Han har fått jäst läääänge, fram till jul ungefär (fick fång vid midsommar). E fick från han kom hit (lucia) och lika länge. Nu får de inget och magarna är finna (förr när jag försökte ta bort jästen, även på senheten, blev Lillens mage instabil).

Kommer ge jäst igen såfort man ens kommer kunna börja ana vår igen.

Jag håller med dig om det bruna gräset. Det var ju också ngt om att sockret sköljdes ur när snön tinade/det regnade. Men jag har glömt en del av det jag läste, får läsa om det igen.

Jag har begränsat hagtiden för min ponny nu med anledning av gräset. Jag ska försöka öka den lite nu igen.

knapplån

filmjölk till hästar är jag skeptisk till. Jag vet inte hur pass bra det är dels med mjölksockret men det är kanske för små mängder men även bakterierna. Det finns massor av olika slag bakterier. Jag kommer inte att ge det om jag inte hittar ngt mer vetenskapligt argument för att ge just filmjölk.

Däemot så har jag blandat butta i lite filmjölk. Min ponny tycker inte om det!

Ska prova med detta och se vad hon tycker om det.
Har ett paket hemma, och det borde ju gå att mosa ihop det med tokoselen också en gång i veckan om man kan få henne att äta det. Men just nu äter hon nog vad som helst om det ligger i krubban :D

Imorrn åker det in ett badkar i stallet för höblötläggning också!

Tänk på att hästar har svårt för nya smaker. Det kan nog smaka riktigt .. konstigt (trodde det fanns en smilie för detta). Så låt det ta lite tid så hon vänjer sig. Jag rärde nog ut det i betfor med vatten i början så att det löstes upp.

Hur har du gjort med maten när din gått upp i vikt/fått depåer? (för att utgå från min ursprungsfråga) Min har ju stått på samma foderstat i princip hela tiden,men nu verkar det inte funka alls. kan ju iof ha något att göra med kylan som har vart oxå..

Ja du, slitit mitt hår mest. Jag har ju inget utymme att sänka mat, och lite utrymme att öka motionen jättemycket, men jag har provat lite av varje. Ökat promenaderna och försöka promenera raskaare. Tömkört istället för att promenera. Byta ut hö mot halm ifall det ändå skulle bero på socker. Klippt honom för han skulle göra av med mer energi (och haft otäckad. Naturligtvis inte helklippt)

Nu sist har jag provat diverse trix för att se om jag kan lura honom att det inte alls är smällkall vinter ute, nejdå. Ifall insulinkänsligheten ändras pga metaboliska ändringar inför vinter och kyla.

Först provade jag bara täcka. Då gick han ner först, men sen lite upp. Då klippte jag, ganska omfattande, och har sen täckat varmt. Då gick han ner lite först, och har sen stått still. (Ny mätning idag).

Dock känns det faktiskt som det jag gjort, även det som gett effekt, lika gärna kan ha varit obetydligt, och han hade gått ner lite igen om jag så bara tittat på och gjort ingenting. Vikten har jojat så hela tiden, ibland går han upp lite, ibland går han ner lite, ibland står han still. Men han ligger mellan samma två vikter på måttbandet, är ungefär 20 kg på bandet, i cm så ca3 cm skillnad kanske. När han bara ligger mellan dem har jag inte gjort något, men om han gått över 'översta' markeringen och/eller depån har ökat, då har jag försökt hitta på nåt.

Mina två får jäst varje dag - 1/2 paket var. Det har de fått i nästan ett år nu. I början fick jag smula ner det i något annat, men nu äter de det direkt från handen.

Lite OT så brukar jag fundera på om kassapersonalen undrar vad jag ska med så mycket jäst till...: ) Ibland känns det som om man skulle vilja försvara sig, men jag kan ju inte gärna säga att jag matar hästar med det.

Jag har varit riktigt grym mot min troligen IR ponny. Jag blev så rädd för tanken på höga insulinhalter så jag minskade fodret till ett minimum men med proteinbehov, mineral behov täckt och extra ADE vitaminer. Hon fick leva på lusernpellets och halm beräknad mängd ts 1 kg per 100 kg målvikt.
Detta åt hon i flera månadr tills halmen började ta slut fram mot sommaren.

Då gick hon ned i vikt.

Men det är säkert inte helt hälsosamt. Man måste ha koll på magen hela tiden så den klarar min gränsen för ts. Och sedan finns det säkert alltid en risk för magsår. Så inget att rekommendera på ett forum kanske. Samtidigt så är fång en fruktansvärd sjukdom. När jag körde hem från jobbet idag så kom jag av ngn anledning att tänka på förra vintern. När hon var så sjuk och hade så ont. Jag började nästan gråta bara vid tanken.

Men nu är hon smal och förhoppningsvis inte IR längre.

Haha, det gjorde jag. Då såg de ändå konstigare ut. Köpte en hel kartong jäst (en sån där papperskartong de kommer i/brukar ligga i, är väl 30 pkt eller ngt i den), och killen i kassan skämtade om 'ska det blir storbak, eller bränna hemma kanske?' och jag svarade 'nä, fast det var ju en ide kanske, men jag ska faktiskt ge det till hästarna'.

Han såg ut som jag rymt från mentalsjukhuset och frågade inte mer ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 936
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 832
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 588
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 208
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Oseriös avel 2023