Fångtråd igen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iser
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 087
  • Visningar Visningar 165 815
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd igen!

Ja, är säker på att ett påtvingat mycket hastigt foderbyte är boven, även om jag gick från hösilage till fjolårs hö från gammal vall. Det var så mycket mögel i gamla hösilage balen så min plan att vänja över tok långsamt gick i stöpet.

Jag har några bekanta som också hade sin häst ute i hage INNAN den blev smärtfri. Den låg tillochmed ner för att den hade så ont, ändå sa veterinären att den skulle få gå i hage :crazy: . Efter månader och hästen ej blev bra så togs den bort.
Det kändes lite ledsamt eftersom de inte lyssnade på mitt förslag att analysera höet för att kolla sockerhalten eller prova det höet jag använder framgångsrikt till min fånghäst...

Jaja, hästen är borta och jag kan inte tvinga folk att tänka själva och ifrågasätta en metod som uppenbarligen inte fungerade på deras häst.

Det är ingen pik till dig, bara vad jag erfarat om fånghäst i hage innan den är smärtfri.

Det verkar finnas veterinärer som inte riktigt har koll på diagnosen fång. Jag fick ordinationen att börja rida så fort hästen sprang i hagen efter ett besök hos klinikvet där vi röntgat hovarna (som såg jättebra ut, "obetydlig förändring, knappt något alls"), vilket jag som tur var inte lydde.
Vid ett återbesök på annan klinik visade det sig att de första plåtarna varit värre än den första veterinären trodde. Jag är glad jag inte lyssnade på den första veterinären.

glöm inte att det är väldigt olika bud om hur man ska behandla en fånghäst.... barfota och rörelse vs långvarig boxvila och heartbars. båda läger hävdar att deras metod är den bästa.

han har alltså fått butta i snart 3 mnd??? det är inte alls bra att ge så länge. då har du heller ingen som helst koll på hur dålig han är.

om det vore min häst så skulle jag sluta med smärtstillande bums och sen utvärdera om han var i såpass skick att han kunde gå ut i en mindre hage med mjukt underlag, om inte ha honom på box tills han blir bättre.

en häst som får smärtstillande måste hållas i ro. att promenera en fånghäst på butta är förkastligt. om den däremot inte får någon medicin och själv visar att den vill gå så kan det vara bra med små korta promenader. utan hopp och bus......

sen att han är sulöm på hårt underlag är eg inget konstigt alls och behöver inte innebära att han har ett pågående fånganfall. hästar som är vana vid att ha skor blir sulömma barfota. men som sagt innan du öht kan utvärdera din hästs tillstånd så måste du sluta ge den butta.

*Kl*

Min Princess har nu blivit undersökt av veterinär (i måndags). Så mkt klokare blev jag inte.
Hon har fång. Men hon har inte mkt fång "tecken". Hon är LITE varm i hovarna, hon ömmar på grusväg men stapplar inte/vänder inte stappligt. Man känner svag digitalpuls.
Vet, tyckte att butta var onödigt & att P kunde gå ut i vinterhagen då hon blir lugnare = rör sig mindre eftersom hon ser de andra (inne stod hon själv förutom nattetid).
Så nu går hon i vinterhagen. Äter hö & lite lusern (smal häst).
Men dock finns det ju lite gräs i vinterhagen, detta skulle inte vara så illa enligt vet. vad tror ni?

Hur länge tänker ni att man har dem under strikt vila?

Det finns nästan lika många veterinärer som det finns råd ang fångbehandling/konvalescens. Vissa råd är helt i linje med den senaste forskningen, vissa råd är hyfsade och andra är helt uppåt väggarna.

Generellt så om man tittar på det som 'alla som kan' är överens om både i Sverige och utomlands är följande:

NSAID sätts in, dels för smärtlindrig om/när behov av sådan men också för att dämpa inflammationen och få bukt med anfallet fortare, och på så vis förhoppningsvis mota olle i grind vad gäller följdskador

Strikt vila tills HELT symptomfri, och så ett tag till. Sedan mycket försiktig utslussning till mer rörelse. GENERELL prognos till tillbaka i arbete så minst 2 - 3 månader om ej lägesförändringar av hovben, 9 - 12 om lägesförändring.

Behandla lindriga och kraftiga fånganfall LIKADANT i inledningsskedet, då ett lindrigt kan övergå i ett kraftigt, samt att symptomen inte alltid speglar hur det står till med hovbenet.

Boxvila på MJUKT men fast underlag där hästen får stöd och kan stoppa ner tårna, ie sand eller spånbädd.

Av med ev skor och (när hästen klarar det smärtmässigt) korta tån. Hur mycket råder delade meningar om, men 'minst' in till lamellranden.

Ta bort allt gräs och kraftfoder, ge bara grovfoder. OBS att grovfoder kan vara en sockerbomb väl i stil med bete. Fodra upp från marken, i boghöjd - då gå med näsan i backen ytterligare ökar belastningen på framhovarna som oftast är värst drabbade. Inget salt första akuta tiden.

Din häst har ett lindrigt (ev?) fånganfall. Den bör med ledning av ovan inte äta gräs alls just nu, speciellt inte stressat gräs (som lite/kort/nedbetat etc gräs är). I en 'vinterhage' växer dessutom upp ogräs och sånt hästarna NORMALT ratar, men en hungrig häst kan peta i sig. Det i sig kan ge fång via en magtarmstörning.

Den bör heller inte gå omkring på sina fötter - alls. Om den är stökig i box är det givetvis ett problem, och då får man helt enkelt hitta där den är lugnast. Men på betydligt mindre yta än en 'hel hage'. Det ska inte skrittas runt heller. Så möjligen en sjukbox där den ser andra, som betydligt sämre andrahandsval leda ut till (men då blir det rörelse..) sjukhage som är uppströad, i vinterhagen.

Och träningsmässigt om fång så till hösten vara igång igen, tidigast.

Sen, det finns hästar man gör allt rätt med som inte blir bra - och så finns det hästar man banne mig gör ALLT fel med, som blir bra. Fast vill man chansa? Varken på att det 'stannar' vid ett lindrigt fånganfall, och inte blir värre av hage/gräs/rörelse, eller på att inte följa den konvalescens som rekommenderas?

Jag anade att vet. inte var helt rätt ute.

I Ps fall så tänker jag med ledning av det du skrivit dela av vinterhagen till en liten sjukhage & ströa upp (ligghallen är redan ströad)

Ang. butta så vet jag inte hur jag ska göra, att ta ut vet. igen känns ju inte så jäkla kul men är det nödvändigt med butta så får jag väl bita i det sura äpplet.

Hon stod på boxvila i 10dgr sen släpptes hon ut i hagen (efter vet. rekommendationer). Trist att distriktarna inte verkar mer pålästa!

Buttan är nog väl sent för nu, ur inflammationshämmande aspekt alltså, och hon verkar ju inte ha speciellt ont, så i det här läget är det ju som det är.

Sen, jag kan förstå att distriktarna inte kan hålla sig tiptop uppdaterade på alla djurslag hela tiden (sen finns det distriktare som är det med, ska icke förglömmas!), men man önskar ju då att de skulle kunna hänvisa vidare då.

Som tröst då så återigen, det finns de som det 'görs allt fel med' som blir bra, och din dam verkar ju ändå bättre, så förhoppningsvis kommer det gå bra ändå *pepp*

Vet du vad som utlöste fånget?
Lucern är bra mat för fångis, däremot, kan du få tag i lucern utan melass? Det finns ett par sorter. Har ni någon city gross med hästsortiment hos er? Där finns Dangrönts lucernpellets, som är omelasserad. Annars ska alla ÅF av svenska foder kunna ta hem det. Då får du bort sockret. Som kan (men inte behöver) spela en stor roll. Sen kan hö som sagt vara rena sockerbomben med (man kan analysera höet, annars så att blötlägga det så sockret lakas ur hjälper lite).

Vad gäller ömheten och tassigheten så som någon skrev (tror jag?), det kan vara sulömhet. Brukar hon röra sig ua på grus? Det kan förvisso ändras efter fång så de behöver skor, men är en faktor att ta med, om hon sen när hon INTE pulsar mer etc fortfarande är öm på t ex just grus.

Hur illa var det från början, hur påverkad/hur mycket symptom hade hon då? Har det pratats något om röntgen?

HUr är magen/hur har magen varit när den fick fång och fram till nu?

Man brukar säga att buttan inte har någon effekt på fången i sig utan bara för smärtlindring. Så sa en veterinär till mig i alla fall.

Tack för råd & peppning!!

Ja det är klart att distriktarn skulle ha svårt att vara uppdaterade på det senaste men som sagt, en hänvisning vidare hade varit bättre..

Bakgrund: Hästen Princess följde med på köpet av annan häst (för 1000kr), det är en shettiskorsning i B-poinny storl. (TROR jag, säljaren sa shettis men då är hon den otypiskaste, ädlaste shettis jag sett) ägaren sa att hästen är 18-20 enligt vet. Min veterinär sa runt 10 (vilket verkar otroligt då hästen börjat få grå tinningar). När vi tittade på hästen var hon ömfotad på hårt underlag, mager men bukig och rätt oskött. (Hämtade henne 25/4)
Men föll för hästen & tog henne ändå.

Väl hemma reds hon på skogsväg & ömmade inte. Började vänja in på bete & hade en sakta invänjning (tyckte jag men vetefan om det inte gick för fort iaf), gick på bete & rörde sig ok. Men en dag tyckte jag hon kändes varm i hovarna samt var ömfotad/motvillig även på skogsväg.
Då kände jag även digitalpuls. Stod på boxvila 10dgr, släpptes ut på inrådan av vet.

Där är vi nu. Antar att gräset löste ut fånget? Kan ju även ha börjat vid hastigt foderbyte från silage till hö (det silaget vi fick med var mögligt, så ville inte ge det)..

Buttan är nog väl sent för nu, ur inflammationshämmande aspekt alltså, och hon verkar ju inte ha speciellt ont, så i det här läget är det ju som det är.

Sen, jag kan förstå att distriktarna inte kan hålla sig tiptop uppdaterade på alla djurslag hela tiden (sen finns det distriktare som är det med, ska icke förglömmas!), men man önskar ju då att de skulle kunna hänvisa vidare då.

Som tröst då så återigen, det finns de som det 'görs allt fel med' som blir bra, och din dam verkar ju ändå bättre, så förhoppningsvis kommer det gå bra ändå *pepp*

Vet du vad som utlöste fånget?
Lucern är bra mat för fångis, däremot, kan du få tag i lucern utan melass? Det finns ett par sorter. Har ni någon city gross med hästsortiment hos er? Där finns Dangrönts lucernpellets, som är omelasserad. Annars ska alla ÅF av svenska foder kunna ta hem det. Då får du bort sockret. Som kan (men inte behöver) spela en stor roll. Sen kan hö som sagt vara rena sockerbomben med (man kan analysera höet, annars så att blötlägga det så sockret lakas ur hjälper lite).

Vad gäller ömheten och tassigheten så som någon skrev (tror jag?), det kan vara sulömhet. Brukar hon röra sig ua på grus? Det kan förvisso ändras efter fång så de behöver skor, men är en faktor att ta med, om hon sen när hon INTE pulsar mer etc fortfarande är öm på t ex just grus.

Hur illa var det från början, hur påverkad/hur mycket symptom hade hon då? Har det pratats något om röntgen?

HUr är magen/hur har magen varit när den fick fång och fram till nu?

Fast det där skulle nog inte de flesta veterinär hålla med om. Fång är en inflammation - butta är inflammationshämmande.

Man brukar säga att buttan inte har någon effekt på fången i sig utan bara för smärtlindring. Så sa en veterinär till mig i alla fall.

Fast det är inte riktigt sant. Det är sant så tillvida att butta inte kan BOTA något som redan hänt. Det är bara symptombehandlande. Däremot, så jag minns tyvärr inte nu, men det finns väldokumenterat hur NSAID påverkar celler etc i hoven, och minskar risken för skador av inflammationen. Hmm, undrar om det inte står i det lilla häfte jag fick..

Jo. Här:

[NSAID] ger en minskad endotoxinfrisättning och motverkar trombocytaggregering och utveckling av mikrotromber i kapillärerna.

Nu är det mina ord igen:
Trombocytaggregering är de röda blodkropparnas förmåga/vilja att klumpa ihop sig, och mikrotromber är små små blodproppar. Kapillärerna är ju små små blodkärl, och de står för hovens näringstillförsel.

Dvs, man kan minska risken för mer skador i hoven med NSAID. Det kan dock inte påverka redan uppkomna skador, dvs kan inte bota ngt som redan hänt, däremot behandla symptom ( t ex ökad trombocytaggretion) och därmed minska risken för fler följdskador.

Söker du på bute och laminitis så hittar du olika åsikter i frågan. Veterinären jag pratade med sa att butta visserligen är inflammationshämmande men att det inte har större effekt på just fång utan används mest för smärtan.

Detta står i dokumentet länkat ovan tex.

Use of Pain medication
Routine use of medications such as bute (phenylbutazone) or banamine to relieve pain is controversial. Pain medication does not stop laminitis; it only masks the symptoms. While pain causes stress to both the horse and the owner, it is important to acknowledge that pain has an important function. It prevents a horse with laminitis from moving around too much during a period when its feet are in jeopardy, causing rotation of the coffin bone. Pain is not the enemy- gravity is the enemy. The best position for a horse with acute laminitis is lying down; off its feet. Removing pain medication may be the best thing to encourage your horse to get the ‘bed rest’ he needs. Bed deeply, and keep a horse friend close to help your horse feel comfortable and secure. Straw can sometimes be too high in sugar, so if your horse likes eating his bed, get it tested for sugar content. Even if your veterinarian chooses to prescribe short term medication in an attempt to limit inflammation, always confine a horse while on pain killing drugs so moving around does not cause more damage.

Jag har läst det där förr, det är ju dock inte förenligt med svensk djurskyddslag att låta dem ligga ner i smärta, även om fötterna mår bättre av det.

Men naturligtvis ska en fångis på NSAID hållas 'confined', dvs på box, just för att INTE knalla runt mer än den borde. Och den ska stå på lämpligt underlag. Självklart är butta och ut i hagen helt förkastligt.

Men det du citerar tar upp nackdelen med för god smärtlindring i kombination med för stora rörelsemöjligheter. Och det tar INTE upp det jag skrev. Det säger heller inte EMOT det jag skrev. Butta botar inget, men det kan minska följdverkningarna och minska risken för de skador som ännu inte skett. Inte genom att häva/avbryta/bota det pågående fånganfallet, men behandla lite av symptomen. Dvs precis som ditt citat säger. Butta är bara SYMPTOMLINDRANDE. Men ett av symptomen vid fång är den försämrade blodcirkulationen i hoven, och risken för små små tromber i kapillärerna. Vilket gör 'bad worse'. Man får inte i hetsen att inte symptombehandla just bara symptom glömma att vissa symptom är i sig skadliga och kan ge försvårad sjukdom och/eller följdsjukdom.

ALLT man gör vid fång är symptombehandlade tyvärr. Allt vi gör för att försöka hindra/minska en rotation/sänkning av hovbenet är OCKSÅ symptombehandling, för det kommer inte åt bristningen i vävnaden. Precis som dokumentet skriver.

Lite på samma vis som mitt antikoagulantia inte gör något åt eller botar/löser upp den blodpropp jag redan har, men minskar risken för att proppen ska byggas på och/eller jag ska få en ny.

Senast ändrad:

glöm inte att det är väldigt olika bud om hur man ska behandla en fånghäst.... barfota och rörelse vs långvarig boxvila och heartbars. båda läger hävdar att deras metod är den bästa.

Det vet jag absolut, men jag var inte övertydlig om det i mitt inlägg.

Men det tror jag vi har tagit upp otaliga gånger i tråden, att man måste hitta det som fungerar för SIN häst.

Men JAG tror iaf att det vikigaste är att hitta ORSAKEN till varför hästen fick fång, ta bort det, ge smärtlindring/antiinflammatoriskt som hästen fungerar på, och sen får man rehabilitera hästen på det sätt som passar den enskilda hästen bäst.

Nu är jag inte helt insatt i medicinska begrepp men jag har läst flera artiklar om att NSAID preparatens antiinflammatoriska effekter troligen kan bromsa och även stoppa ett fånganfall - om man sätter in dem i tid dvs innan lamellerna i hovarna börjar brytas ner.

Här är en länk till ett abstrakt av en av artiklarna. Det är egentligen en slags sammanfattning av de senaste teorierna om hur ett fånganfall triggas igång så den handlar inte så mkt om just NSAID.

http://www.j-evs.com/article/S0737-0806(08)00435-8/abstract

I själva artikeln som är mkt intressant i sin helhet står det i avsnittet om behandling

" As mentioned, anti-inflammatory therapy is an essential component of treatment"

Sedan står det ex på olika antiinflammatoriska mediciner.

Nu ska man vara försiktig med dessa eftersom de kan ställa till med problem frö tarmen.

givetvis bör man leta efter orsaken och eliminera den!

min poäng är att i den här tråden förespråkas endast den konservativa linjen med långvarig boxvila och kraftig medicinering. man kanske borde fundera lite över om det verkligen är det bästa sättet. dom som använder sig av barfota-metoden med fri rörelse i flock har bevisligen fått mkt bra resultat och lyckats rehabilitera hästar som varit dödsdömda enligt konvensjonella veterinärer och hovslagare. det tycker jag är väldigt intressant. jag känner till några själv och det finns massor av dokumentasjon på nätet om man är intresserad av att bilda sin egen uppfatning.

dessutom så rör en häst på sig i boxen också... och eftersom det är just vändingarna som gör mest ont för en fånghäst kan man anta att det är då det ev kan uppstå ytterligare skador i hoven. därför borde det vara bättre med en mindre hage där hästen lugnt kan gå omkring och slippa vända så snävt. för att inte tala om den mentala biten, det är ett välkänd faktum bland läkare att en lycklig pasient läker mkt bättre än en olycklig.

själv tror jag på en gyllene medellinje.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 924
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Trotts extremt försiktig invänjning på gräset så har nu fullblodet lyckats få fång :cry: Så i år blir det inget bete utan hon får gå i...
Svar
9
· Visningar
1 829
Senast: DarkInNight
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 586
Senast: Atalantha
·
L
Hästvård Ja, de som läst min tråd om shettisen som verkades helt tossigt kan ju bakgrunden, men tar det lite snabbt i alla fall: Jag har ett... 7 8 9
Svar
171
· Visningar
18 208
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka