Fantasin rinner iväg!!

A

AusboCaligula99

Jag har en helt underbar ridtravare som är väldigt välriden & utbildad.
Brukade rida i paddocken regelbundet tidigare, men så rann fantasin iväg & jag har fått FANTASITORKA!:crazy: och nu när jag tänkt börja rida i paddocken igen så behöver jag MASSOR med tips på olika & roliga övningar som bla. stärker galoppen mm. Och gärna tips om hur jag kan få till galoppombytena ordentligt, han kan dem men det är jag som är ovan att göra byten på storhäst, var inga problem med mina tidigare ponnyer.

Tackar & Bockar för alla möjliga tips :bow:

Mvh Linnea
 
Sv: Fantasin rinner iväg!!

Jag är inte någon expert på det här men eftersom ingen svarat dej så gör jag det. :grin:

Stärka galoppen sa du. Gör du inte det bäst i skogen?
Och sedan detta med galoppombyten. Du kunde det med ponny men inte stor häst. Vad är skillnad? Galoppombyten som galoppombyten, eller?
Någon annan som vet? :confused:
 
Sv: Fantasin rinner iväg!!

Det som stärker galoppen som bäst är galoppfattningar, så du kanske kan göra något kul med de :D
Sätt upp mål, att han kanske bara får trava fem steg och sedan ska han galoppera (om han kanske inte redan klarar de xD) eller att han ena gången ska galoppera fem steg och nästa gång tio etc.
 
Sv: Fantasin rinner iväg!!

Det som stärker galoppen som bäst är galoppfattningar, så du kanske kan göra något kul med de :D
Sätt upp mål, att han kanske bara får trava fem steg och sedan ska han galoppera (om han kanske inte redan klarar de xD) eller att han ena gången ska galoppera fem steg och nästa gång tio etc.

Han kan båda galopperna och galopperar på i bra form ;)

Mvh Linnea :D
 
Sv: Fantasin rinner iväg!!

Har du ridit "vanlig"unghäst? Isf gör på samma sätt som dom, :)

Hur menade du nu?
Ja, jag har ridit "vanliga" unghästar, allt från olika ungponnier till holsteinare.
Men nu är det en ridtravare jag har och han är 10år och KAN galoppombyten men JAG får inte till dem, han har gjort dem med tidigare ägare och jag har lyckats ibland.
 
Sv: Fantasin rinner iväg!!

Jag är inte någon expert på det här men eftersom ingen svarat dej så gör jag det. :grin:

Stärka galoppen sa du. Gör du inte det bäst i skogen?
Och sedan detta med galoppombyten. Du kunde det med ponny men inte stor häst. Vad är skillnad? Galoppombyten som galoppombyten, eller?
Någon annan som vet? :confused:

Så tänkte jag oxå, galoppombyten som galoppombyten.
Men det funkar inte :crazy:
Jag känner själv hur han "laddar" för galoppombyte när vi galopperar över diagonalen, men hur jag än gör så vägrar han byta :grin:

Mvh Linnea
 
Sv: Fantasin rinner iväg!!

Jag arbeter mycket för att stärka galoppen på min foderhäst. Blir ju lite tråkigt i längden, så har börjat sätta upp mål.
sätter ett streck i paddocken och startar ganska lång ifrån och fattar galopp, sen efter varje varv går vi närmare och närmare så han får mindre tid på sig att fatta galoppen, han förstår det konstigt nog också. :D
 
Sv: Fantasin rinner iväg!!

Tjaa.. du kan ju alltid rida över galoppbommar, galoppserpentiner och sånt (med tanke på att du ville stärka galoppen). om han inte byter galopp när du ger skänkeln så byter han nog gärna i serpentinerna när det är svårt att galoppera förvänd galopp eller så kanske han bryter av, men om du då håller igång han och säger till bestämt att han inte får bryta av så.. :) eller inte vet jag, känner ju inte din häst så bra och med 'säga till bestämt' menar jag inte att du ska piska han blodig och skänkla så att revbenen går sönder men bara att du manar på han lite mer och sådär ;)

och så kan du ju alltid träna dressyrprogram och sånt :D Det är superkul tycker jag!
 
Sv: Fantasin rinner iväg!!

Vad gäller galoppen så ta gärna till en bom som hjälp för då trampar han om. När det gäller övningar så tycker jag att det är underbart att göra saker ifrån marken som tömkörning lite Nh och sånt. När det gäller uppsuttet så finns det så mkt man kan göra med bommar och serpentiner, koner m.m. Använd upphöjd cavaletti rid på bågar allt för att också stärka när hästen hela tiden måste trampa om. Löshoppa är också bra, men då gäller det att det är bra underlag. Lycka till!!
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 140
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 746
Senast: Nahar
·
Ridning Hej! Min 4-åriga unghäst har sedan jag köpte henne varit ganska spänd vid uppsittning och gärna gått iväg, men senaste tiden har det...
Svar
8
· Visningar
2 130
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Hej! Min syster har fått corona och jag har torrhosta, ont i huvud och hals mm. så förmodligen har jag det också. Finns inga lediga...
Svar
13
· Visningar
1 472
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp