Fantasyböcker

@niphredil Har spanat in Avalon länge men inte riktigt vågat köpa (lite dyrare på Adlibris än de flesta andra böckerna), men nu får den faktiskt följa med i nästa paket. Hellre det än att råka köpa något som Dragon Prince, Vampire Diaries eller Lord of the Fading Lands igen; när du rekommenderar så vågar jag nog lita på att jag slipper kärlek vid första ögonkastet som baseras enbart på att karaktärerna är skitsnygga och har något maaagiskt band och allmänt vidriga personligheter. (Japp, jag har på bara de senaste tre månaderna lyckats läsa tre böcker av tre olika författare som har det temat. Något är uppenbarligen väldigt fel på mitt sätt att välja nya böcker.)
Haha, jag känner mig smickrad :D. Men det finns lite sånt i den faktiskt, vilket jag störde mig en del på. Men - den har andra styrkor som gör den läsvärd. Jag älskar Morgan le Fay och hennes styrka, hur hon beskrivs så olika av olika karaktärer och liksom är som en riktig människa. Alla karaktärer är så, beroende på vems perspektiv du läser ur så framstår de på olika sätt och det gillar jag, för det är så tröttsamt med alla böcker där en är den vackra, en är den dumma, en är den starka.
 
*Hoppar över från Senior*

Jag är fantasynörd ut i fingerspetsarna och älskar att läsa - har inte riktigt tid att sitta ned med en god bok nuförtiden, men lyssnar säker igenom trettio timmar audiobok per vecka. ^^

Scott Lynch ÄGER med sin serie Gentleman Bastards. Karaktärerna är levande, intrigerna intrigerande och dialogen underbar! :heart
Handlar om ett gäng klipska tjuvar och bedragare. Man upptäcker allteftersom att världen är fantastiskt genomtänkt, genuin och unik. Jag blir alltid hungrig när jag läser/lyssnar. =)
Väntar också med spänning på nästa bok i serien "The Demon Cycle" av Peter V. Brett
Välskriven, fängslande och rätt unik när man får läsa händelser i samma tidsram från två olika perspektiv. Jag vill inte skriva någonting alls om handlingen. ^^

Black Library (Games Workshop) har ett gäng rätt fantastiska serier/böcker som jag tror att folk lätt missar. För mig som gillar lite "gritty" fantasy som Joe Abercrombie är serien om Malus Darkblade, av Dan Abnett och Mike Lee, en vinnare! Lite kul, kvick, hård och blodig... och inte sådär svartvit som fantasy gärna blir.
Detsamma gäller "Blackhearts, the omnibus" av Nathan Long. Strålande!


Eddings har som sagt inte åldrats särskilt väl, jag läste ett par böcker för första gången för ett par år sedan, och det var plågsamt.

Inte heller ett fan av Tolkien, trots att jag varit rollspelare i många år. ^^
 
Måste bara kommentera om Eddings (som jag fortfarande gillar, läste honom först i tonåren). Det mesta är mycket bättre på engelska, han har en ordrikedom som inte kommer till sin rätt i översättningar.
Sedan håller jag med om att det är mycket klichéer och könsstereotyper, men ändå bra.
 
Jag har bara läst Eddings på engelska och tycker fortfarande inte att de är bra. Möjligtvis för ungdomar runt tolv/fjorton... men då är frågan om man verkligen vill uppmuntra de där könsstereotyperna. =)
 
@Rouge I min fantasyhylla står Lian Hearns böcker, Över näktergalens golv, kan de passa som fantasy utan medeltid? Visserligen inte antiken eller vikingar men inte europeisk medeltid heller. Kankse Johanne Hildebrandts Valhalla-serie passar bättre?

Valhalla-serien har jag läst, men Hearn har jag inte läst. Ska kolla upp :)

"Söner Av Heimdal" av Helena Andersson, har inte läst den själv dock.


Annars ex Octavia Butler, Marge Percy, eller Margaret Atwood som nämns ovan. Sam- eller framtida dystopier.

Inte läst något av förslagen, ska kollas upp.

Tack båda för tips! :)
 
Som så ånga andra sagt, Jordan, Tolkien och Fiest. Mina favoriter. Våga gå ifrån Ringen triologin och Hobbit om du gillar de och läs andra böcker runt hans värld, finns så många till (många bara på engelska).

Sen är en ny persolig favorit serie Svärdens väktare av Nick Perumov. Mörk serie som ibland är lite krångligt skriven och många namn är i början skrivna med rysk skrift tror jag (??), vilket gör att man hackar lite i läsningen men när man kommer in i de är jättebra! Precis köpt hem bok 9 och ska börja snart )
 
Mina är nog egentligen för tonåringar, men en bra bok är bra bok.

Varför har ingen nämnt Eragon? :o:p Filmen var absolut värdelös men jag minns böckerna med värme :love:

Jag måste nämna en ung svensk författare också - Julia Sandström, som skrivit serien Nyckelväktarna. Kanske för yngre publik egentligen men det känns ändå härligt med en så ung talang.

Annars finns Henrik Larsson med serien Blodsarvet. Lite annorlunda med kanske mera vikingakänsel i än medeltida, men den är iallafall för lite äldre. Själv har jag den tredje boken i bokhyllan som väntar på att bli läst :love:

Locke Lamora har några nämnt tidigare (finns det mera än en bok? :o), kan jag också rekommendera.

De vandrande städerna av Philip Reeve (dock kanske lite sci-fi?) är också ganska bra, slutade dock läsa dem eftersom jag ogillar olyckliga slut :cry:

Inte att förglömma Bartimaeus triologin av Jonathan Stroud! :D Älskar den! Och den är lite anti-hjälte, med en sarkatisk demon :D

Just boken "Med nio liv" av Diana Wynne Jones är(var) jag extra förtjust i också :love:

Absolut inget för äckelkänsliga men Parasit av Scott Westerfield (om den ens räknas som fantasy?) är värt en titt.

Aeronauten (sci-fi?) av Eoin Colfer var jag tvungen att läsa om och om då jag inte ville att den skulle ta slut :D

Spejarens lärling-serien är kanske för en yngre publik men jag älskar den fortfarande :love: och sörjer att serien nu efter 12 böcker är slut :cry:

Naomi Novik har andra nämnt tidigare, en liten guldskatt om man är förtjust i historia också.

En annan serie som egentligen är för unga är De Fem Utvalda-serien av Anthony Horowitz som utspelar sig i mera nutid. Måste se efter om den femte och sista boken har kommit ut ... :cautious:

En bok som aldrig misslyckas med att få mig att känna julkänslor är "En ring av järn" av Susan Cooper :love:

Och slutligen bara för att det skulle rent av olagligt för ett gammalt fan som mig att inte nämna den här - Harry Potter! :D
 
Andrzej Sapkowski är ju också värd att nämna tycker jag iallafall. Han har gett ut 2 böcker på svenska vad jag vet.
Deborah Harkness är kanon bra enligt mig iallafall ;) Sedan så har vi ju även Anne Rice :)
 
Eragon :heart!

Och om vampyrer/monster räknas till fantasy så missa inte The Passage. Oförglömlig asläskig välskriven som bara den.
 
Jag vill slå ett slag för Nick Perumov, en rysk författare som skriver serien "Svärdets Väktare".
Jag tycker han skriver bra, lite väl mycket ord ibland bara :p Jag tycker om religionen i böckerna och alla världar som gör att man tror det kan ha hänt ;)
 
@Asko Håller med dig om att det inte spelar så stor roll om böckerna riktar sig till yngre läsare! Just nu håller jag på att plöja igenom alla Tamora Pierces böcker, och även om de är skrivna för en yngre publik så gör det just ingenting. Hennes Alannaserie är något av det bästa jag läst i fantasyväg, få böcker och karaktärer har känts så äkta som de.

För övrigt har jag nu en lista på tio nya fantasyförfattare som jag absolut måste läsa, och Wheel of Time är påbörjad. Buke är bäst :love:.
 
Är Eddings alltså läsvärda? Jag har hört talas om dem typ en miljon gånger, men har av något skäl blivit avskräckt?
Det räcker med att läsa en av serierna som Eddings har skrivit (jag gillar de med spjuthök bäst), resten är bara upprepningar på samma tema med samma personligheter (fast de är omdöpta). Typ. :)

Dessutom rekommenderar jag att inte läsa de om Belgarath och Polgara som kommer efter och typ sammanfattar - de är riktiga sömnpiller som bara gaggar på :p
 
Jag läser inte mycket fantasy längre (och vet knappt vad som räknas in i den kategorin), men jag älslade Aurian när jag läste som mest.

Andra böcker som jag tycker är fantastiska är Bartimeaus-trilogin av Jonathan Stroud. Det är helt genial :D

Även Abarat är fantastisk och väldigt annorlunda gentemot många andra böcker. Ett stort plus är dessutom att det finns massor av fina bilder i vissa utgåvor, vilket låter tramsigt men så himla fint!

Jag gillade även de första böckerna i Terry Goodkinds serie om sanningens svärd, men den spårade ur totalt efter typ bok 7 eller så. Därefter tvingade jag mig att läsa resten eftersom jag ville veta hur den slutar :angel: (Och jag avråder alla att INTE se filmatiseringen, den är sämst!)

Jag gillade även Pullmans trilogi om den mörka materian, men det var rött längesedan jag läste den så jag är osäker på hur väl den åldrats och hur bra den passar lite äldre personer :)
 
Ooh, nostalgi att läsa i den här tråden! Plöjde typ igenom allt som bliblioteken fick in upp till gymnasiet men nu blir det tyvärr inte alls lika mycket läsning... Men de här kommer jag i alla fall ihåg att jag älskade:

Tamora Pierce - Alanna och The Immortals -böckerna :love:
Meredith Ann Pierce - The Firebringer och böckerna om Aeriel (The Darkangel Trilogy)
Lian Hearn - Tales of the Otori (om de nu räknas som fantasy)
Ursula K LeGuin - Övärlden
Jonathan Stroud - Bartimaeus
Mary Hoffman - Stravaganza
Christopher Paolini - Eragon
Tolkien - Hobbit och LOTR - när jag väl tagit mig igenom början med all dötrist släkthistoria :p
Lewis - Narnia

Hmm, har säkert glömt massor också...
 
Jag tä
Ooh, nostalgi att läsa i den här tråden! Plöjde typ igenom allt som bliblioteken fick in upp till gymnasiet men nu blir det tyvärr inte alls lika mycket läsning... Men de här kommer jag i alla fall ihåg att jag älskade:

Tamora Pierce - Alanna och The Immortals -böckerna :love:
Meredith Ann Pierce - The Firebringer och böckerna om Aeriel (The Darkangel Trilogy)
Lian Hearn - Tales of the Otori (om de nu räknas som fantasy)
Ursula K LeGuin - Övärlden
Jonathan Stroud - Bartimaeus
Mary Hoffman - Stravaganza
Christopher Paolini - Eragon
Tolkien - Hobbit och LOTR - när jag väl tagit mig igenom början med all dötrist släkthistoria :p
Lewis - Narnia

Hmm, har säkert glömt massor också...
Jag tänkte köpa Alanna serien nyligen (hög nostalgi nivå) och tydligen säljs det inte på svenska längre :(
Såklart går det att läsa på engelska, men ville ha för nostalgin.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp