FAQ Version 1.0

Jag fattade nog trögt igår, många tomtenissar med glöggpavor häromkring :d Lägg in din beskrivning på 7G så blir FAQen bättre, ser fram mot den. Hur man skall göra med den allmänna förståelsen vet jag inte, går det inte att fläta in lite sånt också i 7G-delen?
 
Har lagt ut en version 1.11 Har bara rättat lite stavfel, samt nån mindre ändring för att inte provocera nykomlingar. Lillebill kan kanske ta bort tråden med version 1.1 ?

Tasse, hur hanterar vi uppdateringarna? Det går inte att kopiera texten rakt av, man får inte med färger, fet stil och sånt. En variant är om du lägger ut 7G-delen så klipper jag in den och lägger ut hela FAQen igen med nytt versionsnummer? Jag har FAQen sparad i min texteditor med argumenten. I så fall får lillebill ta bort gamla efterhand tills vi alla är nöjda.

Caballus, har du några ideer på hur man kan muta folk :devil: :o
 
Som jag redan sagt - jag vill inte ha Seven Games utlagda på det sättet. Vill du knycka det nånstans ifrån, eller skriva själv - go ahead. Men min version ska inte ligga ute på det sättet.
 
Hästar kan ju förvisso mutas med morötter.

Men nu är det nära till nyårsafton, tror att för samtliga tvåfotingar skulle en champagneflaska var räcka :cool: :angel:

Ta det som en god kaka. Man får en liten bit serverad på tallrik, en bit som är så god att man bara måste resa sig upp från stolen och själv gå och hämta mer. Förmå folk att vilja göra detta, att lära sig ett bättre sätt.

Bara det att VI vet att detta är ett bättre sätt, men de som inte provat på detta ännu (och som FAQ-en är till för)så är deras GAMLA traditionella sätt det bästa, för det känner de till. Ska de ge sig in på NH så måste de lära sig att tänka om vad en häst verkligen är:

En levande varelse, som både pratar och lyssnar och förstår
eller
Ett objekt man sadlar, tränsar, rider, gullar med men aldrig behöver lyssna på, inte helt så olikt en cykel :confused:

Jag är dålig på PR, jag är både för ärlig och för rättfram. Någon som är mer diplomatisk som vet hur man mixtrar med sånt, kanske?
 
Poängen är ju just att det har inget med övningar eller Seven Games att göra - egentligen! Det spelar ingen roll vilka övningar dom gör eller vilken version av SG dom får tag på om inte filosofin redan anammats. Man lär sig inte NH-filosofin via SG, men man kan lära sig mycket av SG och utveckla kommunikationen med sin häst om filosofin redan förståtts och accepterats.

För som redan sagt: NH handlar inte om VAD man gör, utan HUR och VARFÖR man gör det. Således är alla övningar i världen värdelösa om man inte gör dom med rätt kunskap och attityd.

JAG Förstår vad du menar.

Men de som FAQ-en är ämnad till gör det nog sannerligen inte. Du vet väl att NH bara utövas av såna därna konstiga människor, med lasson och westernhattar?

Man måste låta folk smaka på kakan, de måste få övertyga sig själva att NH i helhet är bättre än tex en snabbfix som hingstkedjor, att vi inte bara sitter här på forumet och snackar skit, utan att vi diskuterar något som faktiskt funkar irl också. Man måste ge folket en anledning till att verkligen vilja lära om från början.

Och enklaste sättet att få folk att börja TRO är att bevisa att det funkar för dem också! :idea:
 
Du har helt rätt. Dock vet jag inte hur det ska gå att få till det i en text. Jag kan det då inte :crazy:
 
Som jag sa åt saddleman (tror jag): Det är svårt nog att "sammanfatta" vad NH är om man får skriva en hel j*vla bok, den enda som någorlunda klarat det är Parelli. Det är stört omöjligt att göra det i en FAQ! :crazy:
 
Vad sägs om att skriva ner lite om hästens historia, HUR dom fungerar..typ att dom ÄR flockdjur, har liten magsäck och framför allt att man får improvisera lite beroende på indivden...det jag som icke NH are kan reagera på är att folk tycks tro att det som står...det gäller...oavsett.

Att hästar alltid är "dumma" av någon anledning..antingen har/är dom felbehandlade, har ont(Mycket viktigt att kolla upp) eller helt enkelt är i en utvecklingsfas som är åldersrelaterad
..att inte tjata ihjäl hästarna men övningar dom tillslut bli galna på

EN filosofi är ju inte rätt för alla hästar..men själva grundfilosofin är upp till var o en människa...och att tänka på att man som "team" skall passa ihop och inte förställa sig saker man inte är....gör man inte saker helhjärtat så tror inte hästen på dig...JAG tror att en häst respekterar en människa som är "svag" om den inte försöker tro att den är stark.....hästar "hjälper" sin människa om den tycker människan behöver eller är värd detta, för den skull skall naturligtvis regler sättas upp, men inte ur en bok, utan med referenser till den människas personlighet som är RÄTT.....

Hmmmmm, får du ut nåt av detta :rofl: :rofl:
 
Gott Nytt År till alla ”NH-are”,
och lycka till med FAQ:en och att göra forumet till ett forum FÖR NH.

LIA
 
haha jag vet :cool:
de finns en anledning till att jag bara läser vad som skrivs på NH o inte skrivet nått :p
 
Ja, ibland kan det vara lika kyligt på NH som utomhus :angel:
Men det är bra underbart när alla kommer överens, som tex. nu, när alla samsats och skrivit en mycket vettig FAQ :bow:

Ett nytt år har börjat, är det då inte dags att börja om på nytt, förlåta det förgångna och sätta lite fart på detta forum (då menar jag på annat sätt än de mycket tragiskt roande Martha-LIA - krigen) :confused:

Gott nytt år på er allihopa!
Var Glada!
 
Fast dom har varit ganska roande o läsa :)

Men jag kanske ska göra ett försök o börja skriva här inne ändå
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
5 173
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 233
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
853
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 223
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp