Får 140 000 för tågdödade hästar

Sv: Får 140 000 för tågdödade hästar

Den där lagen borde ändras. Begriper inte varför trafikverket ska ersätta för djur som hamnar på spåren och blir överkörda.
 
Sv: Får 140 000 för tågdödade hästar

Araber finns i parti och minut, och nästan skänks bort gratis, måste vara väldigt speciella djur som kostar så mkt!
Borde det inte vara en hästägares skyldighet att ansvara att djuren hålls innanför staket?
 
Sv: Får 140 000 för tågdödade hästar

Bodde jag nära tåg skulle jag förutom vanliga elstängsel ha trästaket och älgstaket...
 
Sv: Får 140 000 för tågdödade hästar

Konstig lag! Annars om en häst kommer lös och blir påkörd så är det ju hästägaren som får stå för skadorna på bilen, borde det inte vara samma med tåg?
 
Sv: Får 140 000 för tågdödade hästar

Araber finns i parti och minut, och nästan skänks bort gratis, måste vara väldigt speciella djur som kostar så mkt!
Borde det inte vara en hästägares skyldighet att ansvara att djuren hålls innanför staket?

Ja det är en konstig lag, men hur är 45000 kr/st för en arab ett sådant märkvärdigt pris? Tycker att man kunnat få ett betydligt högre pris för dem!
 
Sv: Får 140 000 för tågdödade hästar

Blir tåget skadat så kan tågbolaget kräva hästägaren på pengar. Däremot är jag osäker på om något bolag någonsin gjort det. Och en häst gör inte så stor skada på ett tåg, i alla fall inte dom äldre tågen som inte är gjorda av "plast".
Antar att lagen är sen den gamla statliga tiden, trafikverket får ju även betala begravningar för dom människor som blir påkörda...
 
Sv: Får 140 000 för tågdödade hästar

Konstig lag! Annars om en häst kommer lös och blir påkörd så är det ju hästägaren som får stå för skadorna på bilen, borde det inte vara samma med tåg?

Hur menar du nu??? Om det va så skulle vi väl inte behöva ta del av alla dessa trafikolyckok mellan hästar och bilar.. Jag menar i så fall skulle väl ingen hästägare våga påstrida sina lagliga rättigheter för sitt framförande av fordon.

Det du kanske tänker på är om det går att uppvisa brister i hästhållningen och förfarit "oaktsamt", ja då och endast då går motparten skades fri.

Tyvärr leder denna "föråldrade" lagstiftning till att många av dagens hästägare anser sig inte ha några skyldigheter,, bara rättigheter.

Titta bara på hur många av dagens hästägares "inhägnader" är i beskaffenhet, Man blir häpen över hur bristande kunskapsnivån är redan på den punkten.

Svaret blir ofta att ja men det va ju elstängsel,, ja men det va ju inget el i stängslet.

Nähäää,,,,,,

Staket med max två 2 mm trådar, plaststolpar i en diameter på max 1,00 cm, eller ännu bättre nedgnagda trästolp som påminner mer om plock e pinn än fullvärdigt stängsel, ja det finns massor med ex. många på detta forum berkar t.o.m. stolta med att både i text och bild visa upp sitt bevismaterial helt frivilligt.

Tror fasen att polisen börjar gå lite mera på djupet om vad som lett till att dessa typer av olyckor börjar bli ett större problem än trafikolyckor "plåt mot plåt".

Jag ser det inte som en negativ utveckling, däremot så lider jag med varje djur som blir utsatt för denna typ av trauma. Det possitiva är att ju större statestik på bristande djurhållning som kommer framträda, ju mera kommer lagstiftningen att skärpas upp.

Å snart e vi där,, hästar kommer genom lagändring inte längre klassas som fordon, kanske t.o.m. fråntas allemansrätten,, Tack för det alla ni som bidragit till detta genom Ert egoistiska tänkande, uppvisande brist på medmännsklighet och främst uppvisande av bristande hästhållning.

Visst,, skarpt skrivet men någon gång måste någon vara budbärare och i klartext skriva rakt och ärligt.

Tyvärr är det många ggr det enda sättet att få vissa att börja inse vari det brister.
 
Sv: Får 140 000 för tågdödade hästar

Jo jag menar såhär:
En hästägare skall enligt lag se till att hästen inte kan komma ut från sin hage på eget bevåg (vilket kan vara nog så jävligt) och om då hästen ändå kommer ut och råkar springa upp på en väg och bli påkörd så är detta hästägarens ansvar eftersom hästen inte var tillräckligt instängslad och då får hästägaren betala eventuella skador på bilen.
Antar att det samma gäller om en bil skulle rulla iväg och bli påkörd då får väl bilägaren till den "lösa" bilen oxå stå för skadorna på den andra bilen.

Jag är fullt införstådd med att många hästägares hagar lämnar mycket att önska och jag har själv drivit denna fråga hårt i ridklubben jag var engagerad i för några år sen. När vi fick erbjudande från en stängselfirma att de skulle komma ut och ha en föreläsning gratis för att öka kunskapen om stängsling så fick de inte komma för de andra tyckte det var löjligt "vem som helst kan väl sätta ett staket och koppla in el i det" sas det då...
 
Sv: Får 140 000 för tågdödade hästar

Har lagarna om detta ändrats nyligen så att man har strikt ägaransvar även för häst?

När jag var aktiv inom ridsporten (5 år sedan) så klassades hästar mer som vilt, sparkade tex en häst sönder en parkerad bil så var det oftast bilägarens fel.
 
Sv: Får 140 000 för tågdödade hästar

Nja, med största sannolikhet kommer bilföraren bli ansvarig för krocken med hästen och få betala ersättning.
Dåliga staket behöver vara riktigt dåliga..
Och även bra staket hindrar inte en häst (min häst blev så skrämd att han drog rakt genom 4000v och blev så rädd av stöten att han fortsatte springa, som tur var klarade han sig över den stora vägen)
 
Sv: Får 140 000 för tågdödade hästar

Häst har väl klassats som fordon i många år.
Glömde visst i mina förra inlägg: Om man har ett bristfälligt staket så kan man som hästägare bli skyldig att betala skadestånd. Fasen nu blev jag osäker läste en artikel om detta för ett tag sen.
 
Sv: Får 140 000 för tågdödade hästar

Nej du har fel det är bilföraren som åker på det såvida det inte kan påvisas att hästägaren varit grovt oaktsam (och det skall mkt till nästintill så att hästägaren måste aktivt öppna grinden och shasa iväg hästen lös upp på vägen typ), så tvärtom blir det bilföraren som får både stå för skador på sin bil samt stå för skadorna på hästen. Är det däremot en hund som vållar olyckan är det hundägaren som får stå för allt för på hund finns det strikt ägaransvar vilket inte finns på häst då häst jämställs med vilt när de kommer lösa. Och som alltid så är det så att en bil får inte framföras fortare än att man alltid kan stanna om det behövs.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Månadens läsare Per Widgren, 97 år, började arbeta på familjegården Mattise på Gotland på 30-talet. Då var han 13 år gammal och de...
Svar
0
· Visningar
215
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I Sörmland får Eskilstuna United nästan 54 000 kronor. Nyköpings BIS får drygt 49 000 och Guif drygt 36 000. Fotbollen i Sörmland får...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Mats Sundin är inte bara ishockeyikon. Han är också framgångsrik hästägare. Under lördagen vann ”Suddens” Borups Victory 220 000 kronor...
Svar
0
· Visningar
189
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I vår ska kommunen bygga två hagar till Vallentuna 4H, som behöver mer betesmark. Hagarna ligger i Ekebyskogen och där ska gårdens...
Svar
0
· Visningar
152
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp