Bukefalos 28 år!

Far/dotter-parning, konsekvens från SKK?

Skogstrollet

Trådstartare
En snabb fråga. Enligt SKK:s grundregler (2:6) är far/dotterparning (och likvärdig) förbjuden, men vad blir konsekvensen om man genomför en sådan ändå?
Får valparna registreras? Reggas de med avelsförbud? Utesluts man?
 
Sv: Far/dotter-parning, konsekvens från SKK?

Jag är inte säker, men jag tror att man utesluts. Är det första gången man missköter sig får man nog bara en varning, men har man misskött sig tidigare så utesluts man.

Valparna reggas med avelsförbud.
 
Sv: Far/dotter-parning, konsekvens från SKK?

Nej, man kan faktiskt få dispens på en sådan parning. Så dom kan reggas, och avlas vidare på.

Jag vet dock inte vad som behöver ligga till grund för att få en dispens.
 
Sv: Far/dotter-parning, konsekvens från SKK?

Om uppfödaren utesluts eller inte beror på om dte är första gången som den bryter mot reglerna eller inte.
 
Sv: Far/dotter-parning, konsekvens från SKK?

Ja, det stämmer med det svar jag fick ifrån SKK. Jag var tvungen att skicka ett mail och kolla.

"Avkommorna får registreras, ingen avelsspärr sätts. Uppfödaren blir ärende för SKK:s Uppfödar- och Kennelkonsulentkommitté och ombeds att förklara sig till denna. UKK gör sedan en bedömning om ärendet ska skickas vidare till Disciplinnämnden eller inte."
 
Sv: Far/dotter-parning, konsekvens från SKK?

Jo det stämmer. Det här är dock en diskussion som uppkom i min diskussionsgrupp i kursen jag läser nu. :)
 
Sv: Far/dotter-parning, konsekvens från SKK?

Jo, jag förstod att det inte handlade om henne, men det bara poppade upp och tänkte vad som hände där? Vet att du har förklarat det innan, men jag minns inte, visst fick hon dispans för tjuvparning?
 
Sv: Far/dotter-parning, konsekvens från SKK?

Om jag inte minns fel så blev det först årskiftet efter att Billie föds inte tillåtet att para med så hög inavelsgrad. Så hon påverkades inte alls. Jag ifrågasatte inte det då så jag kan inte svära på att det var så, men det är vad jag minns av samtalet. Har ingen kontakt med uppfödaren längre. Men det var en tjuvparning, tiken var för ung och bara två valpar behölls.
 
Sv: Far/dotter-parning, konsekvens från SKK?

Men den här parningen borde väl inte heller vara godkänd..
regg..S18450/2008
 
Sv: Far/dotter-parning, konsekvens från SKK?

Med en inavelsgrad på 12,5 så reggas valparna som vanligt. Uppfödaren har kanske fått en påpekan om inavelsgraden, men knappast mer än så.
 
Sv: Far/dotter-parning, konsekvens från SKK?

Men herregud..

Jag kan inte mycket allt om avel. Men reagerade på det här exemplet också iom att tiken, två generationer bak, som återkommer två gånger fick valpar i mars och sedan i oktober samma år. Är det lämpligt?
 
Sv: Far/dotter-parning, konsekvens från SKK?

Man får para en tik två löp på raken, men efter det måste hon ha minst 12 månaders vila.

Man får ingen påpekan om inavelsgraden vid 12,5%. Halvsyskonparningar är fullt legitima än så länge.
Finns många fina resultat av sådana :)
 
Sv: Far/dotter-parning, konsekvens från SKK?

Hur beräknar man inavelsgrad?
Jag har för mig att jag har sett en sida där man kunde göra det genom att skriva in föräldrarna men hittar inte den nu.
 
Sv: Far/dotter-parning, konsekvens från SKK?

Man kunde göra det förr på Genetica, och nu har även SKK en sida som heter Avelsdata.
 
Sv: Far/dotter-parning, konsekvens från SKK?

Grundreglerna säger ingenting om inavelsgrad. Frågan har varit uppe i någon av SKKs kommittéer (jag hittar bara inte i vilket protokoll det står) att man skulle sätta en gräns vid 25% vilket motsvarar de avelskombinationer som enligt grundreglerna från 2006 inte är tillåtna. Man beslöt dock att inte göra detta. Det är alltså endast avelskombinationerna förälder-avkomma och helsyskon som inte är förenliga med SKKs grundregler.

AvelsData visar grönt upp till 6,25%, men det innebär inte att man får någon påföljd från SKK om man överskrider detta. Snarare är denna funktion där för att påminna folk om att man inte bör gå över denna gräns.
 
Sv: Far/dotter-parning, konsekvens från SKK?

Grundreglerna säger ingenting om inavelsgrad.

Har jag inte heller påstått..

Men ofta i sådana fall hänvisas till att det är en tjuvparning och det är orsak till påpekan för uppfödare att se över sina rutiner och har det hänt flera gånger så kan det mycket väl skickas över till diciplinnämnden och uppfödaren kan mycket väl få registreringsförbud en tid/uteslutas ur skk.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Man får sig några tankeställare när man tittar på programmet och i allafall jag funderar på var gränsen går när det är vanvård och när...
2
Svar
29
· Visningar
9 064
Senast: Sol
·
Hundavel & Ras I min ras har vi en uppfödare som nu annonserar om "Gointervalpar" till salu - dvs blandraser mellan jaktgolden och pointer. Jag...
Svar
7
· Visningar
1 680
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 753
Senast: lundborg
·
C
Övr. Hund Går du i rottis-köpar tankar?! Läs då det här först!! V A R N I N G !:devil: När du köper oregistrerad rottweiler köper du inte en...
Svar
2
· Visningar
1 321
Senast: Generalen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp