Vaktande skarpa raser, ska det regleras, hur?

Det är ju just det hon antagligen menar med sin ironiska formulering - att hundslagsmål inte ska förekomma, alltså behöver man ingen hund avlad för det.

Så kanske hon menade. Eftersom att jag inte tycker rasen ska förbjudas så är det väl därför jag är kritisk till uttalandet och ordvalen.
 
Om du nu är så kritisk så maila! Nog fattar väl du med att hon inte förespråkar hundslagsmål?

Oj? Jag ville bolla det öppet här bara. Jag FATTAR att hon inte promotade hundslagsmål, utan jag tyckte bara det var märkligt formulerat. Att skaffa jakthund till exempel och inte syssla med jakt eller aktivera den likvärdigt känns ju rätt klyftigt att låta bli då att skaffa jakthund, men ska man inte hålla på med hundslagsmål ska man låta bli att skaffa kamphund(?) Tyckte parallellen var dum. Det är allt. Har kapat tråden tillräckligt för det här så jag lägger ner det nu.
 
Jag kunde förstå att hon kanske var ironisk. Men tyckte det var rätt korkat uttryckt. Hade det inte vart bättre att säga att ”ska man inte hålla på med weight pulling” eller liknande....tycker jag iaf. Eftersom att stor okunskap finns om ”kamphundar” så tror många att det är det enda de är bra för och jag tänker att det bekräftar okunskapen. Dvs, dom som inte vet bättre kan nog inte läsa denna ironi. Om det nu var det.

Alltså jag tycker att ironin är helt tydlig i sammanhanget.
Dessutom så de som sysslar med kampsport läser knappast råd eller letar efter info så utifrån det blir ironin i sammanhanget ännu mer tydlig. 👍
 
Alltså jag tycker att ironin är helt tydlig i sammanhanget.
Dessutom så de som sysslar med kampsport läser knappast råd eller letar efter info så utifrån det blir ironin i sammanhanget ännu mer tydlig. 👍
Sant. Det tror jag verkligen inte heller.
 
Av principskäl så är jag emot förbud av raser, jag anser att det är att tackla problemet i fel ände. Jag har heller aldrig hört om rasförbud som fungerat bra på de platser där de införts. Det brukar bara bli så att de olämpliga hundägarna skaffar något annat och flera vettiga människor som råkar ha "fel" hund får ta smällen.

Jag tror att en stor del av problemet är okontrollerad avel och uppfödare som inte är så noga med vilka de säljer till. Och det gäller oavsett om vi snackar renras eller blandras, skit finns i båda lägren. Någon form av kontroll på vem som får skaffa hund, och mer bildning vad gäller hundkunskap överhuvudtaget skulle nog göra skillnad, men jag tvivlar på att det skulle vara praktiskt genomförbart...

Jag är inte för att förbjuda blandrasavel heller - snarare tvärtom, mer utavel åt folket. Dock bör aveln absolut bli mer kontrollerad än den är idag, men det känns rätt off-topic för den här tråden så jag lämnar det därhän.
 
Att förbjuda raser är helt meningslöst. Puckona som gillar "farliga hundar" och gör hundar farliga kommer alltid att finnas. Och de kommer alltid hitta nya hundar att förstöra.
För några år sen ringde nån tjabo till oss och frågade om vi sålde farliga Schäfrar.
När svaret blev nej så frågade han om vi viste någon som sålde arga Schäfrar eller Pitbulls.

De här människorna kommer köpa Goldens och göra arga om så behövs.
 
Av principskäl så är jag emot förbud av raser, jag anser att det är att tackla problemet i fel ände. Jag har heller aldrig hört om rasförbud som fungerat bra på de platser där de införts. Det brukar bara bli så att de olämpliga hundägarna skaffar något annat och flera vettiga människor som råkar ha "fel" hund får ta smällen.

Jag tror att en stor del av problemet är okontrollerad avel och uppfödare som inte är så noga med vilka de säljer till. Och det gäller oavsett om vi snackar renras eller blandras, skit finns i båda lägren. Någon form av kontroll på vem som får skaffa hund, och mer bildning vad gäller hundkunskap överhuvudtaget skulle nog göra skillnad, men jag tvivlar på att det skulle vara praktiskt genomförbart...

Jag är inte för att förbjuda blandrasavel heller - snarare tvärtom, mer utavel åt folket. Dock bör aveln absolut bli mer kontrollerad än den är idag, men det känns rätt off-topic för den här tråden så jag lämnar det därhän.

Jag hade önskat att ALL avel var licensstyrd och kontrollerad på nått vis. Att någon form av utbildning krävdes. Även för blandrasavel.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Regeringen i Danmark har förbjudit dessa raser: 1) Amerikansk bulldog 2) American staffordshire terrier (Amstaff) 3) Boer boel 4)...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 678
Senast: muppia
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 912
E
Övr. Hund Läser trådar här där det ibland står om blandraser. Om folk som frågar om vilka som är dom bästa raser att blanda och vilka som inte är...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 528
Senast: Otter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp