Bukefalos 28 år!

Får eller getter??!!

C

Candykills

Hejsan!

Börjar bli dags att fundera på vilka underbara djur vi ska berika vår lilla gård med.
Kommer "användas" som sällskap och absolut inte som "mat"
Jag funderar på får och getter!
Dela gärna med er av ALL er erfarenhet av dessa :)

Det jag undrar är typ;

Är får/getter sociala och trevliga mot människor?
Hur många rekomenderas det att man har,tex går det bra med 2st får?
Måste man raka ett får?
Ska får/getter ha ett stall att gå in i eller trivs dom bra med vindskydd?
Vad äter dom?
Hur vill dom att deras hage ska se ut? vi har inte mycket utrymme som är speciellt "öppet" utan det är mest träd, stenar och något dike. Funkar det?


Det va nog allt jag kom på just nu!
Tack på förhand alla :p
 
Sv: Får eller getter??!!

Hej!

Jag har stått i 2 stall där vi haft getter.

Första stallet hade vi en av vardera könet, jag kan berätta hur många historier som helst om dom men för att spara tid gör jag en plus/minus-lista.

Stall 1.
- hangeten attackerad alla under 150 cm.
- dom gick inte att hålla bakom staket utan måste gå lösa (verkade inte bry sej om el alls!
- de stångade bilar.
- sprang alltid framför hästen när man red på volten.
- sommartid ville de vara med hela tiden- så man kunde inte rida ut eftersom man inte ville riskera att få med dom över hårt trafikerad väg.
- svårfångade när dom skulle in i boxen nattetid.
- äter allt (all typ av hästfoder måste förvaras högt upp där de inte kan komma åt).
- kissar och bajsar gärna i silage och hö.
- Superduktiga på klättring, hoppning och vältning- endast säkra dörrar håller dom ute/inne.

+ tjejgeten var trevlig och snäll och social..

Stall 2, där getterna köptes in när jag stått där ett tag. Underbara, sociala och kelna individer, som inte heller trivdes i hage, eller respekterade el. Stallägarna fick bygga tätt, högt trästaket för att hålla dom inne. Stångade också bilar och åt upp kraft ur krubborna. Dom åt naturligtvis allt, dom med, men inte det ägarna ville att de skulle äta (grönsaker och sånt). Ville jättegärna vara med och hjälpa till när man mockade- tyvärr är det inte riktigt hjälp när 2 ursöta getkillar står ivägen överallt. Vi fick med oss en på ridtur en gång och när vi var längst bort fick han panik och försvann.. Då fick vi panik.. Men han hade bara skenat hem till tryggheten- så dom har ganska bra lokalsinne. Dessa getter blev så olyckliga när de inte fick vara med oss människor så till slut skickades de till en riktig gård långt ut på landet, där människorna hade mer tid för dom..

Får har vi i stallet nu, dom används till fårvallning (med hund). Bor ute, men har en ligghall att gå in i, jag har dock aldrig sett dom där inne. Dom får silage i bal ute i hagen. Huruvida de klipps vet jag inte, har bara stått i stallet sen i höstas. Dom verkar iaf trivas bra i sin lilla hage utan träd.. Ligger alltid hela gänget runt silagebalen.. Ursöta! Ifall de är sociala vet jag inte, våra vägar korsas väldigt sällan.

/ Lavinia, som kommer ha får, men inga getter på sin gård nån gång i en avlägsen framtid.
 
Sv: Får eller getter??!!

Oj det där lät bökigt! Ett enda plus dessutom :(

Det jag funderat på är mycket det där med om dom börjar klättra runt på grannens bil om dom smiter, tex..

Försöker komma på vad för slags djur vi ska ha. Allt kändes lätt och självklart innan vi köpte hus men när vi nu väl har gården så är det många "om och men" hehe :grin:


Vad är egentligen skillnaden på att ha två får eller två shettisar?


Tack för svaret!
 
Sv: Får eller getter??!!

Hejsan!

Börjar bli dags att fundera på vilka underbara djur vi ska berika vår lilla gård med.
Kommer "användas" som sällskap och absolut inte som "mat"
Jag funderar på får och getter!
Dela gärna med er av ALL er erfarenhet av dessa :)

Det jag undrar är typ;

Är får/getter sociala och trevliga mot människor?
Hur många rekommenderas det att man har,tex går det bra med 2st får?
Måste man raka ett får?
Ska får/getter ha ett stall att gå in i eller trivs dom bra med vindskydd?
Vad äter dom?
Hur vill dom att deras hage ska se ut? vi har inte mycket utrymme som är speciellt "öppet" utan det är mest träd, stenar och något dike. Funkar det?


Det va nog allt jag kom på just nu!
Tack på förhand alla :p

Jag är inte rätt person att svara :p min erfarenhet av båda är väldigt begränsad :D Men vad jag kan förstå så är både får och getter trevliga mot människor, dock förstås bockarna som det kanske blir trubbel med. Hade min apu på ett ställe där de hade getter. Man fick om man ville gå in till dem, men eftersom de hade en bock sa ägarna att man absolut INTE fick vända ryggen till utan man skulle alltid ha honom framför en själv. Bockar luktar också väldigt speciellt :angel: So far as i know... Är de flockdjur så minst två bör väl gälla, kan tänka mig att tre är till det bättre om någon skulle bli sjuk och förolyckas så finns en backup redan där. Får måste man klippa men man bör kunna få hjälp med det av någon som kan sånt. Ullen kan man ju använda till stickning, tovning eller till trädgården (tex trädgårdsgång - håller sniglarna borta!).

Någon form av hus ska de ju ha, ska inte alla djur ha det :p Hus med möjlighet att ligga på taket är nog en bra deal i alla fall för getterna, men som sagt är många getter svåra att få att stanna i sin hage. Men mam som läst på lite om getraser påstår att vissa raser är mindre rymningsbenägna än andra. Har man getter får man ha en ängels tålamod :devil: Får är nog mer något man har om man vill ha en stillsam slyätare som håller landskapet öppet utan att terrorisera grannskapet. Om ni har mark nog att hägna in en hage runt skogen så bör det ju gå, förr i tiden hölls ju djuren i lite vilka hagar som helst. Skogsfår (lantraser) bör ju passa. Får röjer nog mer upp i landskapet än vad några ponnyer hade gjort men ... Som sagt.. Jag är nog inte rätt person att svara :angel:
 
Sv: Får eller getter??!!

Jag hängde av olika anledningar ett par veckor på ett ställe där de hade en flock får och en flock getter och behandlade dem relativt lika och där var fåren faktiskt mycket mer sociala mot människor.
Jag hoppas faktiskt kunna införskaffa ett litet gäng av någon av lantraserna framöver.
 
Sv: Får eller getter??!!

Getter har jag ingen erfarenhet av förutom av grannarnas, de håller sig aldrig i hagen... :p

Får är sociala, stannar i hagen och är allmänt mysiga. Dessutom ganska lättlärda när det gäller små trix.
Bagglamm som blivit tama brukar kunna bli rätt aggressiva som vuxna har jag hört? :confused: Har hittills stämt för oss.
Jag skulle valt får!
 
Sv: Får eller getter??!!

jag vet nog ganska mycket om getter och får. de är båda bra på att röja och äta sly. Getter klättrar mer i träd osv medan får håller sig mera på marken. men olika raser av getter är olika, och en del är ganska bra på att hålla sig innanför staketet. de kan även vara sociala och trevliga. får kan också vara trevliga och snälla, de måste klippas och verkas 1 till 2 gånger per år. båda djuren vill nog ha ett hus, men getter kan nog vara lite mera kräsna vad det gäller hus. men det är nog olika från ras till ras. bygger man bara ett bra stängsel, kanske något högre än ett "normalstängsel" så är det nog inga problem. men båda lär sig lätt och man kan ha väldigt kul med båda. får vill nog vara något fler än 2 kanske 4-5 stycken.
28426369.jpg
de är nog bra med el längst ner, för det är ju skönt att klia sig mot stängslet...
28482239.jpg

fast att köra en vagn är inga problem :)
 
Sv: Får eller getter??!!

Haha!

Fast dom andra 2 getterna på stall 2 var ju väldigt gulliga och sociala och mysiga från början.. Det var först när de skulle vara med hela tiden och äta upp hästarnas mat och tugga sönder silagebalarna som vi blev tvungna att låsa in dom i hagen- där dom aldrig stannade, trots kraftig el i 3 trådar.. Så jag tror säkert getter kan vara mysiga, bara man har tillräckligt stort tålamod:-) (Det har inte jag)...

Jag vill ha får i framtiden och grisar- men inga getter:-)

/ Lavinia
 
Sv: Får eller getter??!!

Hejsan!

Börjar bli dags att fundera på vilka underbara djur vi ska berika vår lilla gård med.
Kommer "användas" som sällskap och absolut inte som "mat"
Jag funderar på får och getter!
Dela gärna med er av ALL er erfarenhet av dessa :)

Det jag undrar är typ;

Är får/getter sociala och trevliga mot människor?

Vi har tre får och tre getter och min uppfattning är främst att de alla är mest sociala mot mat....:p
Men tar man sig bara tid så blir de väldigt trevliga individer.


Hur många rekomenderas det att man har,tex går det bra med 2st får?

Vi har som sagt tre stycken av varje och det funkar bra, men rangordningen märks mycket tydligare bland getterna än bland fåren. Vi har lite pusslande med att se till så att även den get som är lägst i rang får mat som den ska, lite som hos hästar ibland.
Men 2 st är absolut minimum då det är flockdjur.


Måste man raka ett får?

Får ska enligt lag klippas minst en gång per år men gärna två gånger, dels för deras välmående men även för man då får bättre kvalite´ på ullen. Man brukar samtidigt klippa klövarna.

Ska får/getter ha ett stall att gå in i eller trivs dom bra med vindskydd?

Ett bra vindskydd/ligghall fungerar bra, men när det är riktigt kallt som det varit nu bör man kunna ta in getterna då de har lättare för att frysa.

Vad äter dom?

Gräs (givetvis) på sommaren och hö/ensilage på vintern som grovfoder, plus tackfor. Tänk på att speciellt fåren kräver ganska mycket grovfoder.

Hur vill dom att deras hage ska se ut? vi har inte mycket utrymme som är speciellt "öppet" utan det är mest träd, stenar och något dike. Funkar det?

Träd, stenar och dike känns kanske mer lämpligt åt getter, men beroende på hur mycket får man nog använda sitt sunda förnuft, då det säkert kan funka till fåren också.

Det va nog allt jag kom på just nu!
Tack på förhand alla :p

Svarat på frågorna inne i citatet.

Angående vad andra skrivit om att hålla getterna inne i strömhage, beror det helt på hur stark ström man har. De behöver betydligt starkare ström än tex hästar. Vi har ett aggregat som är till björn, varg och lodjur och det fungerar utmärkt (utom nu när det är så mycket snö så strömmen är väldigt svag).

Våra getter har aldrig visat någon tendens att stånga några bilar, det enda de kan göra utfall mot är hunden (som tycker det är skitskoj ända till de nuddar honom, då skriker han som en bebis :p) och katterna eller andra smådjur som kommer för nära.

Bockar luktar väldigt illa då de kissar i sitt eget "skägg" för att locka till sig damer.
Men om man inte tänkt avla på dem kan man kastrera dem så slipper man lukten.

Vår bock är uppvuxen på friluftsmuseum, och kunde där inte gå med de andra getterna då de hade stångat ihjäl honom, därför är han väldigt präglad på människor, och följer gärna med oss ut på promenader, medan de andra två springer tillbaka till hagen eller stallet så fort man kommer utanför tomten.

s6301836_48953510.jpg

Första mötet när Herr Get flyttade till oss.

Fåren är ganska skygga av sig så fort det kommer främmande människor men med oss kan de vara väldigt keliga om man sätter sig på huk och pratar lite lugnt. De är dock uppvuxna i en stor flock med väldigt lite människokontakt.

Tänk även på att alla getter och får ska vara öronmärkta och bokförda, och du måste ha ett ppn (produktionsplatsnummer) även om du bara ska ha dem som sällskap.
 
Sv: Får eller getter??!!

Jag har haft tre getter i mitt liv för jag hade tröttnat på får. Är uppvuxen på en gård med får i stor skala. Jag insåg ganska snabbt att får är trevliga varelser som sällan rymmer om man har ett bra staket, getterna kräver ännu bättre staket. Tog tid innan vi fann en bra staketlösning. Jag tycker både får och getter är sociala varelser och gärna vill klappade. Inte så stor skillnad där. Både getter och får kan låta väldigt mycket. Jag kommer antagligen inte skaffa getter igen.
 
Sv: Får eller getter??!!

OJ! Tack för alla bra svar! :bow:

Vi har ju en och annan granne här omkring och dom kanske inte skulle uppskatta ständigt rymmande getter så bedömmer man enligt det känns ju får vettigast.
Men då kom det här med klippningen in, är det något man klarar av själv??
Jag levde i någon slags föreställning om att man enbart klippte fåren för att få deras ull. Något jag inte skulle intressera mej av :grin:

Hur gör då får som lever i det vilda?
 
Sv: Får eller getter??!!

vilda får har inte alls samma produktion av ull, precis som vilda bufflar/kor inte har samma produktion av mjölk.
 
Sv: Får eller getter??!!

Ja man kan klippa fåren själv men det är nog en bra ide att få hjälp första gången eller att ha varit hos någon och fått pröva på, få tips m.m.
Man måste ju tänka på att vara extra försiktig runt juvret tex.

Vi klippte våra själva en gång, sen hyrde vi in en fårklippare :p. Fy tusan vad jag fick ont i ryggen av det !
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 507
Senast: sthu
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 513
Senast: Mabuse
·
Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 058
Senast: Dorinda
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 012
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp