Får en instruktör säga vad denne vill?

Disen

Trådstartare
Jag var på hundrelaterad utbildning igår och träffade där en kvinna från Åhus. Hon hade gått instruktörutbildningar för en känd man i Skåne. Vi började diskutera träningsmetoder som utvecklades till instruktörens sätt att uttrycka sig till sina kursare. Vi pratade om just denne man (som hon uppenbarligen känner litegrand).

Han är känd för att säga direkt elaka saker till deltagare och kläcka ur sig både det ena och det andra om deras hundar. Enligt henne var detta "något man fick ta, annars hade man inte där att göra" eftersom det var hans stil.

Om jag gick på en kurs för en sådan här person så skulle jag alldeles säkert tåla det och om han/hon gick över gränsen så skulle jag säga ifrån på skarpen, men de som inte klarar det då?

Ska inte vi instruktörer ha så pass god kännedom om olika människor och kunna läsa dessa och säga saker utan att såra dem? (Detta kan man ju aldrig undvika till 100%, men man behöver ju inte bädda för det.)

Vad tycker ni?...

Sv: Får en instruktör säga vad denne vill?

Jag tycker att det ska vara roligt att träna för intruktör och skulle jag bara få höra elakheter och aldrig bli peppad av tränaren skulle nog inspirationen ganska snart svalna och jag skulle nog inte se fram emot att åka och träna. Så självklart så är det viktigt att instruktören är engagerad och positiv gentemot kursdeltagarna.

Jag tror jag skulle känna mig värdelös nybörjare som jag är på att träna seriöst.Klart dom ska få säga till men inte på ett elakt sätt.
Jag går hos en väldigt ung tränare men hon är verkligen kanonbra, säger till om man gör fel eller kunde göra på ett lättare sätt o ger kritik men på ett bra sätt så att man lyssnar på henne o vill veta hur man ska göra. Trodde inte kursen skulle bli så bra som den är eftersom hon är så ung (22år) men den bästa grundkurs jag gått hittills. Men hon är kanon verkligen, kommer att byta instruktör när vi ska börja träna svårare övningar, detta är en grundkurs, enbart för att gå för en tränare som själv har två rottisar i HÖGA klasser o verkligen blivit rekommenderad honom.

Nu är jag inte själv instruktör men NEJ en instruktör får inte säga vad som helst till en som tränar för dem.
Elaka saker kan mna låta bli att säga tex.
Alla som kommer till instruktören är väl där för att den behöver hjälp av någon anledning och/eller för att det är kul och hur kul är det om man bara får höra elaka saker?
För många år sedan tränade jag med min dåvarande hanne. Första två gångerna gick det bra sedan var det inte så nytt för honom längre så hans rätta jag kom fram lite mer och då fick jag kommentaren : Åka hem och köp en riktigt hund så är du välkommen tillbaks sedan. INte särskilt snällt sagt tycker jag men jag har hört betydligt elakare saker som då inte är riktat mot mig.

Vissa instruktörer har ju en väldigt speciell jargong! Dvs de "skall vara" på ett visst vis.
Och då kör de på i sina gamla ullstrumpor oavsett om det är lämpligt eller ej.

Förra hösten anlitade jag och några träningsvänner en rel. välrenommerad kvinna som kom till klubben en eftermiddag för att peppa oss och komma med kloka tävlingsråd.
Hon var en total katastrof för oss!
Negativ, totalt enkelspårig och när vi ifrågasatte saker så blev det "alla taggarna utåt" direkt.
Vi var alla sämre efter träningens slut, allt det vi trodde att vi kunde hade hon sågat och när vi själva försökte lyfta fram det positiva så blev kommentaren "Ja, om man är nöjd med det så...".

Som instruktör - oavsett om vi pratar enskilda träningar, kurser eller helgläger - så anser jag att det MÅSTE vara min roll att INSPIRERA deltagarna!
Alla ekipage skall känna sej mer motiverade, mer "taggade" och verkligen känna att de gjort framsteg - hur små dessa än kan vara!

Sedan kan man ju ibland behöva en "spark i rumpan" för att komma vidare! Men det är ju en annan femma... ;)

/Swat

En instruktör som jag tränade för förut hade en liknande jargong. Han var väldigt rak på sak och hade inga problem med att påpeka fel man gjorde. Det kunde även vara en hel del tuffa skämt. Exempelvis en kille som var ganska laid back och lugn och hade en hund som hade samma egenskaper blev kallad "stridspitten". Han kunde gorma och kalla oss tröga när vi inte gjorde som han sa.

Men stämningen var väldigt hjärtlig! Jag uppfattade det som att någon tog illa upp eller kände sig förlöjligad, utan det var mycket skratt och man skrattade med, inte åt, varandra. Och alla som ställde en fråga eller ifrågasatte något blev tagna på största allvar, inget skämtades bort och ingen idiotförklarades.

Ska man ha denna jargong så tror jag att man måste få med alla på båten först, och visa att det bara är en jargong och inte allvar, att man respekterar alla, och man måste även bjuda på sig själv, inte bara skämta på andras bekostnad.

Att skämta om folks hundar, säga att de är fula etc, ja jag själv skulle inte ta illa upp, men visst kan man tycka att det är lite onödigt.

Jag har nog alltid tränat för instruktörer med hård jargong och kommer från en familj med likadan sådan. Nu är det lite annorlunda dock, och jag känner att min inlärning som förare går MYCKET bättre.

JAG kan ta en hård gargong om kritiken är befogad, MEN samtidigt måste jag få morot för det jag gör bra åtminstone nästan lika ofta.

Jag tror inte att någon kommer vidare snabbt av att bara bli påpiskad. Alla djur inklusive människor lär sig snabbast på det som ger en positiv utdelning.

Om instruktören i fråga var otrevlig på ett förnedrande sätt, skulle jag tycka mycket illa om det hela och antagligen avsluta kursen. Jag gillar en hjärtlig men uppriktig jargong - då känner jag att jag kan svara likadant själv, vilket kan vara befriande - men en del människor använder sin instruktörsposition, tror jag, för att få ur sig sina egna eländiga känslor. Mobbarmentalitet, helt enkelt.
Instruktör blir man väl för att man vill vara till hjälp och för att man har något bra att ge, inte för att hävda sig och få utlopp för egna problem! (Det är därför du är så bra!:bow:)

Jag håller med.

Det är viktigt att känna också att instruktören tror på en tycker jag och att han/hon är ärligt intresserad av att man ska utvecklas, och att undervisningen inte bara är slentrian.

i skämtsam ton och med ett leende på läpparna får man säga vad som helst till mig. men jag ställer inte upp på att ta obefogad kritik eller elaka kommentarer på en kurs som jag betalar för.

som privat instruktör får du egentligen behandla dina kursare hur du vill, och visst finns det en del masochistiska människor som trivs med att betala för det. men jag gör det inte. jag går kurs för att lära mig, men också för att bli peppad. är jag glad och tycker att det går bra, då kommer också det spegla sig i min träning. den blir helt enkelt roligare för både mig och hunden.

Ska inte vi instruktörer ha så pass god kännedom om olika människor och kunna läsa dessa och säga saker utan att såra dem? (Detta kan man ju aldrig undvika till 100%, men man behöver ju inte bädda för det.)

Jag har bara gått som hjälpinstruktör, men fullföljt rätt många kurser själv, och uppskattar inte att bli (återkommande) nedtryckt. Folk förstår konstruktiv kritik bättre än förlöjligande - och hela poängen med en kurs är ju att utvecklas, att få energi och nya uppslag.

Sedan är gränsen mellan grov jargong och elakheter olika för olika personer. Såklart måste man kunna ta en korrigering av instruktören och ha lite humor, men personliga påhopp eller negativa kommentarer om hunden är bara nedbrytande. Jag kanske har haft tur som mestadels mött pedagogiska instruktörer.

Fast just den här skåningen har ju gjort sig ett namn genom att just göra som du beskriver.

Jag har gått en kurs för honom, han hade verkligen den attityden mot alla direkt. Fast allt han gapar är inte fel, han skäller på folk som är för slöa att berömma, han frågar folk om de har ryggskott när de står lutade över hunden osv. Fast han sa aldrig någon elakt om någon hund.
Sen kan jag tycka att han generellt är för hård, men just det är ju en smaksak.

Sen tror jag att man som intruktör kommer längre om man är trevlig.

Som instruktör - oavsett om vi pratar enskilda träningar, kurser eller helgläger - så anser jag att det MÅSTE vara min roll att INSPIRERA deltagarna!
Alla ekipage skall känna sej mer motiverade, mer "taggade" och verkligen känna att de gjort framsteg - hur små dessa än kan vara!

Sedan kan man ju ibland behöva en "spark i rumpan" för att komma vidare! Men det är ju en annan femma... ;)

Instämmer helt!

Eftersom Åhus är grannbyn förstår jag nog vem det handlar om, antagligen JS eller PW.

Personligen hade jag inte betalat ett öre för att gå kurs för förstnämnda instruktör. Hade inte heller någonsin gått in i hans rutor på jaktmässor och dyl. där han kör allmän förnedring inför folk på hundägare som tagit med sig jycken och vågar sig in.

Jag har haft kursdeltagare som jag har uppmanat att byta instruktör, men annars resonerar jag som Swat, jag är till för att inspirera och lära. Skulle aldrig förnedra kursdeltagare eller försöka trycka ner dem.

Svarar alla

Tack för alla svar. Jag känner som merparten har beskrivit och kunde inte förstå hur det kan vara ok att behandla sina kursare som "skit". Hård jargong (på ett skämtsamt sätt) i all ära, men det anser jag att man kan hålla till sin träningsgrupp eller de man har nära sig som förstår och klarar av det (och ger tillbaka med "samma mynt").

Jag kan själv tycka att det är lite härligt att man kan "trycka ner" varandra på ett skämtsamt sätt UTAN att någon tar illa vid sig. Att säga "tål man det inte har man inte där att göra" gör mig faktiskt lite arg. Speciellt när ett liknande exempel dök upp senare och då tyckte personen i fråga att det var fruktansvärt och oacceptabelt. Jag förstod inte skillnaden...

Jag ville inte skriva ut några namn. Men ja, du är något på spåren där.

Det jag reagerade mest över var denna människans åsikt om att instruktören betedde sig som han gjorde.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 675
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 558
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Detta tycker jag är så oerhört pinsamt, men jag behöver verkligen lätta mitt hjärta nu och hoppas att ni inte blir allt för förnärmade... 2 3
Svar
57
· Visningar
9 790
Senast: Belethien
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 074
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Diskbråck
  • Uppdateringstråd 31