Får försäkringsbolagen göra hur de vill? *sur*

Alexandra_W

Trådstartare
Nu är jag grinig :mad:

K är försäkrad i Agria, införsäkrad som 2 dygn gammal föl den 16 april 2003. Hon har således årsförfallodag 1/4 på sin försäkring. Inga konstigheter där och helt i sin ordning.

I november 2006 köpte jag en till häst, B, som jag försäkrade den 13 november 2006. Hon skulle då ha fått årsförfallodag den 1/11 om allt varit 'som förr'.

Agria la då upp en samlingsförsäkring, där både hästarna fick samma försäkringsnummer. De har individuell premie som redovisas individuellt. K:s årspremie var 3777 kr och B:s årspremie var 7388 kr.
Jag betalar premierna via autogiro per månad, och Bs premie var 632 kr per månad. I kontoförteckningen redovisas dock K och B:s premie i klump. Utnyttjar jag försäkringen så får naturligtvis varje häst bära sina egna kostnader. Dvs om K är till veterinären och får ersättning för det så minskar Ks veterinärvårdsförsäkring med den summan, och B:s vetvårdsförsäkring berörs ej.

Fortfarande är allt i sin ordning, det jag dock vid det här tillfället inte upptäckt är att de lagt även B med årsförfallo 1/4.

Så för några veckor sedan får jag nya försäkringsbrev, där de KRAFTIGT höjer premierna på försäkringarna. Jag upptäcker då att B har fått årsförfallo 1/4. Jag ringer Agria och frågar varför, då jag ju i och med detta förlorar pengar. För om B fått årsförfallo efter när hon försäkrades in, skulle hon inte drabbats av premiehöjningen förrän 1/11.

Agria konstaterar då att 'men du har ju alldeles rätt, det där blev ju inte alls bra för dig! Vi lägger dem i samlingsförsäkring för att om du har TRE hästar eller mer får du rabatt på premien, och då måste de ligga samlade. Men du har ju faktiskt 'bara' två, och det här blev ju inte bra. Vi flyttar ut Bs försäkring och lägger upp den enskilt med årsförfallo 1/11'

Jättebra tyckte jag, allt i sin ordning igen.

Tills idag då jag får en riktig kalldusch med posten. Agria meddelar att de via autogirot inte kommer dra någonting för K, men att de kommer att dra 3544 kr för B (!). Jag tror i min enfald att det vara blivit något fel, och ringer dem.

Och får svaret att det är inget misstag. De kräver betalt för premierna från och med 13 november fram tills 31 mars, samt då april månads månadspremie. De premier jag betalat in (632 kr per månad i november - mars) har nämligen tillgodoräknats K.s försäkring, som alltså har ett ordentligt överskott. Och där de inte kommer att dra någonting via autogirot de närmaste 6 månadena, för de månadsdragningarna är redan betada. Medan B:s försäkring anses som obetald från 13 november, och de kräver det i klump.

Jag tyckte att ja men jag har ju betalat 632 kr/månad för B sen i november, det är ju de pengarna som gör att K helt plötsligt har 6 månaders premier betalda?? Men nej, så ser de det inte, utan inbetalningarna hör till kontot, och där finns nu bara K kvar. Men jag kan inte 'ta med mig' de betalningarna till Bs försäkring när den gjordes individuell. 'För så fungerar det inte'.

Så, TROTS att jag HAR betalat premien till punkt och pricka, den är för B.s försäkring och B.s försäkring i alla andra sammanhang är fristående från K.s, så särskiljer de inte betalningarna.

Så, jag - som har autogiro för att jag INTE kan hosta upp stora klumpsummor på en gång - ska nu betala 3500 kr i premie på ett bräde, för hästen B för perioden november 2006 - april 2007, TROTS att jag redan betalat in 2912 kr för just hästen B under precis den perioden!

Samtidigt så har hästen K 2912 kr plus på sin försäkring, dvs det är inbetalt 2912 kr kronor MER i premie än det skulle ha gjorts mellan november 2006 - april 2007.

Och det hade väl varit okej OM de t ex tyckt att de skulle ha 2912 kr för nov - mars för B, men slagit ut det per månad på perioden april - oktober, för då hade det gått på ett ut. Samma summa som jag 'slipper' betala för K hade jag fått betala extra för B, och min månadssumma hade varit likadan.

Detta går dock inte, men när jag hade varit arg, ledsen och bråkig ett tag erbjöd de mig att få dela upp B:s summa på tre månader, dvs att i april - juni betala 1602 kr/månad för henne istället för 632 kr. Väldigt generöst *sur*

Det hade varit okej även om de betalat tillbaka de 2912 kr som är betalt 'för mycket' till K.s försäkring, och sedan krävt 2912 kr i klumpsumma för B.s försäkring. Men inte då, utan de pengar som är inbetalade för B men nu tillgodoräknas K, de har de låst, och de betalar de 'tillbaka' månadsvis över 6 månader. Medan de pengar de anser saknas för B (eftersom de tillgodoräknats K), de kräver de in i klumpsumma, men kan vara 'så snälla' att de kan tänka sig att kräva dem på tre månader.

Således, det de kräver är helt sonika att jag räntefritt ska låna ut pengar till dem!

Ännu mer grinig blir jag ju på det faktum att

- jag INTE ens blev tillfrågad om jag ville ha en samlingsförsäkring. Svaret när jag påpekade det blev att 'så gör vi alltid, vi lägger dem i samlingsförsäkring'. När jag frågade varför de INTE gör så med katter och hundar blev det först tyst och sen fick jag bara svaret att 'det kan jag inte svara på'

- det INTE informerades ett dugg om att de tänkte lägga det i samlingsförsäkring och vad det innebar för mig

- det INTE när de tyckte att 'oj det här blev ju inte bra, vi lägger Bs försäkring enskilt' uttalades en enda stavelse om att de tänkte kräva premierna en gång till, i klumpsumma

Så jag är arg och ledsen (och har ingen aning hur jag ska kunna betala den där klumppremien), men framförallt undrar jag hur stor rätt de egentligen har att göra såhär? Det finns INGENSTANS i deras villkor ett enda ljud om att den här situationen kan uppstå eller vad den innebär. Det beror väl mest troligt på att jag tydligen var den första som reagerat på att det inte var till min fördel - tvärtom - att de las i samlingsförsäkring.
 
Sv: Får försäkringsbolagen göra hur de vill? *sur*

Självklart ska de återbetala överskottet på B:s försäkring till dig!
 
Sv: Får försäkringsbolagen göra hur de vill? *sur*

Det är inget överskott på B.s försäkring. Utan det är överskott på K:s försäkring för B.s premier ligger kvar där, och underskott på B.s försäkring för de premierna ligger i K.s försäkring.
 
Sv: Får försäkringsbolagen göra hur de vill? *sur*

;) Tappade bort mig lite i inlägget, men faktum kvarstår: de ska självklart betala tillbaka överskottet.
 
Sv: Får försäkringsbolagen göra hur de vill? *sur*

Kom på det att dom tar ju dessutom extra pengar för att man lägger det på Konto 3 eller 6 % Detta har man nu tagit ut samt att du nu har ett överskott på Keles konto ?

Miaa
 
Sv: Får försäkringsbolagen göra hur de vill? *sur*

Sen kan man fråga sig om man ska strula med pengarna för börjar det strula med kontoinbealningarna med dragningar och återbetalningar osv så blir det bara stul ,Är mycket medveten själv när det gäller detta och har du nu Fått B betalning på 3 månader ska du nog vara nöjd med det för jag tror att det bara blir mer strul :crazy:

Även om det är fel så som dom gjort så skulle inte jag gräva i det hela för att det inte ska bli fel i slutändan eller nåt ;)

Ibland får man ge med sig :Mvh Miaa
 
Sv: Får försäkringsbolagen göra hur de vill? *sur*

Om jag hade pengarna skulle jag bara muttra men betala dem och låta det vara. Kruxet är att jag har inte pengarna. Det här är en av de sämsta jävla månaderna på året för mig redan i grunden, (feb är värst), och det i kombination med höga veterinärräkningar och 2 kraschade bilar gör att jag helt enkelt inte har pengarna nu..

Har pratat med dem igen dock, nytt inlägg om det..
 
Sv: Får försäkringsbolagen göra hur de vill? *sur*

Det där är ju helt galet! :eek:
Alex, jag har en vän som är Agria-försäkringsman (heh, vad heter det?) kanske han kan hjälpa dig? Han är väldigt hjälpsam och vettig, PM:a om du vill ha hans namn och nummer så kan jag berätta för honom i förväg att du kommer att ringa?

Vem sjutton kan hosa upp såna pengar bara sådär?? :eek: :mad:
 
Sv: Får försäkringsbolagen göra hur de vill? *sur*

*KL*

Nu har jag kollat lite exakt hur de gjort när de ändrade i B:s försäkring, kollat lite juridik och pratat med Agria igen.

För det de gjorde som juridiskt är ganska avgörande är att de SA UPP B:s försäkring för att få ut den ur samlingsavtalet. De sa upp den from 06-11-13, dvs från teckningsdagen. Sedan tecknade de en ny, enskild försäkring för henne från 06-11-13. (Allt detta gjorde de ju i efterhand, nu för någon - några veckor sen).

Så efter att ha läst lite själv och lyssnat med de som kan mer juridik än mig ringde jag agria igen, fick en annan kundtjänstmänniska på tråden, som först hävdade exakt samma sak som den första, men när jag mumladeordet 'jurist' började klura på 'om man väl inte skulle kunna ordna det här på något vis'.

Det de slutligen kunde erbjuda, som jag verkligen hoppas att de står för inte kommer ge mig några otrevliga nackdelar, är att de sa upp B:s försäkring IGEN, och på något höger lyckades få bort henne helt ur datorn. De var och fipplade ngt med den gamla uppsägningen med, men hursom lyckades de få ut henne ur systemet, så att det blev plus minus noll på hennes premier, och K var tillbaka på att betala sin egen premie per månad (dvs överskottet försvann). Jag begriper fortfarande inte att de inte kunde 'jämka bort' pengarna som stod på fel ställe utan att göra så, för uppenbarligen gick det att kvitta överskottet mot underskottet tillslut, men..

Sen tecknade de en ny försäkring för B (den tredje i ordningen..), med startdatum idag. Det innebär att hon får sitt årsförfallo 1 mars istället. Där insåg till och med Agriadamen att det här slog mot Agria själv, men tyckte att 'så som vi har trasslat till det för dig med det här så får vi stå för det'. (Det kan bli en nackdel för mig med förvisso, för de ändrar sina villkor 1/4, och förbättrar de sina villkor 1/4 2008 får jag inte ta del av det förrän 1/3 2009..)

Och hon lovade dyrt och heligt att detta inte skulle ge mig läskiga framtida problem. Vilket jag verkligen hoppas, så det inte blir något jävla trams om knäet blir kajko igen att 'app, app, det där lilla gumman - DET fanns innan försäkringens tecknande'. Men hon lovade att det INTE skulle bli så.. jag är ändå orolig och nervös för just den aspekten, men.. (B Fick en traumatisk skada på knäet i december, som är behandlad och friskförklarad, men om det skulle bli något mer elände med det)

Hon från Agria skulle ringa mig igen imorgon så vi kunde kolla så att allt ser okej ut i datorn imorgon med, vissa ändring gick tydligen inte in förrän under natten när datorn räknade ut premier och sånt, så i dag kunde hon inte ge mig exakta siffran som skulle dras från mitt konto, men skulle återkomma.

Men be en bön till gudarna att det är sluttrasslat nu! (Och att det där knäet aldrig mer krånglar, för även om de loooovat så är jag ganska nojig kring att det ska bli något knas så att de sen hävdar att allt som skedde mellan 13 november 2006 och 22 mars 2007 är att betrakta som 'innan försäkringens tecknande')
 
Sv: Får försäkringsbolagen göra hur de vill? *sur*

Det där är ju helt galet! :eek:
Alex, jag har en vän som är Agria-försäkringsman (heh, vad heter det?) kanske han kan hjälpa dig? Han är väldigt hjälpsam och vettig, PM:a om du vill ha hans namn och nummer så kan jag berätta för honom i förväg att du kommer att ringa?

Vem sjutton kan hosa upp såna pengar bara sådär?? :eek: :mad:

Jättetack, nu verkar det ju ha löst sig ändå dock (hoppas jag, se sep inlägg). Annars hade jag gärna ringt din vän. För precis som dus äger så problemet var ju att jag inte KAN hosta upp de där pengarna just nu. Hade jag kunnat det hade jag nog nöjt mig med att 'bara' vara grinig, men betalat och skitit i att bråka. Men jag har inte pengarna. Visst, jag hade säkert kunna krypa lite på knäna för pappa, men det 'spar' jag hellre till den gång det verkligen är kris, och inte för 'sånt här'.
 
Sv: Får försäkringsbolagen göra hur de vill? *sur*

Men herrejisses vad struligt :eek:
Hoppas det löser sig nu :smirk:
 
Sv: Får försäkringsbolagen göra hur de vill? *sur*

Bra att de i alla fall erkänner att de gjort fel. Hoppas det ordnar sig :)
 
Sv: Får försäkringsbolagen göra hur de vill? *sur*

Men gisses vilken soppa :(

Kan du inte pa ngt vis fa skriftligt pa allt, alltsa nagot som ar tydligt skrivet och underskrivet av dem pa att knaskadan sedan innan inte kommer skapa nagra problem. Att hasten ar fullt forsakrad utan reservationer ? Det skulle jag nog iaf vilja ha efter allt strul ! Annars kanske du behover braka onodigt mycket OM det skulel vara sa att (peppar, peppar) hasten skadar sig igen eller far problem med knaet.
 
Sv: Får försäkringsbolagen göra hur de vill? *sur*

Skadar hon sig igen, och det är en klar traumaskada är det ju inget problem. Värre då om något som hänt mellan nov - idag skulle ge problem/blossa upp/ge följdproblem.

Men ska förhöra mig igen imorgon när damen från Agria hör av sig igen, och se om jag kan få det skriftligt. Det ligger inga reservationer i försäkringen iaf, och det borde gå att se att det bara är pappersexcersis att den ändrats. Men ska dubbelkolla, för jag vill VERKLIGEN inte ha tjafs.
 
Sv: Får försäkringsbolagen göra hur de vill? *sur*

Det är (enligt mig) bara krångel med det bolaget, dom verkar inte bara ha svårt att hantera sina egna system, utan även att följa vanliga regler och ha ett sunt förnuft.

Förstår att du pga skadan inte vill byta bolag men hade jag varit du hade jag krävt att B:s försäkring skulle fortlöpa med åfd 1/11, krävt att de rättat till betalningen så att du kunde följa den betalningsplan du haft från början. Förstår inte varför de inte kan fixa det?

Och om dom inte kan fixa det skulle jag krävt skriftligt att inga res. finns på försäkringen, eftersom Agria är ett av dom bolag som tidigare inte alltid informerade sina kunder när/om de lade en reservation på försäkringen (enligt artikel ridsport för nåt år sedan).

Som sagt, enligt mig bara krångel med det bolaget.
 
Sv: Får försäkringsbolagen göra hur de vill? *sur*

Jag har ju haft K i Agria, och även unghästen jag tragiskt fick nödslakta som tvååring pga autoimmun sjukdom, och hundarna och katterna står i Agria med. Och visst har det varit trassel några ggr även innan det här, men inget större och inget som inte kunnat lösas. (De ville inte betala en benbitsop pga att de ansåg hästen hade för lite symptom, vet skrev ett långt brev, de sa okej vi betalar. Sen när hästen var opad och räkningen gick för direktreglering sa de nej och tänkte inte betala, men då faxade bara vet över att de redan godkänt det och de betalade.). I övrigt har de faktiskt varit guld värda och har ju betalat ut hiskeliga summor för K, de frångick sina egna regler när C fick nödslaktas osv. Dvs varit väldigt okomplicerade och vettiga.

Valacken står i Sveland, de har också i det stora hela varit bra och vettiga. De har dock två gånger vägrat betala. Den ena gången en jouravgift, den andra gången nu iom herrns senskada så började de yra om att den inte alls var traumatisk (han är T-märkt och har reservationer). I båda fallen så överklagade jag genom atts kriva ett brev, och i båda fallen fick jag rätt. Även de har dock till min fördel frångått sina regler, dels när jag tog bort ett sto och de krediterade mig hennes resterande försäkringspremie (vilket de inte hade behövt,d e hade all rätt att kräva in den), och ffa när de vänligt nog betalade både vetvård, op och sen betalade ut livvärdet för valacken, fast de hade kunnat vägra.

Så, ingen bolag är nog prickfritt, och alla krånglar ibland. Och mcyket beror det nog på vilken handläggare man får, och vad för något det gäller (har de i bekantskapskretsen som hellre skulle falla död ner än Agriaförsäkra igen, och jag förstår dem utefter deras erfarenhet. Å andra sidan vet jag folk som hellre skulle falla död ner än att ha Sveland, If, Folksam etc med).

Men dels vill jag ha Agria iom att jag anser de har bäst skydd (äen om de inte är billigast) utefter vad jag vill ha, men framförallt nu i fbl fall så jag byter ALDRIG (mer..) försäkring på en häst jag köper. Och fbl har stått i Agria sen hon var liten, om än i en racingförsäkring (som det finns en massa undantag i) och den ger mig ett visst skydd om än ganska torftigt om hon skulle visa sig ha något dolt fel. Med ett annat bolag är jag helt utan skydd mot det.
 
Sv: Får försäkringsbolagen göra hur de vill? *sur*

Agria suger. Kontakta Folksam istället.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 268
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp