Får försäkringsbolaget göra så här?

Sv: Får försäkringsbolaget göra så här?

Okey, tack för att du tar dig tid och förklarar :):bow:

Så till mina frågor ;)
Kan FB få tillgång till röntgen o tidigare journaler, eller måste de finnas sen tidigare skade anmälan?

Som i detta fallet finns ju plåtar och jornaler, det är oklart om FB tidigare ersatt dessa skador.
Men har FB haft dem redan när försäkringen tecknades, så borde ju reservationen redan funnits där?

För mig känns det konstigt att de kan godkänna en försäkring OM de har möjlighet att kolla upp hästens skadehistoria?
Har de inte möjligheten förstår jag helt, men har de den, så känns det fel.

Troligen är det så att hästen tidigare varit på samma klinik som nu, då ser FB automatiskt även de gamla journalerna när de tar kontakt för att kolla nuvarande journal.

Vet andra som drabbats av detta, och fick själv rådet att undvika en viss klinik med min gamla galoppör just för att där fanns alla hans gamla journaler (nu hade han iofs inte haft några "allvarliga" krämpor, men vis om hur försäkringsbolagen är idag så gäller det att vara lite om sig och kring sig).

Vet att många kör den varianten att ha en "infekterad" klinik där de tex plockar bort benbitar odyl en klinik de sedan aldrig använder vid hältutredningar och dylikt där FB kan få tag i uppgifterna.

Kan ju kanske vara en bra sak om man köpt ny häst att kolla med kliniken innan man beställer tid om hästen tidigare varit på kliniken (det borde de väl få svara på även om de inte får lämna ut journalerna).
Dock finns det en positiv bit med att åka till samma klinik då vet då har tillgång till gamla plåtar att jämföra med (även om man själv inte får ta del av dem så kan vet jämföra).

Men det är ingen reservation, därför står det inte i försäkringsbrevet.

FB ersätter inte pga att skadan fanns där innan försäkringen tecknades.

Jmf med en lös benbit:

Du tecknar en försäkring i ett nytt bolag, hästen har ingen skadehistorik öht.
Tre veckor senare blir hästen halt och tas till klinik där man upptäcker en lös benbit som kan datumbestämmas till före försäkringens tecknande.

Försäkringen gäller inte.

(Ficktiv händelse, därav stämmer kanske inte alla fakta)

Men det är ingen reservation, därför står det inte i försäkringsbrevet.

FB ersätter inte pga att skadan fanns där innan försäkringen tecknades.

Jmf med en lös benbit:

Du tecknar en försäkring i ett nytt bolag, hästen har ingen skadehistorik öht.
Tre veckor senare blir hästen halt och tas till klinik där man upptäcker en lös benbit som kan datumbestämmas till före försäkringens tecknande.

Försäkringen gäller inte.

(Ficktiv händelse, därav stämmer kanske inte alla fakta)

Det här kan jag köpa, även om det förstås känns snöpligt när man står där. Men om det blir en reservation eller så i efterskott så undrar jag hur de gör med premien som man betalat för ett högre skydd när det ändå aldrig funnits möjlighet att få ut fullt belopp?

Jo, det har jag förstått..

Det jag tycker är konstigt är att de fick försäkra hästen trots att det här är en skada som redan fanns, utan reservation

Ja, det är lite kontisgt. Frågan är om FB kände till skadan när försäkringen tecknades, eller om de tagit reda på det nu, av förekommen anledning.

Citat:
Ursprungligen postat av charmex
Ja, det är lite kontisgt. Frågan är om FB kände till skadan när försäkringen tecknades, eller om de tagit reda på det nu, av förekommen anledning.

Varför inte slå en signal till FB och ta reda på hur dom fick reda på de gamla plåtarna ?

Hade dom dessa plåtar innan och ändå godkänt försäkringen så skulle jag faktiskt gått vidare med detta .

Då har dom varit medvetna om ett gammalt fel som då torde varit behäftad med en reservation ?

Frågan är om de kan endast friskriva sig med att skadan då skett innan försäkringen togs ?

Mvh Mia

nej de godkänner din försäkring på dina uppgifter. enkelt uttryckt. har du då inte uppgett tidigare skador så får du skylla dig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av charmex

Varför inte slå en signal till FB och ta reda på hur dom fick reda på de gamla plåtarna ?

Hade dom dessa plåtar innan och ändå godkänt försäkringen så skulle jag faktiskt gått vidare med detta .

Då har dom varit medvetna om ett gammalt fel som då torde varit behäftad med en reservation ?

Frågan är om de kan endast friskriva sig med att skadan då skett innan försäkringen togs ?

Mvh Mia

Ja, ska fixa det i morgon :)

nej de godkänner din försäkring på dina uppgifter. enkelt uttryckt. har du då inte uppgett tidigare skador så får du skylla dig själv.

Jaha? Men om jag inte vet något om skadan då?

Liten utveckling:
Jga undrar om man vid en nyförsäkring kan fråga om det kan finnas "dolda" reservationer, alltså om FB har rätt kolla upp hästar innan de försäkras, just för att undvika att man står på klinik o sen få reda på att det är en reservation för just det benet hästen är halt på?

För på något sätt måste väl FB ha rätt kolla upp hästars tidigare journaler?

ja detta verkar ju helsjukt, om de e på detta viset att man endå inte får ut nåt när de väl gäller så kan man ju fråga sig varför man har en försäkring?? då kan man ju likagärna lägga undan de pengarna man betalar till försäkring, som sparpengar istället.

köper du en ny häst kan du begära av förra ägaren att få se hennes försäkringspapper, där står ev reservationer.
och har man som i detta fallet ägt hästen hela tiden får man hålla koll på sin häst och dens skador helt enkelt.

om alla fick ersättning från försäkringen med motiveringen "jag visste inte bättre" skulle våra premier vara skyhöga!

-kl-

Jag är "ägaren" som har lämnat ut denna kuse på livstidsfoder.

Lång historia kort :

leasade ut hästen till en mamma & dotter utanför Skara December 2005. I April-06 ringde de & sa att hon fått en hovbensfraktur vb. Men de gjorde ej ngt anspråk på försäkringspengar. Vi har ej heller aldrig fått veta vilken typ av fraktur hon haft av varken fd leasingtagarna el kliniken där.

Stoet kom hem till oss igen pga av att hon "inte ville" ta i ordentligt, i April-08.

Augusti 08 åker hon till livstidsfodervärden.

Är inte säker på om FV tog över försäkringen el om hon tecknade en ny(mamma har hand om det där)? Men vet att hon har vet vård Extra. Alltid haft samma bolag iaf.

Hästen har bara haft den "obligatoriska" reservationen mot hälta under tiden som travhäst.

Vi har inte undanhållit ngt för FV för er som undrar, och vi kliar oss oxå i skallen över hur FB först kan fullförsäkra hästen & sen komma med reservationer?

köper du en ny häst kan du begära av förra ägaren att få se hennes försäkringspapper, där står ev reservationer.
och har man som i detta fallet ägt hästen hela tiden får man hålla koll på sin häst och dens skador helt enkelt.

om alla fick ersättning från försäkringen med motiveringen "jag visste inte bättre" skulle våra premier vara skyhöga!

"Jag visste inte bättre" har ju inte riktigt med saken att göra, kan ju finnas fler orsaker till att inte få tillgång till FB papper.

Min fråga var om FB kan kolla upp hästens sjukdomshistoria vid en ny försäkring, så jag som ägare vet vad jag betalat för och vad jag kan få ersättning för.

i detta fallet är papprena rena hos oss, förutom reservationer för hälta som försäkrad som travhäst. Det är hon inte nu.

travhästar som försäkras som ridhästar får automatiskt reservering mot hältor på alla 4 ben om man inte gör ett böjprov.
är hästen inte böjprovad och Uaresultat insänt har du anledningen där direkt.

och ja, man måste ha koll på sin häst och dens försäkringar. Att bara betala premie räcker inte.

du kan begära från förra ägaren att få utdrag på försäkringen. får du inte det kan du ana oro.
men jag tror inte FB kan få reda på sånt heller.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka