Får - frågor

jerseyko

Trådstartare
Ska, om planerna blir som det hoppas, flytta till eget hus och till det kan jag hyra stall med mkt betesmark till. Tänkte då att jag gärna vill hyra allt de å tänkte höra lite om Får å hur mkt det kostar, hur det ska bo, foder osv.

Enda erfarenheterna jag har är ju å slakta dom :crazy:
 
Sv: Får - frågor

De äter hö och är de dräktiga och även vid digivning ska de ha kraftfoder antingen färdigfoder eller 'egen' (korn,havre,betfor,ev soja)
Fri tillgång till salt (se upp med koppar beroende på ras) och mineraler.

Sommaren vill de ha vind och regnskydd i hagen.
På vintern vill de ha en bostad som också är regn och vindskyddad samt bäddat med halm.Gärna en rasthage så de kan gå ut även på vintern.

Detta är lite kort om vad de vill/ska ha och sedan beror det lite på vilken ras det är och när lammen kommer och hur många det är osv...

Ti_Ti
 
Sv: Får - frågor

Okey, men jag tänkte väl bara en liten flock på kanske 3 tackor och 1 bagge.
Å ras kan jag int emkt om men jag vill ha bra kött-lamm me mjuka hudar som man kan ha i soffan ;)

Hur är det med tillsynen av fåren? Tänkte mest vid lammning osv jag jobabr ju å är inte hemma först vid 18:00 på kvällarna å åker vid 6.

Kan tillägga att vi fick hyra huset :)
 
Senast ändrad:
Sv: Får - frågor

Jag vill gärna vara med vid lammningen så gott det går. Ett år fick jag tom lammaledigt en vecka av chefen :rofl: :rofl:
De allra flesta går ju enligt bok men det händer att det blir fel och då känns det bra att vara där och hjälpa till.

Köttraser kan jag men ska du ha och lägga i soffan så kanske nån inblandning av päls eller rya. Det säljs får till höger och vänster så ring och hör vad det är för raser i.

Det är underbara djur att hålla på med och ska du inte ha fler så kan de bli hur tama som helst.

Ti_Ti
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 227
Senast: Whoever
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 034
Senast: kolblakkur
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 476
Senast: Squie
·
Övr. Djur Äntligen har drömmen om ett eget hus gått i uppfyllelse och därmed måste självklart ett gäng ankor flytta hit! Men jag läser och lär...
Svar
8
· Visningar
1 665
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp