Får inte en hamster vara själv?

nyfikenienstrut

Trådstartare
En person påstod i dag att de nya djurskyddsreglerna säger att man tex inte få ha en ensam hamster i bur utan måste ha minst två tillsammans. Är de nya reglerna verkligen så?
 
Sv: Får inte en hamster vara själv?

Låter märkligt ,med tanke på att hamster är ett sk. solitärdjur.
Åsakar dem större lidande att leva ihop med artfränder efter könsmognad än utan.
 
Sv: Får inte en hamster vara själv?

guldhamstrar ska leva ensamma då dom slåss annars, så det tvivlar jag på
 
Sv: Får inte en hamster vara själv?

L80 som är djurskyddsföreskriften för sällskapsdjur har inte ändrats på flera år.

Dvärghamstrar ska hållas minst i par, medan guldhamster ska hållas ensam:
1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön,
eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.


2 § Guldhamstrar ska hållas ensamma från det att de börjar visa aggressivitet
mot varandra. Guldhamstrar som tillhör samma kull får efter avvänjning fortsättningsvis hållas tillsammans till och med åtta veckors ålder
 
Sv: Får inte en hamster vara själv?

*kl*
Svarar alla: Kan konstatera att jag hade rätt och den andra personen hade fel. Det var mest det jag ville kolla;)
 
Sv: Får inte en hamster vara själv?

Jag och mina två systrar har varsin dvärg hamster och de bor själva och lider inte av det. Om vi skulle haft de tillsammans så slåss de bara.
 
Sv: Får inte en hamster vara själv?

Var vid djurskyddslagen brister. Den borde helt klart ändras på den punkten, just för att många dvärghamstrar faktiskt vill bo själva.
 
Sv: Får inte en hamster vara själv?

Det är inte djurskyddslagen som brister, utan djurskyddsföreskriften L80.

Sen undrar jag vart bristen i så fall sitter. I de sociala kraven eller kraven på utrymme och inredning. Tex har jag sällan varit med om kaniner som inte fungerar ihop när de hålls i ordentliga utrymmen, men väldigt ofta varit med om problem när man håller dem nära minimimåtten.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
933
Senast: Lyan
·
Övr. Djur Hej! Hoppas på att det finns någon hamsterkunnig här inne, försöker läsa på så mycket som möjligt men min kunskap räcker inte till just...
Svar
4
· Visningar
1 262
Däggdjur Vi har haft två kaninsyskon tillsammans i sitt hägn i 11 år. Igår dog den ena. :cry: Jag har hela tiden sagt att när en dör får den...
Svar
13
· Visningar
1 819
Senast: Blyger
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
815
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp