Sära på hamstrarna?

Carmenzitaflower

Trådstartare
Hej!
Hoppas på att det finns någon hamsterkunnig här inne, försöker läsa på så mycket som möjligt men min kunskap räcker inte till just nu.
Har två dvärghamster rescues som jag kämpat med ett bra tag. Den ena har kostat mig många tusen då han har krokiga tänder och ständigt är sjuk. Veterinären har ändå sagt att han är "okej" för tillfället så försöker ge han chansen att leva livet ut även fast han är skruttig(dom är 1 år och 7 månader nu).
Problemet är att dom "bråkar", har aldrig sett några skador eller att dom biter varandra för då hade jag ju särat på dom direkt, men så fort dom är nära varandra kastar dom sig på ryggen och skriker, inte samma hamster som gör detta varje gång utan det är som om dom turas om. Jag funderar på om den lilla skruttiga hamstern skulle må bättre av att bo ensam? Innan tycker jag ändå dom hade mycket glädje åt varandra men nu skriker dom även på varandra i boet. Har dubbletter av allt i buren så det är inte så att dom bråkar om något föremål.

När är det rätt att sära på två dvärghamstrar? Förra ägaren köpte dom troligtvis på djuraffär, så dom är nog hybrider...
Åh får så dåligt samvete över att sära på dom, men vill ju att dom ska må bra.
 
Vet du vilken typ av dvärghamster du har? Du tror att de kanske är hybrider och då ska de ju verkligen inte vara tillsammans eftersom hamstrar inte är flockdjur utan ska vara själva.

Egentligen är det väl bara den mongoliska dvärghamstern som ska ha sällskap, de andra tre sorterna fungerar att ha själva.

Och om jag ska förmänskliga hamstrarnas känslor så hade jag ju hellre bott själv och känt mig lite ensam, än bott med någon som vill döda mig varje dag.
 
Vet du vilken typ av dvärghamster du har? Du tror att de kanske är hybrider och då ska de ju verkligen inte vara tillsammans eftersom hamstrar inte är flockdjur utan ska vara själva.

Egentligen är det väl bara den mongoliska dvärghamstern som ska ha sällskap, de andra tre sorterna fungerar att ha själva.

Och om jag ska förmänskliga hamstrarnas känslor så hade jag ju hellre bott själv och känt mig lite ensam, än bott med någon som vill döda mig varje dag.
Problemet är att jag verkligen inte vet vad som är för sort, det var två små barn på typ 4 och 3 år som hade dom innan så misstänker att föräldrarna inte köpte från uppfödare, dom bodde dessutom i en för liten bur och hade ett bedrövligt litet hjul vilket jag tror en uppfödare hade informerat om vid köp. Dom försöker inte döda varandra, har aldrig varit någon fight, men det är som att dom är bittra på varandra, dom piper och skriker mot varandra och kan ge en tass i nyllet då och då men utöver det så gör dom ingen fysisk skada.
Åh vilket otroligt jobbigt beslut😔
 
Jag skulle skratta på dom, de verkar ju inte trivas särskilt bra med varandra om de tjafsar och bråkat.
Och troligtvis är de hybrider, och då är det svårt om inte omöjligt att ha de ihop.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 834
Senast: Snowball
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 176
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 487
Senast: AlmostEasy
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 284
Senast: Puffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp