Får inte skaffa katthemskatt?

Zaria

Trådstartare
Hej

Har för tillfället 2 katter och har ingen tanke på att skaffa en katt till ännu men den dagen jag gör det vill jag stödja ett katthem och ta en därifrån.
Men nu har jag hört att de inte säljer katter till de med barn under 7 år,mitt barn är bara 2,5 månad nu så det dröjer ju lääänge innan han är 7 år.

Någon som vet om det stämmer att det är så?
Och i så fall varför?

Vet att det finns folk som har kontakt/jobbar på katthem här så jag ville bara passa på att fråga även om det inte är aktuellt med en ny katt på länge.

Mvh zaria

Sv: Får inte skaffa katthemskatt?

Troligen för att massor och åter massor av katter inte får bo kvar för att dom bitit den lilla när den lilla dragit den i pälsen. Mina föräldrar gjorde så. När min syster var bebis och låg på golvet och sprattlade, så lade sig katten bredvid. Barn har ju enorm gripreflex och katten gillade inte att bli halv avklädd.

Många föräldrar gillar inte när katten sover i vagnen eller i sängen och många katter har svårt för när barnen lyfter dom i svansen eller i ryggskinnet.

Jag tror det har att göra med att det i alltför många fall inte fungerar. Så man vill inte chansa, dessa katter söker ju permanenta hem med så lite risker som möjligt för en ny omplacering när barnet inte vet hur man behandlar djur.

Endel katter blir också väldigt svartsjuka på att bebisen får så mycket uppmärksamhet och att katten puttas åt sidan.

Oj vad snabbt du svarade :)

Jo det låter väldigt logiskt,barn är inte alltid snälla mot djur,är väl lite bortskämd med mina 2 som tål det mesta och dessutom gillar lillkillen och är vana vid barn,men vet att de inte får vara på bebisens plats (vagn & spjälsäng).

Får väl skaffa katt någonannanstans ifrån om/när det skulle bli aktuellt...

Mvh Zaria

Ja det gjorde jag visst :D
Jag tänker inte ta bort mina katter när/om jag skaffar barn. Det ska gå på något sätt. Men jag har sett 4-5 åringar som varit rent utsagt förjävliga mot djur. Och det ingår ju i djurens rättighet att få säga ifrån. Det kan inte vissa tolerera, så då avlivar man/placerar om djuret.

Jag vet en hel del uppfödare av raskatter som inte heller säljer till barnfamiljer. Även om du har bra ordning hemma, så är det ju lite svårt att bevisa det för folk man inte känner. Man kan ju knappast låta nån personal från katthemmet bo hemma hos en i en månad så dom ser att det faktiskt går bra.

Katthem kommer nog (tyvärr) alltid att finnas, så även om du köper en från nått annat ställe nu, så utesluter ju inte det möjligheten att hjälpa dom nån annan gång.

Var bara noga med att du köper från en bra "uppfödare". Ingen gratiskatt, ingen som vill ha bort dom vid 8 v. Helst vaccinerade mm vid köp osv. Ju mer vi kan stödja dom seriösa uppfödarnaoch inte dom oseriösa, desto bättre tror jag det blir i längden.

Har också sett en hel del ungar vara förj*vliga mot djur,fast mest sådana som inte är vana vid djur eller såna som har föräldrar som skaffat ungen en "leksak" den får göra vad den vill emot :mad:

Jättemånga var även på mig när jag var gravid att jag skulle göra mig av med mina katter men jag vägrade,det enda skulle väl vara om de helt oprovocerat gav sig på sonen men det tror jag aldrig att de skulle göra.Dessutom får ju sonen lära sig att respektera katterna,ett Nej är ett Nej,även om det kommer från en katt liksom.
Dessutom tål de som sagt det mesta även barn,den ena går undan & den andre tycker bara det är roligt ju mer man sliter i honom,tror knappast han förstår bättre ;)

Självklart kommer nästa kisse att komma från en bra uppfödare, (såvida man inte i vanlig ordning råkar hitta nån avdumpad stackare i nån rabatt som jag alltid lyckas med) :cry:

Tillägger:det är faktiskt du som med dina inlägg här på buke lärt mig mycket om huskatters/katter låga status Tack för det :bow:

Åh :o :)
Det ligger väldigt varmt om hjärtat, även om jag bara har raskatter själv för tillfället. Min första egna katt var ju huskatt och det är hon som lärt mig det mesta faktiskt. Och framförallt fått mig att vilja lära mig mer. Nu är hon tyvärr borta, och jag har inga planer på nån ny huskatt. "Tant" jag har här hemma är lite fin i kanten och vill inte ha hit några nya katter alls, så jag kan inte göra mycket mer än propagera.
Förhoppningsvis hjälper sånt i längden även om det är massor att göra för dom eldsjälar som jobbar aktivt för detta.

Drömmen vore ju att inga katthem behövdes och att alla katter föds planerade av kunniga ägare. Vare sig det handlar om huskatter eller raskatter. Det största ansvaret ligger på dom som köper katter, ju högre krav dom ställer, desto mer tvingas "uppfödarna" att göra nått åt det. Därför känns det viktigast att tipsa dom som ska köpa katt, hellre än dom som föder upp.

Det är synd att man inte får länka här, kunde man få visa bilder på hur det ser ut hos vissa skulle det troligen ge mer konstruktiv förståelse för hur det faktiskt ser ut i Sverige idag.

Senast ändrad:

Tycker gott och väl att det är föräldrarnas ansvar att lära barnen respektera djur, stora som små. På våra utställningar, iofs marsvin, är det jätte många som har barnen med. Miljö träning kan ju också vara bra att ha.. Även om barnen skulle bli bitna av katten så betyder det inte nödvändigtvis att det kommer hända fler gånger :smirk:

Visst är det så, men riktigt så enkelt är det inte. Marsvin i all ära, men dom är inte riktigt lika överallt som en katt. Det är vanligt att man har barn med sig på kattutställningar också. Det värsta jag sett var ett barn som drog en gaffel mot burgallret och mamman som stod bredvid bara skrattade. Katten fräste och var livrädd.

Att barn slår på buren, drar fingrarna mot buren och annat är jättevanligt och kan orsaka att katten aldrig mer går att ställa ut.

Det finns föräldrar som har bra koll på sina barn, men det finns ännu fler som inte har det.

Ta du och kontakta ett katthem. Berätta hur du har det hemma och hör om det finns någon möjlighet för dig att få köpa en katt av dem. Många saker man "hör talas om" gäller bara enstaka katthem (eller inte alls).

På vårt katthem har vi inga sådana regler.
Däremot har vi som krav att barnet kommer med och träffar katten i fråga. Katter visar rätt snabbt om de gillar barn eller inte. Om de är intresserade av en katt som är rädd för barnet och går undan, så måste man ju förstå att just den katten inte passar hemma hos dem. Vi har haft katter som blivit helt saliga när det kommer in barn, och vi har även haft några som drar som avlöningar när de hör barnen komma in.

Vi har sålt katter till familjer med små barn, inga problem. Däremot är min erfarenhet att man inte först testar barnen för allergi. Det kan vara rätt lämpligt att gå till sin familjeläkare och göra en allergitest INNAN man köper katt. Många katter har nämligen kommit tillbaka efter en vecka, för barnen har varit allergiska. :(
Det är ju mest synd om katten, som får flytta, och sen efter en vecka flytta tillbaka till katthemmet. Nog för att man försöker ha det så lugnt och tryggt omkring dem som det är möjligt, men ett katthem ÄR inget hem, det är folk som springer in och ut, det är inte riktigt lugn och ro. Det är därför vi bara har öppet tre dagar i veckan, mån, ons, fre, för att katterna ska få vila emellan.

Men om du tar ditt barn till en läkare, gör allergitest, gärna på hela familjen om ni är osäkra på er själva. Sen tar ni med barnet till katthemmet utan att ta med någon hem första gången. Låt barnet träffa katterna, klappa, prata med dem osv. Kolla hur katterna reagerar, och barnet. Prata med personalen. Om de ser att barnet är lugnt och snällt med katterna så är det nog inte alls omöjligt att få köpa en katt. Men jag poängterar allergitestet......... det besparar både er och katthemmet mycket strul. :) Det kommer garanterat katthemmet att uppskatta!
Hittar ni en katt ni tycker om, så kan man i de flesta fall tinga katten, man betalar då halva summan, i alla fall hos oss. Sen kan man komma tillbaka nästa gång de har öppet och hälsa på katten igen. Då ser man återigen hur katt och barn går ihop. Funkar allting så kan man då ta hem katten, och då kan man under tiden ha handlat hem låda och mat och sånt. Många kommer och impulsköper katt, och det kan bli lite fel. De köper katten, sen ska den sitta i bilen och vänta när de springer in på ICA och köper låda, sand, mat. Det är bättre om man nu har bestämt att man SKA HA katt, förbereder hemma så allt är färdigt.

Du kan skicka pm om du har fler frågor! :)

Vi skaffade nyligen en katthemskatt, och där frågade de inte ens om vi hade barn eller inte. De frågade faktiskt ingenting om oss, eller vart katten skulle, eller vår kattvana. Allt de sa var att vi inte fick ta katten i en kartong eller påse(! :eek: ) utan måste ha en bur.

Oj, vi frågar ut rätt ordentligt :angel: Har varit med om allt för många som kommer tillbaka med den för att den klättrat på soffan, fäller hår, kissat utanför lådan(vissa fattar inte att man måste ta bort kiss och bajs, utan låter all sand bli en stor betongklump, då hade jag oxå kissat bredvid :mad: ), nån i familjen blivit allergisk, nån granne/släkting som brukar komma och hälsa på har plötsligt blivit allergisk, man ska flytta, katten skriker (löhona :angel: ) osv- så vi informerar massor och frågar massor.

Man måste ju vara införstådd med att man tar på sig ett ansvar för 15-20 år framöver, om det vill sig väl. Vi skickar även med informationsblad, försäkringspapper, ett papper med vanliga frågor och svar.
Sen har det ju kommit folk och ska ta med sig katten i famnen/i korg/ kartong, men då säger vi tvärt nej, då får de låna bur av oss i så fall om de inte har en egen. Det har faktiskt hänt att en människa tog fram en plastkasse..... :eek: o skulle ta katten i.... men det var innan vi skrivit papper, så hon fick ingen katt :mad: Vad tänker man med då???? Det skulle ju bara vara en stallkatt, så om den sprang bort så skulle hon komma och köpa en ny, för det var ju såååå viktigt att värna om katthemmen :crazy:

Det låter som jag mycket hellre hade köpt katt hos er! :)
Det här djurhemmet var det väldigt mycket hoppsan-hejsan över, de gav inget seriöst intryck. Visst, de var snälla och vänliga, och mycket förtjusta i katterna. Men jag fick dra infon om själva katten ur dem, och de sa inget om försäkringar/vanliga frågor heller.

Hoppas hoppas vår nykomling kommer bättre överens med lillkisse som hon ska vara sällskap åt snart. Vill inte behöva lämna tillbaks storkisse till djurhemmet :crazy:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
37
· Visningar
2 077
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 773
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 498
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 599
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka