Grovfoder 2023

Hos oss i södra Skåne blev skördarna oerhört olika. Stallägaren tar eget hösilage och det ingår i hyran. Första skörden blev ganska lik det som brukar huggas på marken medan andra skörden blev helt annorlunda.

Skörd 1

TS 73%
Råprotein 98 g/kg ts
Socker 154 g/kg ts
NDF 551 g/kg ts
Fett 22 g/kg ts
Aska 32 g/kg ts
IVOS 66,5%
Växttråd 272 g/kg ts
Klorid 4,3 g/kg ts
Smältbarhet 67,9%
Fruktan 31 g/kg ts
Fosfor 1,7 g/kg ts
Kalcium 4,3 g/kg ts
Magnesium 1,3 g/kg ts
Svavel 1,3 g/kg ts
Natrium 0,9 g/kg ts
Kalium 7,9 g/kg ts
Mangan 72 mg/kg ts
Koppar 4,0 mg/kg ts
Zink 18 mg/kg ts
Järn 66 mg/kg ts
Kobolt 0,038 mg/kg ts
Jod 0,2 mg/kg ts
Molybden 0,6 mg/kg ts
Selen 0,017 mg/kg ts

Omsättningsbar energi häst i ts 10,3 MJ/kg ts
Omsättningsbar energi häst per kg foder 7,5 MJ/kg
Smältbart råprotein häst i ts 60,7 g/kg ts
Smältbart råprotein häst per kg foder 44,2 g/kg
Kvot g Amb råprotein/MJ 5,90 g/MJ
Ca/P kvot 2,5
Skörd 2

TS 70%
Råprotein 143 g/kg ts
Socker 92 g/kg ts
NDF 536 g/kg ts
Fett 20 g/kg ts
Aska 74 g/kg ts
IVOS 64,8%
Växttråd 271 g/kg ts
Klorid 4,3 g/kg ts
Smältbarhet 66,2%
Fruktan 15 g/kg ts
Fosfor 3,7 g/kg ts
Kalcium 6,0 g/kg ts
Magnesium 2,3 g/kg ts
Svavel 2,0 g/kg ts
Natrium 1,4 g/kg ts
Kalium 14,3 g/kg ts
Mangan 137 mg/kg ts
Koppar 7,4 mg/kg ts
Zink 26 mg/kg ts
Järn 345 mg/kg ts
Kobolt (ej analyserat, skörd 2022 0,039) mg/kg ts
Jod (ej analyserat, skörd 2022, 0,2) mg/kg ts
Molybden (ej analyserat, skörd 2022, 1,3) mg/kg ts
Selen (ej analyserat, skörd 2022, 0,017) mg/kg ts

Omsättningsbar energi häst i ts 9,5 MJ/kg ts
Omsättningsbar energi häst per kg foder 6,6 MJ/kg
Smältbart råprotein häst i ts 103,0 g/kg ts
Smältbart råprotein häst per kg foder 72,0 g/kg
Kvot g Amb råprotein/MJ 10,8 g/MJ
Ca/P kvot 1,6
Oj vilken skillnad på järn mellan första och andra skörden!
 
Nu har jag äntligen fått hem och öppnat de första balarna med det som förmodligen blir vinterns grovfoder! Än så länge är det över förväntan, precis lagom grovt, ganska torrt (gissar 75-80%) och doftar gott. :love: Tyvärr är hästarna fortfarande mera interesserade av gräs, så jag är lite rädd att jag kommer behöva slänga stora delar av den första balen om de inte ändrar sig och börjar äta betydligt mera....

Fodret är sent tagen 2. skörd utan analys, så jag hoppas verkligen det har tillräckligt med näring för mina unghästar och pensionister.... Vart rekommenderar folket att man skickar prov till analys?
 
Nu har jag äntligen fått hem och öppnat de första balarna med det som förmodligen blir vinterns grovfoder! Än så länge är det över förväntan, precis lagom grovt, ganska torrt (gissar 75-80%) och doftar gott. :love: Tyvärr är hästarna fortfarande mera interesserade av gräs, så jag är lite rädd att jag kommer behöva slänga stora delar av den första balen om de inte ändrar sig och börjar äta betydligt mera....

Fodret är sent tagen 2. skörd utan analys, så jag hoppas verkligen det har tillräckligt med näring för mina unghästar och pensionister.... Vart rekommenderar folket att man skickar prov till analys?
Jag har använt agrilab i många många år. tycker de är snabba och prisvärda.

Lite deppig för årets analys, kvot på 4,8 och jag har två dräktiga ston och en som har en 4 månaders fölunge vid sidan utöver det. Ska försöka köpa in ett mindre parti med riktigt högt protein från min kobondegranne och ha som komplement. Blir nog betydligt billigare än att ge massor av proteintillskott.
 
Nu har jag äntligen fått hem och öppnat de första balarna med det som förmodligen blir vinterns grovfoder! Än så länge är det över förväntan, precis lagom grovt, ganska torrt (gissar 75-80%) och doftar gott. :love: Tyvärr är hästarna fortfarande mera interesserade av gräs, så jag är lite rädd att jag kommer behöva slänga stora delar av den första balen om de inte ändrar sig och börjar äta betydligt mera....

Fodret är sent tagen 2. skörd utan analys, så jag hoppas verkligen det har tillräckligt med näring för mina unghästar och pensionister.... Vart rekommenderar folket att man skickar prov till analys?

Min leverantör använder Eurofins i Kristianstad och det har jag med gjort de gånger jag skickat in tidigare :) Hade velat testa Equi-Analytical i USA men inte orkat plus haft fullständiga analyser från denna leverantören i många år.
 
Fick byta parti...

Så sjukt fräscht och så analysen på det 🤤
1000010158.jpg
 
Jag har öppnat årets första bal nu.
Det är lägre TS än förra året men så fin kvalitet!

Det är oanalyserat så det får jag fixa själv.

Pris samma som förra året, betalar ca 4 kr/kg för storbal, ca 250 kg.
 
Nu har äntligen min höanalys kommit! :love: Skulle kunna önska lite mera energi och lite mindre protein, men annars ser det helt okej ut! Får nog ta hem unghingsten så snart som möjligt, han är den enda av mina hästar som faktiskt behöver en såpass hög kvot just nu...

Men iom stona mest käkar gräs och bara äter några kg hö i dygnet, så är det kanske lika bra med mycket protein, för det börjar väl minka på det i gräset nu mot slutet av november....?

1700768223438.png
 
2350E6BF-32A7-4B41-81FA-425F118EB9AB.jpeg
Någon som kan hjälpa till med denna? Är för får. Har tagit provet själv med höborr på flera balar.
 
Nu har äntligen min höanalys kommit! :love: Skulle kunna önska lite mera energi och lite mindre protein, men annars ser det helt okej ut! Får nog ta hem unghingsten så snart som möjligt, han är den enda av mina hästar som faktiskt behöver en såpass hög kvot just nu...

Men iom stona mest käkar gräs och bara äter några kg hö i dygnet, så är det kanske lika bra med mycket protein, för det börjar väl minka på det i gräset nu mot slutet av november....?

Visa bifogad fil 132634

Ja precis, det här är ju ett grymt bra hö! Har du någon som börjar tappa i hull kan du ju lägga till betfor, eller varför inte havre? Sällan jag brukar rekommendera havre men har för mig att du har halvblod, och havre är billigt energifoder. Proteinet är täckt redan :).
 
Ja precis, det här är ju ett grymt bra hö! Har du någon som börjar tappa i hull kan du ju lägga till betfor, eller varför inte havre? Sällan jag brukar rekommendera havre men har för mig att du har halvblod, och havre är billigt energifoder. Proteinet är täckt redan :).

Japp, jag har halvblod, unghästar och gamla pensionärer, så måste ha koll på deras hull och att de får i sig tillräckligt med MJ.

Havre lär väl bli toppen till mina knasbollar :angel: 😅 passar bra med den höga Ca/P kvoten också, ju.
 
Har öppnat årets första bal nu och är mest orolig över att TS är väldigt lågt. Killgissar på runt 60%... Var väldigt kvistigt blandat med superfint grönt. Hoppas innerligt att kommande balar är mindre kvistiga. Hästarna älskar det och väljer det före fjolårets, torrare och riktigt fina hö. Analys skickas in när fler balar är öppnade men gissar att det ev ligger ännu högre i värden än förra året. Då hade vi en kvot på 9.6 tror jag..
 
Har öppnat årets första bal nu och är mest orolig över att TS är väldigt lågt. Killgissar på runt 60%... Var väldigt kvistigt blandat med superfint grönt. Hoppas innerligt att kommande balar är mindre kvistiga. Hästarna älskar det och väljer det före fjolårets, torrare och riktigt fina hö. Analys skickas in när fler balar är öppnade men gissar att det ev ligger ännu högre i värden än förra året. Då hade vi en kvot på 9.6 tror jag..
Halvt knapplån..

Varför är alla så oroliga för lågt ts?
70% ts så är det knappast ensilerat foder, utan bara någon form av lufttät lagring (vilket enligt mig borde vara mer oroande).
 
Jag provade en ny leverantör detta året, tror jag köpt från samma som @the_connemara tidigare år och det har alltid varit väldigt fint. Men priset började verkligen få mig att svettas.

Nu fick jag tag i plastat torrhö på midibalar, de väger runt 130 kilo per bal.
Gav 3:-/ kilot inkl hemleverans.
Låg kvot, men det är ett jättefint hö och båda hästarna älskar det och jag kan fodra på ordentligt utan att oroa mig för att de blir smällfeta 🤩

Ledsen för riktigt suddig printscreen 🙁

IMG_8876.jpeg
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
903
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 206
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 027
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 109
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp