Får jag skylla mig själv?

Sv: Får jag skylla mig själv?

Fast behöver man vara så omedgörlig som säljare. Tycker det är ganska småaktigt och snarstucket att ha den attityden. Alla kan begå ett misstag och har man inte överseende med det så....

Vi bor inte heller granne med posten men hade försökt att rätta till det men köparen hade nog fått vänta lite, tills man ändå har vägarna förbi. Det tycker jag köparen får acceptera att det tar lite längre tid.

Omedgörlig? Om jag gör misstag räknar jag kallt med att få stå för dem, genom förseningar och ökade kostnader. Och så klart att man bränner en kontakt.

Vill man behålla sina kontakter på bra humör och tillstädes så tycker jag att man sköter dem. På t ex Tradera sköter jag både mina köpare och säljare så bra jag bara kan, så länge de bemöter mig med samma goda vilja. Skickar samma dag eller senast dagen efter betalning, lämnar omdöme etc. Och då förväntar jag mig självklart samma sak i retur, när jag handlar av andra. Jag betalar samma dag och förväntar mig att varan skickas i anslutning till betalningen - inte veckor senare.

Man blir bemött som man förtjänar tycker jag i 99 % av fallen. Är jag vänlig och omtänksam blir jag vänligt och omtänksamt bemött. Om inte, har jag upptäckt att det är nästintill som en spegel...

Fast i det här läget vet vi inte om TS varit otrevlig mot säljaren eller om det är säljaren som är tvär. Vi har ingen aning om vilken ton TS har haft mot säljaren. Om det varit jag som varit köparen och uppgett fel adress skulle jag be säljaren på ett trevligt och vänligt sätt att skicka paketet till min nuvarande adress och givetvis betala portot igen om det behövs.

Det låter nästan som om säljaren tar TS pengar utan att skicka varorna och då kommer säkert säljaren att lägga ut grejerna på tradera igen.

Senast ändrad:

Jag gissar att det är på Tradera du gjort affären, och även jag både köper och säljer saker på Tradera.

Och om jag varit säljare, då hade jag tyckt du var en slarvig kund! För hur skulle jag kunna veta att leveransadressen jag fått inte gällde? Min telepatiska ådra är inte så utvecklad så jag är tankeläsare! ;)
Men däremot så hade jag absolut inte behållit varan, den är ju inte min, jag har ju sålt den! Jag hade ställt frågan jag tyckt du skulle ställa, hur gör vi nu?
Säljaren har kostat på emballage och frakt till en felaktig adress pga att du inte uppgivit rätt leveransadress. Visst, alla kan göra fel, du visste ju inte att du skulle ändra adressen, det är helt mänskligt att göra misstag! Men ska andra betala för dina misstag? Svaret är nej i det fallet tycker jag!

Hade jag varit köparen som glömt ändra adressen, då hade jag frågat hur mycket emballaget och frakten kostat säljaren, sedan hade jag satt in de pengarna på kontot och bett säljaren skicka grejen till min rätta leveransadress. Att ta betalt för nerlagd tid, det gör jag inte varken som köpare eller säljare, det bjuder jag på.

Jag har också dabbat mig på Tradera, sålde vid ett tillfälle många saker, missade en inbetalning från en köpare på en vara. Trodde köparen ångrat sig så jag struntade i det, la bara ut varan igen på auktion. Fick den såld och skickade den till nya köparen.
Då hör köparen jag trodde struntat i att betala av sig, h*n hade satt in pengar på mitt konto! Jag kollade, och javisst hade h*n betalat! Jävlaremej vad pinsamt, där hade jag gjort bort mig! :o
Mailade köparen, bad om ursäkt, fick till svar det var ok, sånt som händer! Sedan skickade jag tillbaka hennes pengar, det var runt 30:-, jag skickade henne en femtiolapp jämnt, tyckte jag kunde betala lite extra när jag dabbat mig! :o

TS är skyldig att betala för ett nytt porto pga av att adressen i profilen var fel och säljaren är skyldig att leverera igen pga av att TS faktiskt betalt för varan.

Inte mer med det.

Jag har själv som säljare på tradera råkat ut för att en köpare haft en gammal adress i profilen och därmed fått varan i retur. Adressen hade inte ändrats pga av stress kring en flytt.

Köparen betalade nytt porto och jag skickade och vi gav varandra positivt omdöme.

MISSTAG kan alla göra- och det är faktiskt lätt hänt att man glömmer ändra adress i en profil på nätet om man har mycket annat att göra en period i livet.

Finns ingen anledning att vara snarstucken tycker jag och man ska behandla andra människor som man själv vill bli behandlad, dvs med vänlighet!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 386
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 881
Senast: Derivata
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 619
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är... 2
Svar
27
· Visningar
6 087
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka