Får man bete sig hur som helst?

Bukefalos 30 år!

M

MfVd

Nu vet jag inte exakt om tråden ligger rätt, men det handlar ju om oss tvåbenta i stallet så... Det kan nog bli rätt långt det här!

Det är så att jag har min valack uppstallad i ett litet stall med 2 hästagare till (varav en "äger" stallet - det är hennes pappas).

Allt har fungerat jättebra, fram till förra helgen då jag var bortrest. Då var min kille i stallet och mocka, red och hade sig.

När jag kommer hem så får jag reda på att hon(stallägarens dotter) har börjat ge min häst mer hö, för att hennes häst behöver mer hö, för att hon anser att hon är tunn.
Jag blev väldigt irriterad (visserligen handlar det bara om 2 kg extra, men i dessa tider när det är svårt att få tag i hö vill jag inte bara "slösa" bort 2 kg extra varje dag) och sa att han behöver inte mer hö. Och vill hon ge sin häst mer hö, så får hon väl ge det inne i boxen. Vilket hon absolut inte kan tänka sig att göra, för hennes häst äter inte upp 4 kg hö på en natt (?!?!)

Nej, istället kläcker hon ur sig att hennes häst får gå själv i hagen isåfall - vilket leder till att min häst då blir lidande och ska få gå själv - vilket han verkligen inte trivs med! Då springer han bara runt och är rastlös och allmänt stressad.

Då frågade jag givetvis den andra i stallet, ifall min häst kunde få gå med hennes hästar eventuellt.

När då hon får reda på det, börjar hon genast kasta skit över mig. Och jag svarar tillbaka ungefär "Det beror på dig, hur du vill göra? Kan inte du tänka dig att kompromissa och absolut måste ha din häst själv i hagen, så kan inte min häst gå själv. Vilket du vet." Och till svar får jag ungefär "Vadå beror på mig, det beror ju på dig om du vill ge din häst mer hö eller inte. 2 kg till och från spelar väl ingen roll?" (nehä, tänkte jag, då spelar det väl ingen roll för din häst heller om hon får 2 kg mer eller mindre)

Tillslut gav jag upp och sa att jag får väl lov att ge honom 2 kg mer i hagen då, bara jag slipper massa onödigt tjafs. Men då duger inte det helt plötsligt längre? Och trots att jag har gjort i ordning höpåsar som hon skulle ge honom vid utfodring, så har hon istället tagit in sin häst och gett hö inne, medan min har fått stå i hagen utan.

Jag försöker då vara trevlig och neutral, för jag vill verkligen inte bråka med stallkamrater... Men i det här fallet förstår jag faktiskt inte vad hon bråkar om? För det kan väl för tusan inte handla om 2 kilo hö?!! :confused:

Sv: Får man bete sig hur som helst?

till att börja med hadde jag bytt hage så min häst fick gå med annan häst där de även serverades hö och så hadej ag tagit diskussionen med stallägaren själv där gärna hennes dotter var med.

Usch vad elakt att hon inte gav din häst ngt alls. Då hade jag blvit skitförbannad.

men du kan inte dra ner 2 kg på ngt annat mål?
När jag hade min häst tillsammans med en annan tjej i hagen frågade hon om vi inte kunde öka på lunchgivan lite. Tror det handlade om 1 kg extra så då skärde jag ner 1 kg på frukosten.

Madde_padde
Tyvärr så har jag bara den andra tjejen i stallet, och hon ska dela av sin hage nu, så det kommer bli en jätteliten plätt på tre hästar.. vilket blir alldeles för litet.. och ensam vill jag ju inte att han ska gå så.
Och stallägaren är det ingen idé att ta upp det med, han säger bara "Gör vad ni vill, så länge ni är sams". Dom har haft massa bråk i stallet där förut och så, men han har inte lagt sig i det.

Kunde jag skulle jag byta stall, men jag vet ingen som har något ledigt i närheten här heller tyvärr..

Olympus
Jo, man blir rätt så frustrerad. Inte för att hon inte gav honom maten där på så sätt. Utan för att man inte får något klart svar av henne. Jag hade ju "gett" med mig och sagt åt henne att han fick det höt, men ändå så ger hon inte?
Det dög liksom inte när jag protesterade och ville att hon skulle kompromissa, och när jag väl gav med mig för att slippa tjafset... Nää, då duger inte det heller?

Tjafsar hon bara för tjafsandes skull? :mad:

Hästfolk i ett nötskal. Låter som om hon vore i yngre tonåren med det beteendet. 2 kg över en natt? Det hade mina hästar satt i sig på en timme så varför hon inte skulle kunna öka nattgivan är ju enbart löjligt. Inga tips tyvärr mer än att försöka hitta ett annat stall och uppmuntra dig med att det snart är sommarbete ;)

2 kg över en natt? Det hade mina hästar satt i sig på en timme så varför hon inte skulle kunna öka nattgivan är ju enbart löjligt.

fast här måste jag nästan hoppa in lite, Min pålle äter på sin höjd 2 kg på en natt när han står i box. Ger jag honom 4 så äter han 2. Ger jag honom 6 så äter han 2. Ute i hagen äter han massor, men han gillar inte att äta mycket i box..
Och eftersom jag inte tror att min pålle är ensam i landet om detta så kände jag att jag får väl slänga in en rad här.

Men med det sagt menar jag inte att hennes häst är sådan, låter snarare som omogenhet av ägare bla :/ Eller typiskt hästfolk som någon här sa!

Nej fast jag tvivlar på att det är så i detta fallet, verkar mest som att ägaren är ute efter tjabb.

kl

Visst finns det säkert hästar som har svårt med stora givor men två kg mer /natt borde nog gå ner.

Pluss att alla förändningar borde denna tjej pratat med er , innan hon ändrar i din hästs giva som jag tycker låter som dålig stil. Jäntan gör som hon vill o pappa är glad om han slipper att bry sig? Har stallet haft mkt bråk, och om det verkar som det ska fortsätta så skulle jag kika efter annan plats direkt. :)

*kl*

Idag hittade jag en annons på en stallplats som jag ringde på, så ska kolla på den ikväll. Så nu håller jag alla tummar och tår för att det ska gå vägen ;)

Hoppas verkligen den nya stallplatsen är bra för krongel i stall är verkligen hemskt! :(

Och som många redan har sagt så är det väldigt omoget av den andra tjejen att hålla på som hon gör!

Hästfolk i ett nötskal. Låter som om hon vore i yngre tonåren med det beteendet.

Håller med, det som är tråkigt är att det lika gärna kan vara en vuxen människa som bråkar på det sättet. Kan inte alla ha som mål att prata med varandra och visa hänsyn till att alla inte har samma åsikter. Kvinnor måste börja respektera och stötta varandra i alla sammanhang. Projekt "äga häst" är jobbigt för de flesta har ett liv bredvid stallet med arbete och familj.

Har jag förstått det hela rätt så har du en häst som behöver mindre hö än hagkompisens häst (om än tillfälligt)? Och hagkompisen äter inte upp om ägaren ger de extra 2 kg inne i boxen (vilket jag känner igen, det är inte alla hästar som äter upp hur mycket som helst under natten)?

Då tycker jag att det låter som en kanonlösning att hon tar in sin häst och låter den äta extrakilona under dagen? Din häst behöver inte äta mer - och hennes häst får i sig det den behöver. Eller har jag missförstått lösningen som du var missnöjd med?

Hur hade du löst problemet?

Det är precis det jag har bett henne göra, att hon ger hästen 1-2 kg extra på morgonen innan hon släpper ut eftersom hon ändå mockar med hästen inne i boxen innan utsläpp (då med reaktionen varför måste min häst stå inne och äta för?)

Nu gör hon så att hon tar ut hästen och ger henne hö inne, det EFTER att jag har gått med på att min häst kan få mer hö. Bara jag slipper allt tjafs. Men när jag väl hade gått med på det, så dög inte det heller tydligen... :confused:

Och nu pratar hon knappt med mig i stallet, observera att all kontakt hon har tagit har skett via sms. Jag har försökt ringa och träffa på henne i stallet. Men det enda hon har sagt till mig sedan i torsdags är ett väldigt kort "Tja" när hon inte kunde smita undan någonstans? :mad:

Trist det där. En del människor vill verkligen inte vara smidiga, och förstår inte att man måste kompromissa när man står i kollektivstall.

Låter ju som en enkel lösning att hästen äter på morgonen om hon ändå har den inne när hon mockar. Märklig människa som inte slänger till sin häst lite extra hö då? Förstår om du blir irriterad!

hästmänniskor asåå, har varot med om liknande saker jätte många gånger!! stå på dig!,

Undrar varför det har varit bråk i stallet förut? :grin:;)

Men som någon sa, hästfolk i ett nötskal! Personligen hade jag blivit vansinnig över sånt beteende och dragit henne i örat tills hon åtminstone ville lyssna :crazy:
Har inga andra råd än att försöka prata med henne (låter dock som en väldigt ung person? Då är det lättare sagt än gjort rätt ofta) och leta annat stall om det inte fungerar. Finns INGENTING som är värre än osämja i sitt stall.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar