får man filma mig och lägga ut på nätet?

OK så du fanns med i bakgrunden? Jag gissar att det alltid finns folk i bakgrunden när man filmar och att man inte kan fråga alla om lov.
Jo. Identifierbara nu levande EU-medborgare *skall* enligt GDPR uttryckligen samtycka till att få sina personuppgifter behandlade (så länge som inte något av undantaget gäller) .

Long story, och det finns en handfull rättsliga grunder varav samtycke bara är en. Bara att läsa på.
 
Jo. Identifierbara nu levande EU-medborgare *skall* enligt GDPR uttryckligen samtycka till att få sina personuppgifter behandlade (så länge som inte något av undantaget gäller) .

Long story, och det finns en handfull rättsliga grunder varav samtycke bara är en. Bara att läsa på.
Personuppgifter ja, i det här fallet handlar det om en bild som dessutom är i bakgrunden.

Hade de däremot skrivit ut "tantens" namn och "här åker hon omkring i sin skitiga bil" är det en annan sak.
 
Det finns (vad jag vet) ingen praxis ännu när det gäller GDPR, men då jag är lite insatt i området som gäller kamerabevakning så skulle jag säga att det inte är tillåtet med filmning och publicering så som du beskriver. Du kan kräva att de maskar dig (och bilen) så att det inte går att identifiera dig. GDPR trycker hårt på avvägning av nytta vs personlig integritet just för att skydda personer som inte vill bli dokumenterade.
 
I Tyskland frikändes aktivister som filmat i början av 2017. Innan har de fällts. Men är det något att bråka om för din del?
 
Kort fråga. Jag är inte uppdaterad på nuvarande regler.

Får man filma någon och lägga ut på internet utan tillstånd från personen? Det skedde inne på privat mark om det gör någon skillnad.

1: På privat mark/område får du inte fotografera överhuvudtaget om markägaren.... I korthet kan man säga att det finns 4 tillfällen då man inte får fotografera... I domstolar under rättegång... Dock fritt fram att fotografera i väntrum etc regleras, detta regleras i rättegångsbalkens 5 kapitel §9. det finns en utredning om totalförbud av fotografering i domstolsbyggnaden... Men den är visst ute på en lååång remiss

2: Skyddsobjekt, detta regleras i Skyddslagen 2010: 305 7 § och 32 §

3: Kränkande fotografering.... Och detta är riktigt riktigt knepigt.... för kränkande fotografering ska ske i hemlighet.... Om en bukefalist ligger på stranden och solar så som hen skapades en gång och någon lyfter upp sin kamera och tar bilder så är detta inte på något sätt olagligt... Finns ett annat intressant fall där en person med drönare fotograferade en kvinna som solade på sin balkong... det blev inte heller kränkande fotografering... för han gjorde det från allmän plats... Likaså om man står naken i fönstret till sin lägenhet och någon fotograferar från gatan på allmän plats så finns det inte mycket att göra....

4: Fotografering på privat mark eller mark där någon innehar bestämmanderätt och utfärdat fotoförbud.... hemma hos mig är det upp till mig om man får fotografera eller ej... Stora shoppingcentrum t.ex är privata... där skulle man kunna inför fotoförbud, men det ska tydligt synas och informeras om....

Men på allmän plats så är det fritt fram..... dessutom är det rätt fritt fram att även lägga ut bilder på andra om de är tagna på allmän plats.... Jag kan i princip dra upp min kamera och ta en närbild på någons öga så länge jag inte hindrar personens framfart....

GDPR har ju kommit, men ännu så finns inget i domstol prövat ärende och till dess tror jag de flesta fotografera glatt kör på enligt det gamla......
Lite kort i allmänhet om när man INTE får fotografera....
Ha en fortsatt bra dag kära bukefalister.....
 
Men på allmän plats så är det fritt fram..... dessutom är det rätt fritt fram att även lägga ut bilder på andra om de är tagna på allmän plats.... Jag kan i princip dra upp min kamera och ta en närbild på någons öga så länge jag inte hindrar personens framfart....

GDPR har ju kommit, men ännu så finns inget i domstol prövat ärende och till dess tror jag de flesta fotografera glatt kör på enligt det gamla......
Nej, riktigt så enkelt kan man inte säga att det är.

Frågan om allmän plats eller ej är inte så primär som den har varit; med avseende på GDPR är det faktiskt inte alls generellt fritt fram att fotografera oavsett plats. Generellt krävs rättslig grund för att identifierbart fotografera människor, så länge som man inte kan stödja sig på något undantag vilka för fotografer främst torde handlar om privat sfär, journalistiskt eller konstnärligt syfte.

GDPR har kommit, och de allra flesta verksamma fotografer är väl medvetna om de begränsningar som lagen innebär inte minst ifråga om fotografering på allmän plats. Frågorna kring hantering av samtycke, och bedömning av undantagen kring ffa journalistiskt och konstnärligt syfte, är i högsta grad en levande diskussion och jag vet att väldigt många fotografer inte alls "glatt kör på enligt det gamla". Jag vet inte hur mycket du satt dig in i GDPR, och förvisso finns ännu inga vägledande mål, men Datainspektionen har en hel del info på sin hemsida.
 
Strängt taget har bakgrund eller förgrund ingen större betydelse i sammanhanget. Är personen identifierbar så krävs rättslig grund för att ens börja filma, oavsett publicering eller ej.
Nä det jag menade var möjligheten att identifiera, nu vet jag inte om det är rätt video jag sett men där filmade de människa och sen zoomade in regskylt (vitsen med det?!). Det juridiska har jag noll koll på.

Alla dessa youtubers filmar ju hela tiden massa okända människor? Jag brukar försöka hålla mig undan kameror för vill inte hamna på youtube :cautious:.
 
Nä det jag menade var möjligheten att identifiera, nu vet jag inte om det är rätt video jag sett men där filmade de människa och sen zoomade in regskylt (vitsen med det?!). Det juridiska har jag noll koll på.

Alla dessa youtubers filmar ju hela tiden massa okända människor? Jag brukar försöka hålla mig undan kameror för vill inte hamna på youtube :cautious:.
Låter som den filmen jag tror @tanten menar. Med tjejen som filmar som ljudligt beklagar sig över polisens våld :meh:
 

Liknande trådar

Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
16 798
Senast: Lobelia
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
15 656
Senast: Inte_Ung
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
650
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 718
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp