A
Anders
Jag kommer inte på någon mer av de största. Finns det fler svenska storbanker?Det finns fler banker i Sverige![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kommer inte på någon mer av de största. Finns det fler svenska storbanker?Det finns fler banker i Sverige![]()
Jag kommer inte på någon mer av de största. Finns det fler svenska storbanker?
Har skrivit till de på Facebook (messenger) och de skulle "utreda och återkomma". Skickade med en källhänvisning på hur det går till när någon får en betalningsanmärkning och påtalade att det de skrivit är direkt osanning. Får se om de återkommer.
Jag har hört att det stämmer. Du blir mindre attraktiv för andra banker.Har fått svar!
"Hej!
Det man får om man inte betalar in i tid är en anmärkning som syns när banker och finansbolag gör en förfrågan; som således kan ha samma typ av effekt som en betalningsanmärkning.
Du har rätt i att det blir en allmän betalningsanmärkning först när ärendet hamnar hos kronofogden, men det genererar alltså redan en anmärkning på kreditupplysningar för banker och finansbolag som således kan komma att påverka kunden på ett negativt sätt, varför vi väljer att benämna det för våra kunder.
Vårt brev är alltså inte menat som hot utan helt och hållet som information/en varning för konsekvensen, vilket vi har skyldighet att informera om.
Önskar dig en fin helg! /Bankanställd x"
Aldrig hört talas om det förfarandet innan?
Jag har hört att det stämmer. Du blir mindre attraktiv för andra banker.
Har fått svar!
"Hej!
Det man får om man inte betalar in i tid är en anmärkning som syns när banker och finansbolag gör en förfrågan; som således kan ha samma typ av effekt som en betalningsanmärkning.
Du har rätt i att det blir en allmän betalningsanmärkning först när ärendet hamnar hos kronofogden, men det genererar alltså redan en anmärkning på kreditupplysningar för banker och finansbolag som således kan komma att påverka kunden på ett negativt sätt, varför vi väljer att benämna det för våra kunder.
Vårt brev är alltså inte menat som hot utan helt och hållet som information/en varning för konsekvensen, vilket vi har skyldighet att informera om.
Önskar dig en fin helg! /Bankanställd x"
Aldrig hört talas om det förfarandet innan?
Känns spontant som en form av olagligt register. Det finns alltså uppgifter lagrade som den enskilde inte känner till...så brukar det generellt inte få gå till.
fast i just det här fallet kommer det ju en upplysning om det...Känns spontant som en form av olagligt register. Det finns alltså uppgifter lagrade som den enskilde inte känner till...så brukar det generellt inte få gå till.
fast i just det här fallet kommer det ju en upplysning om det...
Alltså nä...det kommer en upplysning om att det är följden om en inte betalar utan det går till inkasso. Men inte att det har hänt. Och inte att en hamnar i nåt slags register.fast i just det här fallet kommer det ju en upplysning om det...
För all del.
Men det låter ju ändå som utanför ramarna tycker jag.
Bankerna har alltså ett EGET register över de individer som de lämnat till inkasso och detta fungerar i stort sett som KFMs betalningsanmärkningar.
Ja visst låter det lite märkligt? Jag blir sugen på att maila kopia på faktura + deras svar till finansinspektionen och fråga om det är så. Eller vem är det som kontrollerar banker, är det annan myndighet? Eller är det Konsumentverket man ska fråga?
Kom på en sak! De skrev i sitt svar att de VÄLJER att tala om detta för sina kunder. Alltså måste de inte tala om det egentligen?
Har man gett så tydlig/begriplig information så att man kan anses ha uppfyllt det kravet?vilket vi har skyldighet att informera om
Jag är jättenyfiken på svaret. Håll oss gärna uppdaterade om du orkar gå vidare med detta.Ja visst låter det lite märkligt? Jag blir sugen på att maila kopia på faktura + deras svar till finansinspektionen och fråga om det är så. Eller vem är det som kontrollerar banker, är det annan myndighet? Eller är det Konsumentverket man ska fråga?
Kom på en sak! De skrev i sitt svar att de VÄLJER att tala om detta för sina kunder. Alltså måste de inte tala om det egentligen?