Får man jäsa glögg hemma?

TinyWiny

Trådstartare
Läste i någon tidning ett recept på glögg som man skulle göra av bland annat svagdricka, potatis, diverse kryddor, russin och jäst och det slog mig då, får man göra sådant hemma? Får man jäsa en dryck hemma så att alkoholhalten blir högre än den ursprungliga drycken?

Jag dricker helst inte glögg alls och pga medicinerna jag äter så kan jag inte dricka alkohol heller så för min del är det inte aktuellt att göra glöggen ändå men nyfiken som jag är så frågar jag bukeoraklet vad som egentligen gäller?

Här http://www.gp.se/matdryck/dryck/1.220361-dags-for-dunderglogg- finns receptet för den som blev sugen.

Sv: Får man jäsa glögg hemma?

Det borde vara lagligt,man får ju göra vin och glögg räknas väl till den varusorten?! :d

låter inte så dumt!
men en dum fråga, vad är svagdricka...är det som typ sån där öl man lagar hemma??

Bra fråga! Svagdricka är kanske en typ av öl? Jag vet faktiskt inte men man köper det färdigt i affären iallafall. Jag som inte gillar öl gillar inte svagdricka heller. Jag tycker att det smakar som en blandning mellan öl och julmust. Om jag inte minns fel så innehåller den lika mycket alkohol som klass två öl.

Enligt wikipedia så är det en maltdryck iallafall. http://sv.wikipedia.org/wiki/Svagdricka

Senast ändrad:

Jodå, lagen säger att man får jäsa öl och vin hemma om det är för eget bruk (dvs man får ej sälja), och glögg är väl att betrakta som en vindryck. Jag gör dunderglögg för andra året i rad och kan verkligen rekommendera det. Det blir väldigt gott :d

Minns inte exakt vad det kommer ifrån. MEN, jag tror att det är en restprodukt utav betor/melass. Vanligt att man blandar ut det med mjölk och dricker :wtf: En fruktansvärt vidrig dryck som gamla människor utan normala smaklökar dricker :cautious: :D

Läste i någon tidning ett recept på glögg som man skulle göra av bland annat svagdricka, potatis, diverse kryddor, russin och jäst och det slog mig då, får man göra sådant hemma? Får man jäsa en dryck hemma så att alkoholhalten blir högre än den ursprungliga drycken?

Jag dricker helst inte glögg alls och pga medicinerna jag äter så kan jag inte dricka alkohol heller så för min del är det inte aktuellt att göra glöggen ändå men nyfiken som jag är så frågar jag bukeoraklet vad som egentligen gäller?

Här http://www.gp.se/matdryck/dryck/1.220361-dags-for-dunderglogg- finns receptet för den som blev sugen.
Nej nej det går inte :eek:

Man får jäsa "vad som helst" hemma, så länge man inte börjar sälja vin och öl (som väl någon skrev), oavsett vad alkoholhalten blir - jästsvamparna dör någonstans strax över 15% alkohol, så särskilt mycket starkare än så blir det inte. Det man inte får göra (varken för eget bruk eller för försäljning) är att destillera.

Vi gör den glöggen varje år och jag tycker att den slår det mesta man köper i affären. Vi har ibland gjort lite variationer i kryddningen men originalreceptet är kanon.

Vi gör den glöggen varje år och jag tycker att den slår det mesta man köper i affären. Vi har ibland gjort lite variationer i kryddningen men originalreceptet är kanon.

Jag tänkte prova att göra det receptet :)
Ska kryddorna vara hela, dvs hela nejlikor, hela kardemummakärnor? Jäst för söt deg eller matbröd? :o

Jag tänkte prova att göra det receptet :)
Ska kryddorna vara hela, dvs hela nejlikor, hela kardemummakärnor? Jäst för söt deg eller matbröd? :o

Kryddorna ska vara hela. Eller ska och ska. Det spelar nog ingen större roll men jag har använt hela kryddor. Vilken jäst du använder spelar heller ingen större roll. Det fina med den här glöggen är att det faktiskt inte är så noga. Häll i ungefär det som står i receptet, vänta sex veckor, klart.

Knapplån

Tack alla för era svar :) Då var det som jag misstänkte att man får jäsa fast inte "bränna". Det är ju faktiskt en lite balansgång att man får jäsa eftersom man då faktiskt tillverkar alkohol och det var det som jag var osäker på om man egentligen fick.

Vi också och den blir kanongod. Men det bästa av allt är att det doftar jul i hela huset alla sex veckorna!:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka