Får man..

VelvetQ99

Trådstartare
Får man rida i bara "tävlingsskjorta(den man kanske annars brukar ha under kavajen)" på hopptävlingarna, regional nivå.?

Sv: Får man..

Beror på vad dommaren säger. Under sommaren när det är riktigt varmt brukar dom säga att det är okej att rida i skjorta.

Nej, såvida inte överdomaren har gett sin tillåtelse vid extremt varmt väder.

Kavaj eller fritidsjacka/-tröja är det som gäller, tror knappast att man kan få det till att en tävlingsskjorta är en tröja...

Man får väl rida i skjorta, så länge armen går nerför armbågen?

Tja tolkar du det som fritidströja så....frågan är vad en hoppdomare skulle toka det som.
"Våran" hoppdomare tolkar INTE enbart tävlingsskjorta som fritidströja iaf...

man får rida i skjorta på regionala tävlingar bara att skjortan är långärmad har själv gjort det,men om du e osäker så kan du fråga överdommaren eller någon som är ansvarig på tävlings platsen;)

man får rida i skjorta på regionala tävlingar bara att skjortan är långärmad har själv gjort det,men om du e osäker så kan du fråga överdommaren eller någon som är ansvarig på tävlings platsen;)

hade du frågat domaren innan. har oxå vart på tävlingar där en del har ridit i enbart skjorta utan att domaren sagt ngt, men även på tävlingar där domaren sagt till att man måste sätta sig kavajen/jackan innan man får starta.
Som PF skrev så är det ju kavaj eller jacka/fridiströja som gäller och skjorta om domaren tillåter det.

Btw så är det väl tillåtet att rida i kortärmatskjorta på storhästtävlingar, men på ponny är det väl långärmad som gäller, eller har jag drömt det?

Jag har också för mig att det är en sån där fånig ärm-regel. Dock har både jag och Jennifer fått rida i kortärmad skjorta på ponny så jag vet inte riktigt :confused:

Jag har också för mig att det är en sån där fånig ärm-regel. Dock har både jag och Jennifer fått rida i kortärmad skjorta på ponny så jag vet inte riktigt :confused:

Ja, jag har oxå fått göra det, en såndär supervarm sommardag så sa domaren att det var okej att rida i skjorta och om man inte hade en långärmad så var det okej att rida i kortärmad. På häst har jag alltid ridit i kortärmad när domaren sagt att det är okej men enbart skjorta.

asså ja har aldrig frågat dommaren när ja har ridit i skjorta.
ja vet inte om man får rida i skjorta me kort ärm men de kanske e möjligt..:)

Det är tillåtet att rida i skjorta, bara den är långärmad eller har korta ärmar.
Men det kan ju vara bra att kolla med domaren iallafall... En del domare verkar köra sina "egna" regler har jag märkt.:smirk:

Har hört att man får rida i kortärmat om man fått godkännande av överdomare! Men annars är det väl kavaj som gäller på regional! Jag skulle frågat överdomare innan jag tog av mig kavajen iaf!

Ska det inte vara långärmat pga det skyddar mer än kortärmat?
Alltså skjortan, om man får ha det för dommaren.

På ponny är det så, på häst tror jag det är tillåtet att ha kortärmad om dommaren säger att det är OK att rida i skjorta.

Men var i TR står det att ponnyryttares skjortor måste vara långärmade?
Det blir ju lika absurt som med prispengarna, rider samma person häst får h*n rida i kortärmat men inte på ponny. (Där fallet är kortare ;) )

Tittade på tävlingar för häst (lokal) för några veckor sedan, kom in en kille och red i kortärmat. Han blev tillsagd av domaren att det var långärmat som gällde i fortsättningen. Vet inte hur det är på regional men anser det vara konstigt om det skulle vara olika regler.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Har du någonsin drömt om att rida ett riktigt mästerskap - med mästerskapsstämning, internationella banbyggare och en härlig atmosfär...
Svar
0
· Visningar
75
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Är du ungdomsryttare och tävlar hoppning på hög nivå? Eller har du kanske elever i någon av hoppningens trupper eller på SM-nivå? Då ska...
Svar
0
· Visningar
42
Senast: Gunnar
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 333
Dressyr Vad är era bästa tips för att peppa ridskoleryttare (eller tävlingsovana privatekipge) att våga anmäla sig till klubbtävlingar i dressyr... 2
Svar
27
· Visningar
2 131
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Pyramider i Sverige

Hund, Katt, Andra Djur