Får ni beröm på jobbet?

Plommonlila

Trådstartare
Får ni beröm på jobbet?

Hur ofta sker det?

Är det viktigt för dig att få beröm på jobbet?

Vill du ha beröm eller föredrar du annan uppskattning? Beröm tänker jag då är i stil med ”det där gjorde du bra!” medan uppskattning kanske kan visa sig på andra sätt.

Hur viktigt är beröm respektive uppskattning för en god arbetsmiljö?

Sitter bara och funderar lite och är nyfiken på vad andra tycker :)

Hur ofta sker det? I princip dagligen, vi är duktiga på ge uppåtpuffar.

Är det viktigt för dig att få beröm på jobbet? Ja, det är viktigt att få bekräftat att jag gör ett bra jobb.

Vill du ha beröm eller föredrar du annan uppskattning? Beröm tänker jag då är i stil med ”det där gjorde du bra!” medan uppskattning kanske kan visa sig på andra sätt. Att bli sedd är viktigt, det måste inte alltid handla om beröm men att få veta att kollegorna tycker att jag gör ett bra jobb är en viktig sak.

Hur viktigt är beröm respektive uppskattning för en god arbetsmiljö? Jätteviktig, särskilt då vi jobbar i team. Att se varandra, berömma och visa uppskattning ger en mycket goare känsla bland kollegorna än när detta inte sker.

Ja, jag får uppskattning och beröm från mina elever. Inte från arbetskamraterna på det ställe där jag är nu.
Försöker att själv vara generös med beröm när jag känner att något/någon är bra.

Och ja, det är oerhört viktigt.

Jag är ett utpräglat flockdjur. Behöver feedback och respons för att ens kunna fungera. At göra saker i ensamhet utan respons och utan bollplank skulle få min hjärna och in kreativitet att helt förtvina.

Det är inte viktigt för mig att få kontinuerligt beröm men det är viktigt för mig att känna att jag är bra på mitt jobb. Så i början är beröm helt klart viktigare för mig innan jag hunnit "etablera mig" och komma igång på jobbet. När jag har koll på jobbet och på vad jag sysslar med kan självförtroendet komma mer från mig själv. Men det är ju alltid trevligt och roligt att höra från kollegor om de uppskattar en. Allra bäst tycker jag dock beröm från patienter är, det slår allt annat.

Tycker uppskattning är superviktigt för en god arbetsmiljö! Men det kan ju ske på flera olika sätt och inte bara genom regelrätt beröm. Typ "tack för idag" eller "jaha jobbar vi tillsammans idag, vad roligt" och dylikt.

På mitt jobb upplever jag att vi är duktiga på att ge varandra beröm. Vi jobbar i grupp, där vi blir tajta och är duktiga på att plussa varandra. Sen är det tradition att chefen bjuder på smörgåstårta när vi varit extra duktiga :laugh: ledningen är okej på att ge beröm, just nu är jag på en annan avdelning med annan ledning, de är verkligen inte bra på att visa uppskattning. Det märks också på medarbetarna.

Sen har vi också gott om träningar (främst fysiska) och då går vi förstås mycket feedback. Och beröm när vi gör det bra!

Jag tycker att det är viktigt. För mig som medarbetare gör det att jag känner mig sedd och att min insats på jobbet gör skillnad. Särskilt uppskattning tycker jag är viktigt.

Får ni beröm på jobbet?

Hur ofta sker det?

Vill du ha beröm eller föredrar du annan uppskattning? Beröm tänker jag då är i stil med ”det där gjorde du bra!” medan uppskattning kanske kan visa sig på andra sätt.

@Plommonlila
När jag var yngre var det viktigare för mig att få beröm. Numera tycker jag att jag vet vad som är "bra jobb" och gör det av mig själv. På ett sätt skulle jag tycka att det var konstigt att få beröm för något som är självklart/naturligt. Ungefär som att jag skulle få beröm för att jag andas. Å andra sidan är det trevligt om någon uppmuntrar mig. Så det är allt lite ambivalent för mig.

Bekräftelse i arbetet är ganska viktigt för mig. I mitt tidigare arbetsliv/yrke är både positiv och negativ feedback omedelbar, och bekräftelse och beröm kommer direkt till den som är yrkesskicklig. I mitt nuvarande yrke mäts prestation kontinuerligt men inte skicklighet, inte i meningen hur väl något utförs. Där handlar beröm mer om att ha hunnit med en viss mängd göromål, ha löst ett problem snabbt eller ha en hög beläggningsgrad av sin tid, och jag har svårt att ta emot sådant beröm med lika stor... tja, känsla av bekräftelse. Berömmet blir inte lika mycket värt för mig, därmed inte sagt att jag vill vara utan det.

Det är en anledning till att jag fortfarande är verksam i mitt gamla yrke, den sortens bekräftelse är svår att vänja sig av med för mig.

Kollegorna är duktiga på att uppmuntra varandra, absolut. Cheferna not so much. Den "riktiga" chefen kan säga till någon annan att han tycker att någon gjort ett bra jobb, men aldrig till den person det verkligen gäller. Biträdande chefen kan ALDRIG bjuda på att någon gjort något bra, däremot allt negativt är extremt trevligt att kommentera. :meh:

Just därför är jag glad att kollegorna stöttar varandra. Jag behöver veta att jag gör något rätt, när det finns personer som fokuserar enbart på felen.

Får ni beröm på jobbet?

Hur ofta sker det?

Ja, det får jag. Oftast så fort vi hörs. Då jag är arbetsledare så brukar jag få lösa problemen, sen rapporterar jag min lösning till chefen, och får då ofta höra "bra jobbat".

Men minns speciellt en gång, för ca 1,5 år sen. Hade haft en riktig skitdag rent allmänt, (inte på jobbet, utan privat) sen ringer chefen upp mig, vi pratar lite hur det är och sånt, sen säger chefen: "Ja, anledningen till att jag ringer egentligen är för att jag vill bara säga att jag är skitstolt över dig, du har vuxit så otroligt mycket senaste halvåret, och det är en fröjd att få vara din chef. Du gör ett sånt jäkla bra jobb!"

Det var så fint! Och det levde jag på länge, och det fick mig superpeppad till att lägga i den där sista växeln man hade. Det var jättestort för mig!

Får ni beröm på jobbet?
Det händer någon enstaka gång.

Hur ofta sker det?
En gång den här terminen, hittills.

Det skulle vara roligt om det skedde oftare, mitt jobb har rätt mycket uppförsbacke "inbyggt".

Beröm är roligt och uppskattning trevligt. Den här veckan sa några rätt färska gymnasieelever till mig att mitt ämne går enkelt för dem. Det tar jag som uppskattning och att jag gjort något rätt under de fyra år jag undervisat dem.

Uppskattning är jätteviktigt tycker jag. Beröm inte lika viktigt (hade det varit viktigt hade jag nog inte valt detta yrke).

Just nu jobbar jag inte, men på förra jobbet fick jag beröm från olika personer flera gånger i veckan. Eftersom berömmet kändes ärligt och verkligen handlade om hur jag skötte jobbet och var som person så kändes det alltid underbart bra.

Att få beröm på jobbet ser jag inte egentligen som något överdrivet viktigt, det räcker för mig att veta själv att det jag gör är bra. Däremot om/när det väl blir något på jobbet som trasslar, känns motigt eller annat negativt, då är det jätteviktigt för mig att få höra bra saker också. Risken annars är att känslan kring det bra försvinner och då går det inte heller att jobba bra eller må bra på jobbet.

Jag tycker att det är viktigt att känna att jag gör ett bra jobb, men jag blir nog lika glad av att märka det i form av att folk frågar om min åsikt, ber mig göra saker för att det blivit bra tidigare osv, som att få ett regelrätt beröm.
Mina chefer och kollegor är duktiga på att både få en att känna sig uppskattad och att ge beröm, jag trivs väldigt bra på mitt jobb :)
Nu har jag jäääättemycket att göra på jobbet eftersom jag är ensam på tre tjänster, och hade inte mina chefer varit så fina och omtänksamma hade jag nog haft en klump i magen nu :p det känns tryggt och bekräftande att de är måna om att jag inte ska jobba ihjäl mig trots kaos och deadlines.

Jag pluggar nu, men på mitt förra jobb så insåg jag hur viktig beröm faktiskt är.

Närmaste chefen var mest troligt psykopat. Hemsk, tryckte ner alla hela tiden.

Så blev hen sjukskriven, stämningen steg, VDn berömde oss för att vi skötte allt så himla bra och växte verkligen. Sen kom hen tillbaka och halva styrkan ville sluta.

Så god stämning, hjälpas åt och lyfta varandra är extremt viktigt för mig!

Jag har helt underbara chefer och en ruggigt bra kollega. Vi berömmer och uppskattar varandras jobb i princip dagligen (vi är väldigt beroende av varandras arbete). Jag är inte ute efter att få beröm när jag jobbar men det är absolut trevligt och lite av en självförtroendeboost när jag får det. Det är också väldigt roligt att ge beröm. Vi ställs ganska ofta inför lite kluriga arbeten och samarbetet måste verkligen funka för att slutprodukten ska bli bra så det är viktigt att vi mår bra på jobbet och där tycker jag beröm och uppskattning är en del i att trivas och prestera.
På mitt förra jobb visades ingen uppskattning och beröm fick vi aldrig uppifrån men min avdelningschef var väldigt trevlig och berömde oss på avdelningen ganska ofta. Men jag vantrivdes något fruktansvärt (mest pga ledningen och den totala oförmågan att ta hand om sin personal) och det var verkligen bara att gå dit och göra sin kvot och sen gå hem. Högste chefen sa rakt ut till mig att kvantitet gick före kvalitet.

Har aldrig hänt, sannolikheten har varit ungefär lika stor som att Östersjän skulle förvandlas till vin över en natt. Däremot har jag fått mycket skit i form av utfrysning och ren mobbing av arbets"kamrater" som borde haft den kunskapen jag har och varit tacksam över att jag styrt upp ett och annat som dom antingen gick bet på eller struntade i med följder därefter.
Starta eget och frilansa var det bästa jag gjort för då la jag prislappen och behövde ingen bekräftelse och jag har dom nu som uppskattar vad jag bidrar med och där behövs ingen bekräftelse iom. att vi styr mot samma mål.

Jag har jobbat 4 dagar nu på nya jobbet och fått höra av kollega "du är mycket bättre än jag var under min första vecka" samt av chefen har jag fått höra "du gör ett mycket bra jobb, går det bra nu över jul och nyår för dig, när det kommer vara mer stress, är du aktuell för 2IC-posten om du vill, jag håller ögonen på dig" :D

(2IC=2nd in charge, typ platsmanager när inte chefen (ägaren) är där)

Så det känns väldigt bra!

På tidigare jobb har jag också fått beröm eller positiva kommentarer. Jag har svårt generellt för komplimanger och jag fiskar inte efter det. Men man blir ju glad i sinnet när man får höra att man gör ett bra jobb :)

:banana:

Jag har aldrig fått skit eller mobbad på nåt av mina jobb/praktiker någonsin!
16 år och förmodligen över 20 jobb senare.

Jag är en sån där duktig person, så jag måste alltid ligga på topp, vilket innebär att jag alltid gör ett bra jobb oavsett vad jag hittills jobbat med (kan också vara otroligt begränsande eftersom jag har en känsla av att jag aldrig hade tagit ett jobb som är FÖR svårt). Så jag får beröm, både från kollegor och chefer, men det är faktiskt inte så viktigt om jag vet att jag gjort ett bra arbete.

När jag jobbade som arbetsledare/chef försökte jag vara noga med att berömma, för jag förstod att det var viktigt för mina medarbetare, men jag vet att vissa aldrig ens hörde mitt beröm, de hörde bara det som var negativt...

Vi har en fantastisk chef som är duktig på att visa oss uppskattning och ge oss beröm. Hon är också väldigt bra på att kolla hur det är med oss om något särskilt hänt på jobbet (eller privat).

Oss kollegor i mellan är vi ganska bra på att ge varandra beröm.

Från allmänheten kommer det någon gång ibland. Så uppskattat! :love:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 462
Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 988
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
1 045
Senast: Cambrie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 134
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31