Får ni beröm på jobbet?

Får regelbundet positiv feedback iaf. Jag frågar ofta mina kollegor om hur de tycker en viss situation blev och då får jag såklart också feedback. Ibland får jag spontant beröm från kollegorna och chefen.

De som ger mig mest feedback är nog mina patienter och det är också det som värmer mest! Jag vet att jag är väldigt bra på mitt jobb men det är alltid jättefint när uppskattning kommer direkt från patienterna.

Tycker också det är roligt att få beröm "uppifrån", om min chef vidarebefodrar beröm som tex kommer från verksamhetschef eller liknande :)

Det är viktigt för mig med ärlig feedback, positiv eller negativ. Har en gång haft en chef som typ mobbade mig och det var fruktansvärt. Är lite känslig fortfarande efter den perioden och kan få orealistiska tankar, då är det viktigt för mig att veta att min chef och mina kollegor trivs med mig och att de tycker jag gör ett bra jobb.
Jag är högpresterande på jobbet och vill såklart få tillbaka att andra uppskattar det jag gör. Men i grund och botten har jag hög tilltro till min egen förmåga och vet att jag är bra oavsett om jag får höra detfrån andra eller inte.

Senast ändrad:
Jag pluggar nu, men på mitt förra jobb så insåg jag hur viktig beröm faktiskt är.

Närmaste chefen var mest troligt psykopat. Hemsk, tryckte ner alla hela tiden.

Så blev hen sjukskriven, stämningen steg, VDn berömde oss för att vi skötte allt så himla bra och växte verkligen. Sen kom hen tillbaka och halva styrkan ville sluta.

Så god stämning, hjälpas åt och lyfta varandra är extremt viktigt för mig!

Det är exakt så vi har det! Alla vill sluta på grund av en av cheferna. Då har vissa varit där i 40 (!) år. Hemskt när en enda person är så vidrig att alla andra ser som sin enda utväg att sluta. Borde ju vara enklare att ersätta en person än hela personalstyrkan.

Det är exakt så vi har det! Alla vill sluta på grund av en av cheferna. Då har vissa varit där i 40 (!) år. Hemskt när en enda person är så vidrig att alla andra ser som sin enda utväg att sluta. Borde ju vara enklare att ersätta en person än hela personalstyrkan.
Precis! Jag tror vdn i detta fall ville det, men det är inte så jäkla lätt då det mesta var blickar och typ korrekt, men hen kunde välja en helt annan approach. Men när hen sökte andra jobb så gav vdn hen jättefina referenser, men ingen ville anställa hen.. :banghead:

Får ni beröm på jobbet?

Hur ofta sker det?

Är det viktigt för dig att få beröm på jobbet?

Vill du ha beröm eller föredrar du annan uppskattning? Beröm tänker jag då är i stil med ”det där gjorde du bra!” medan uppskattning kanske kan visa sig på andra sätt.

Hur viktigt är beröm respektive uppskattning för en god arbetsmiljö?

Sitter bara och funderar lite och är nyfiken på vad andra tycker :)

Närmsta chef är bra på att visa uppskattning.

Jag uppskattar och vill gärna ha beröm även fast det inte behöver ske dagligen. Både chefen och mina kollegor är bra på att ge beröm. Jag har själv precis hamnat på en chefsposition och försöker ge beröm när jag tycker dom gjort något bra. Berömmer även mina andra kollegor.

Min chefs chef är otroligt duktig på att bekräfta och berömma. Hon har även varit min chef och var min stöttepelare när jag hade det riktigt jobbigt ett tag, så vi står varandra ganska nära skulle jag säga. Jag hjälper henne nästan dagligen med sådant hon känner sig lite osäker på och får alltid cred för det. Det är viktigt!

Förra veckan höll jag på att börja grina när hon bad mig komma in till henne i "fem sekunder, eller tio, kanske femton" - jag skojade och sa "Okej, du får femton om det är något roligt" - och då visade sig att jag (och några andra) får en bonus och ett litet diplom som tack för "outstanding" insats med arbetet kring, inför och på vår julfest häromveckan. Sådant är förstås mycket ovanligt men väldigt välkommet och inspirerande när man verkligen slitit häcken av sig ett tag och det hela blir så bra som det blev :)

Min närmaste chef är ganska ny och lite mer sparsam med beröm, men vi jobbar i ärlighetens namn inte särskilt nära varandra på daglig basis, jag har hamnat i teamet för att det är där jag mest troligt passar bäst in, även om jag är lite på utkanten och de facto hjälper hela avdelningen där det behövs. Men jag tycker att jag får rättvisa tack och uppskattning av alla mina kollegor när jag hjälper till - annars hade det inte varit så roligt att vara så "ambulerande" som jag blir i min mycket spretiga roll.

Får ni beröm på jobbet?
Ibland

Hur ofta sker det?
Ganska sällan

Det är jätteviktigt. Ett kvitto att man gör ett bra jobb och att ens chef vet vad man gör och bryr sig.

Vill du ha beröm eller föredrar du annan uppskattning? Beröm tänker jag då är i stil med ”det där gjorde du bra!” medan uppskattning kanske kan visa sig på andra sätt.
Båda delarna är viktiga tycker jag.

Jag tycker att feedback och beröm är jätteviktigt för att det ska skapas en god psykosocial arbetsmiljö. Det är också roligt att höra när andras chefer berömmer sina medarbetare inför andra, även om det är något min egen chef inte gör. Han är bra på andra sätt men administrativt, tekniskt inkompetent (ja, och fråga inte hur han blev chef ;) ), och det här med människor tycker han är jättejobbigt. Nu går han i pension till våren så vi får se vad som händer sedan.

Jag är i nån sorts position där jag är den som ger mest beröm. Jag är inte chef rent organisatoriskt men både jag och medarbetarna ser det nog så ändå. Jag är den som fördelar jobben på våra tekniker och jag får då feedback rätt ofta från kunderna. Jag vet hur bra jag tycker det är med beröm och att man sällan kan berömma någon för mycket.

Får ni beröm på jobbet? Ja vi är ganska bra på att berömma varann, tror dock jag är den som berömmer de andra mest, då jag ser deras resultat av arbete mer än de ser mitt resultat så att säga :) Jag får ofta beröm från kunder också :up:

Hur ofta sker det? Dagligen mellan oss kollegor, chefen berömmer oss ofta också och när vi gjort extra bra ifrån oss bjuds det på goda mackor från konditori (en liten tradition vi har :D)

Är det viktigt för dig att få beröm på jobbet? Ja ganska, bra för att få en bra stämning på jobbet liksom och känna sig uppskattad för det man gör.

Vill du ha beröm eller föredrar du annan uppskattning? Jag föredrar en kombination av beröm och uppskattning.

Hur viktigt är beröm respektive uppskattning för en god arbetsmiljö? Jag tror det är viktigt med båda, lite beröm för saker man gjort får många att känna att det jobb de gör uppskattas och kan då ge en bättre arbetsmiljö. Bra om det är positiv och peppande miljö och att alla känner sig delaktiga.

Jag jobbar själv ute i fält men får då och då höra att jag gör ett bra jobb. Oftast från min koordinator. I somras fick jag en biobiljett som tack för att jag ställde upp.
Känns bra när man får höra att det man gör uppskattas och blir bra. Vi får för det mesta bara höra när det blivit fel och något har grävts av.

Får ni beröm på jobbet?
Ja, varje dag, både från "chefer"/"ansvariga", från andra kollegor och från kunder.

Hur ofta sker det?
Se ovan.

Ja, det är superviktigt för mig. Jag är som mitt sto, jag vill ha omedelbar och bra återkoppling när jag gör något bra... :D Dessutom är jag en typisk over-achiever som springer benen av mig en vecka till för en klapp på axeln. Jag tror att en av anledningarna till att jag älskar min arbetsplats och mitt jobb är just att det ger så oerhört mycket positiv energi, trots långa dagar och mycket stress. Vi är duktiga på att se varandra och blir alltid sedda och uppskattade som oerhört värdefulla kuggar i systemet.

I want both. ;) Jag vill ha både beröm och uppskattning/tack. Jag fortsätter inte springa om inte uppskattningen syns vid kommande lönesamtal om man säger så.

Mycket! Jag är supernoga med att vara den "seniora" person som jag själv vill ha, i min roll gentemot yngre/mer juniora kollegor eftersom jag vet hur viktigt det är för mig själv. Jag har i perioder arbetat med människor som tycker att "inget att klaga på = beröm". Det funkar INTE för mig. Jag behöver höra att något är bra för att inte tro att det är dåligt. Typ. Precis så försöker jag coacha mina yngre kollegor som jag delegerar till, de ska få beröm för ALLT de gör bra (nu är de ju grymma i och för sig, så inte så svårt, men ändå).

Får ni beröm på jobbet?
ja

Hur ofta sker det?
Ganska ofta

Absolut. Att få feedback på att jag gör något bra och att det faktiskt noteras.

Båda.
Jag uppskattar en snabb "du den här saken-xxxxxxx gjorde du bra" när man möts i korridoren, likväl som jag uppskattar samlad positiv feedback vid mer formella tillfällen som medarbetarsamtal, där det visar sig att personer man jobbar nära (och mindre nära) har fört fram sin uppskattning till min chef utan att jag vet om det - och jag får det till mig sen.
Även att få svårare uppgifter eller bli tillfrågad om att hjälpa till vid "specialare" för att man anses kompetent att klara av dem tar jag som ett tecken på uppskattning.

Jätteviktigt.
Man behöver bli sedd och bekräftad. Sedan har jag själv inte behov av några översvallande saker men bara små instick om att någon sett vad man gör och att det är bra gör i alla fall mig mer motiverad och glad på min arbetsplats.

Får ni beröm på jobbet?
Ja, varje dag, både från "chefer"/"ansvariga", från andra kollegor och från kunder.

Hur ofta sker det?
Se ovan.

Ja, det är superviktigt för mig. Jag är som mitt sto, jag vill ha omedelbar och bra återkoppling när jag gör något bra... :D Dessutom är jag en typisk over-achiever som springer benen av mig en vecka till för en klapp på axeln. Jag tror att en av anledningarna till att jag älskar min arbetsplats och mitt jobb är just att det ger så oerhört mycket positiv energi, trots långa dagar och mycket stress. Vi är duktiga på att se varandra och blir alltid sedda och uppskattade som oerhört värdefulla kuggar i systemet.

I want both. ;) Jag vill ha både beröm och uppskattning/tack. Jag fortsätter inte springa om inte uppskattningen syns vid kommande lönesamtal om man säger så.

Mycket! Jag är supernoga med att vara den "seniora" person som jag själv vill ha, i min roll gentemot yngre/mer juniora kollegor eftersom jag vet hur viktigt det är för mig själv. Jag har i perioder arbetat med människor som tycker att "inget att klaga på = beröm". Det funkar INTE för mig. Jag behöver höra att något är bra för att inte tro att det är dåligt. Typ. Precis så försöker jag coacha mina yngre kollegor som jag delegerar till, de ska få beröm för ALLT de gör bra (nu är de ju grymma i och för sig, så inte så svårt, men ändå).

Jag har tva roller - en professionell, en volontar.
I den professionella sa kanner jag mig valdigt bekvam, ar e.g. overkvalificerad och har mycket erfarenhet, sa allting ar latt och jag vet vad som ar bra och ar saker pa att jag kan leverera det.
Min nuvarande chef ar ganska bra pa att saga "tack" och "bra jobbat", men vad jag varderar mycket mer ar backning inom organisationen och en mojlighet att avancera - att saga tack ar sa latt och automatiskt, det betyder mycket mer om nagon pushar for mig och for att jag ska avancera och hjalper mig utvecklas.

I min andra roll, dar jag jobbar volontart 0.5 dag/vecka ar jag mycket nyare i rollen och uppskattar mycket mer direkt berom och direkt feedback, aven om det till viss dels syns indirekt ocksa - glada och entusiastiska elever t.ex.

Får ni beröm på jobbet? Det händer.

Hur ofta sker det? Det beror helt på hur mycket jag jobbat men i allmänhet när något större är avslutat, som ett borrprogram eller besök av investerare.

Är det viktigt för dig att få beröm på jobbet? Det är viktigt att få veta tydligt när man gjort något bra och att det uppskattas.

Vill du ha beröm eller föredrar du annan uppskattning? Jag behöver inga ekonomiska incitament utöver mitt arvode. Jag har fått (och gett) mindre presenter från kollegor men det har ju inte varit i direkt anslutning till arbetet.

Hur viktigt är beröm respektive uppskattning för en god arbetsmiljö? Extremt viktigt och också att kritik är framförd konstruktivt, dvs på ett pedagogiskt sätt för att undvika att det blir fel igen. Inte bara en utskällning för att det blivit fel.

Jag lärde upp flera i kassan när jag jobbade på ICA och jag tror jag gjorde ett bra jobb. Min egen upplärning där var hemsk så jag visste hur man inte ska göra :crazy:

I nuvarande yrke har jag lärt upp några till fältassistenter. Resultatet har varit varierande men det har också att göra med personens egen inställning. Den jag inte skulle överväga att ta in igen hade inget större intresse för det hela, hen var mer eller mindre tvingad av AF att ta jobbet :meh: Samtidigt har jag förståelse för den personen, hen borde inte ha tvingats göra det för hen passade verkligen inte för det (och det är inte något fel på det, det finns saker jag inte passar för också).

De andra två hade en helt annan inställning, de ville verkligen lära sig. Jag har bra tålamod med att det blir fel, så länge man ändå är intresserad av att göra rätt.

Jag berömmer gärna personal i butiker etc när jag är nöjd, det är oftast att man bara ger feedback när man är missnöjd.

Får ni beröm på jobbet?

Hur ofta sker det?

Sitter bara och funderar lite och är nyfiken på vad andra tycker :)

Ja dagligen!
Häromdagen sa min kollega ”fan xxx vad jag tycker om dig” och så gav hen mig en spontan kram.
Jag försöker också visa min uppskattning (även om jag inte kan låta bli att mobbas för det mesta :angel: )
Alla är glada när man kommer, vi ställer upp för varandra, hjälps alltid åt med allt. Min chef är toppen, dels bra som chef men också härlig som person (och tex trycker på nödstopp när man ramlar i rulltrappor :angel: ;) )

Jag tycker vi berömmer varandra för bra jobb dagligen på jobbet. Ser det som viktigt. Särskilt om det varit en sån där riktigt skitdag när det känns som allt gott på tok är det viktigt att höra att man jobbat på bra.

Det är viktigt även för moralen och arbetsmiljön att få och visa uppskattning tycker jag.

Från högre håll aldrig beröm, jag var för serviceminded på slutet :arghh:. Kunder var inte så viktigt. Från kunderna fick jag beröm och chokladaskar som jag tog emot utan att göra det till nån grej som de skulle slå ner på. Som problemlösare var jag uppskattad av mina kolleger och kunder och samarbetspartner.

Nya jobbet japp massor. Chefen verkar iaf gilla mig väldigt mkt.

Gamla jobbet/andra jobbet (inte sagt upp mig än) så nej aldrig. När vi hade annan chef så var det helt annan stämning och nu med en ny (sen ngt år tillbaka) så är det som döden arbetar här. Alla är sura, folk säger upp sig hela tiden (jag med om nån månad) och allt är allmänt pissigt.

Jag bryr mig inte om beröm egentligen. Jag vet att jag alltid gör ett grymt jobb. Däremot vill jag ha feedback på sånt som kan göras bättre/om någon har en åsikt. Jag avskyr människor som går bakom ryggen. Har man något att säga så säger man det till den det gäller. Det är för mig viktigare än beröm, jag är inte fem år så jag behöver inte få applåder på jobbet.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 416
Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 931
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
1 045
Senast: Cambrie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 017
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur