Bukefalos 28 år!

Får och häststall

Sandra -74

Trådstartare
Funderar på att bygga nytt får och häst stall. Undrar nu om någon har sina får och hästar i samma stall?
Hur klarar hästarna det? Våra får kan idag gå ut om de vill och så vill vi ha det även senare.
Hur klarar fåren det? Hästarna värmer ju upp stallet rätt bra.
Får man ha de tillsammans?
 
Sv: Får och häststall

Hej
inget att rekommendera

* djuren kräver olika värme,det blir lätt för fuktigt
* ska man iväg med hästarna på träningar/tävlingar är det inte så kul för de stinker får:rofl:
* Man blir galen på fåren, när man ska hålla på med hästarna, iallfall mina får skriker efter kraftfoder så fort jag rör en hink osv
så här blir det äntligen nytt stallbygge till sommaren:)
 
Sv: Får och häststall

Min erfarehet är att det går bra.

Vi har ett *host* ganska luftigt stall för tillfället. (Inte riktigt färdigbyggt.) Men där inne har vi både får och hästar.
Visst kan jag hålla med om att det kan bli lite jobbigt om fåren vill ha mat när man kommer. Men våra får är ute hela dagarna och får mat samtidigt som hästarna inne så de brukar vara tysta.

I vårt förra stall, som var betydligt trängre och mindre hade vi de också tillsammans. Tyckte inte att det var några problem där heller. Och hästarna luktar absolut inte får. De har ju ingen nära kontakt med varandra och om man bara har tillräckligt med ventilation så tror inte jag att det skulle vara några problem.

Hästarna och fåren har gått i samma hage från och till också. Fåren är neutrala mot hästarna och hästarna är ganska neutrala mot fåren. Det är bara min häst som har varit lite för nyfiken ibland och velat leka med fåren.
Vår ena bagge blev kär i vårt russ och de blev bästa kompisar. Tyvärr är fåret slaktat och hästen blev sjuk och avlivades nyligen.
Lagt upp den tidigare men ändå:
18662072.jpg


Men det är bara mina erfarenheter. Det beror ju såklart på hur många får man har med. Vi har ca 20 stycken för tillfället.
 
Sv: Får och häststall

I ett av mina gamla stall hade vi 2 hästar och 2 vuxna får(som sen fick 4 lamm)! Funkade jättebra:laugh: Gick i samma hage,gissar på att dom var sällskap åt hästen somstod där från början:confused: Det enda som var "liiite" jobbigt var deras ständiga gapande hela tiden när dom var inne...
 
Sv: Får och häststall

Att ha får och hästar i samma hage har jag redan nu på somrarna så det vet jag går bra. Jag tänkte mer på luften och bräkandet. Vi har ju våra 3 får på "lösdrift", vi har byggt en liten in och utgång som alltid står öppen och det vill jag fortsätta ha.
Vi har ritat ett stall separat från fårhuset men jag började tänka lite praktiskt. Vill man sluta med hästar så kan man enkelt utöka fårhuset med stallet om det var ihop eller om man mot förmodan skulle behöva sälja gården så skulle man kunna sälja med möjlighet för fler hästar.
Vi får se men jag tackar för svaren.
Det som jag funderar över är om jag skulle bli knäpp på bräkandet.
 
Sv: Får och häststall

hej
kan du ha en skilljevägg i mellan så är det ju bra... men o andra sidan så har du bara några st så det kanske inte är nåt problem.

tror även om du ska bygga nytt o förprova hos länsstyrelsen så får du nog inte bygga gemensamt skulle jag tro..

jag har 72 tackor o lamm nu o då blir man galen på bräket:eek:
 
Sv: Får och häststall

Har faktiskt varit i kontakt med länstyrelsen idag. De hade inga regler på det. Han trodde först jag skulle ha dem i samma "box" och sa att det fick man men det kunde bli bökigt med utrodrigarna och med vatten. Jag förtydligade mig då och sa i samma stall men i olika utrymmen och det var helt ok. Skulle stallet vara isolerat tyckte han att det var bättre med olika utrymmen.
 
Sv: Får och häststall

det är just om det är isolerat som det blir problem med luftfuktighet o temperatur. Om man har en KRAV anläggning får man inte ha de tillsammans men i övrigt kanske länsstyrelsen hanterar det olika på resp/län....
 

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 739
Senast: lizzie
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
981
Senast: a1agnlju
·
Mat Snart dags för mig kliva på semestervikariat igen och snart börja samma bekymmer vad ta med till lunch. Givetvis lättast med matlådor...
2
Svar
36
· Visningar
2 389
Senast: FrDrake
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 448
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Akvarietråden IV
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp